Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Vattenstarta en Naish Zigma????
-
Vattenstarta en Naish Zigma????
Publicerad av ********* på 25 april, 2009 vid 17:49Hur i H-te Vattenstartar man en Naish Zigma?
Köpte en Alliance 12a med 5e lina… går den ner i vattnet med leading edgen är det totalt OMÖJLIGT att få skiten att gå upp mot vinden och ställa sig på högkant…jag har kört Cabrinha ett par år och det är 1000gånger lättare.
Vad gör man med 5e linan?
chrilleg66 svarade 15 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Drar i den!! 🙂
Då lägger den sig på rygg, nu har jag inte provat att vattenstarta en Alliance men culten är svinenkel då UTAN 5e lina hjälp, bara drar i mittlinorna och simmar/går mot de, iom det är mindre LE i vattnet så upplever jag det lättare att vattenstarta en sådan än min egna Torch.
-
Gäst25 april, 2009 vid 19:03SkånePaul;542757 wrote:Drar i den!! 🙂Då lägger den sig på rygg, nu har jag inte provat att vattenstarta en Alliance men culten är svinenkel då UTAN 5e lina hjälp, bara drar i mittlinorna och simmar/går mot de, iom det är mindre LE i vattnet så upplever jag det lättare att vattenstarta en sådan än min egna Torch.
Att få den på rygg var enkelt men jag fick den inte att gå upp mot vinden.
Kan det vara:
1 för dåligt med vind?
2 för dåligt pumpad? (kanske inte hade rätta formen)Den verkar stabil och bra i luften annars
-
Jag kan föreställa mig att det var en liten överraskning att gå från 4 till 5 linor men det är bara en fråga om lite tillvänjning, sen är det lika enkelt Här är the basics för 4- resp 5-linorskites:
4-linors: Släpp bommen helt. Ta tag längst ned i ena styrlinan och håll ett fast grepp (utan att linda linan runt handen) och vänta på att kiten ska resa på sig. När den har gjort det är det bara att fatta bommen och köra igång.
5-linors: Släpp bommen helt. Dra in tillräckligt med femtelina för att kiten ska lägga sig på rygg. Ta tag längst ned i ena styrlinan och håll ett fast grepp (utan att linda linan runt handen) och vänta på att kiten ska resa på sig. När den börjar göra det möter du genom att mata ut femtelina och vips är kiten igång och det är bara att fatta bommen igen.
-
Gäst29 april, 2009 vid 10:42sourra;543329 wrote:Jag kan föreställa mig att det var en liten överraskning att gå från 4 till 5 linor men det är bara en fråga om lite tillvänjning, sen är det lika enkelt Här är the basics för 4- resp 5-linorskites:4-linors: Släpp bommen helt. Ta tag längst ned i ena styrlinan och håll ett fast grepp (utan att linda linan runt handen) och vänta på att kiten ska resa på sig. När den har gjort det är det bara att fatta bommen och köra igång.
5-linors: Släpp bommen helt. Dra in tillräckligt med femtelina för att kiten ska lägga sig på rygg. Ta tag längst ned i ena styrlinan och håll ett fast grepp (utan att linda linan runt handen) och vänta på att kiten ska resa på sig. När den börjar göra det möter du genom att mata ut femtelina och vips är kiten igång och det är bara att fatta bommen igen.
Tack skall du ha nu behövs bara vind så man får träna lite på det där…
-
Om nu någon tar detta som generella regler så kan Ozoneägarna följa Sourras beskrivning utav 4 linors för det gäller både 4 och 5 linors kiterna. 🙂
-
Har en 10:a alliance vet inte om det var du som köpte min 12:a.
Inga problem att starta alls. Släpp bommen, dra in gula linan så den ligger halvt på rygg inte platt!! Sen drar du i styrlinan och möter upp med mitten linan så lyfter den galant.. Annars kan du vända den lätt upp på trailing edge och då är det ju bara att rycka i mitten linan så sticker det rätt upp. Men glöm inte hålla i gula linan då så du kan strypa kraften.. Annars följer du med till månen!!
Logga in för att svara.