Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstarta? Rätt surfutrustning?

• Vattenstarta? Rätt surfutrustning?

Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2005 vid 15:04

Har köpt mig följande utrustning AHD Inspiro 87, segel Nort Drive 5.3, Rak fena 55cm. Surfställe är Hagapark Öland…svårt med en fena på 55cm har jag märkt:). Är detta ett bra paket?…är seglet och fenan verkligen optimalt för brädstorleken? Vad är optimalt isåfall?

Har planat på brädan, men det måste blåsa rätt rejält för jag skall få uppleva detta.

Vad behöver jag komplettera med för att få mig ett lyft i materialväg?

Vidare så skulle jag vilja ha tips på hur man vattenstartar…har testat men får inte till det.

Inspiro 87…tänkt att avancera lite…vilken bräda skulle kunna vara en bra nästa bräda?

Har också tänkt köpa mig en hängsele….är det något speciellt man behöver tänka på?

Många frågor blir det:)…började surfa förra året och är ivrig på att lära mig. Jävulskt kul är ordet!

Tack på förhand…

anonym-anvandare svarade 19 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    12 september, 2005 vid 15:10

Kanske en mindre fena, men framför allt ett betydligt större segel. 5.3 kräver dels rätt mycket vind för att få fart, men är också liksom lite för lätt för att hålla brädan på vattnet där det börjar gå undan. Låna nåt segel runt 7-8 kvadrat och testa om du klarar att hantera det, och köp i så fall ett.

• johanc

Medlem
    12 september, 2005 vid 15:29

OK… Mindre bräda, mindre fena(weedfena!), större segel sen e du klar!!

Seriöst: Den brädan kommer du nog att kunna segla mycket på nästa sommar men du behöver definitivt ett större segel, med ett 5.3 blir livet rätt jobbigt på den brädan. När det blåser tillräckligt för att få upp den i planing med ett 5.3 blir brädan ett så stort vindfång (när den alldeles för stora fenan vrider upp den ur vattnet) att du blåser bort. Din bräda är ju närmast åt “free formula” hållet. Minns jag rätt så rekommenderar tillverkaren segel mellan 6.0 och 11.0 på den. Med andra ord inget du kommer att kunna hålla i nu när höststormarna kommer… Du skulle nog behöva en bräda kring 100-110l för att kunna utnyttja ditt segel och ett par nya segel, typ 6.0-7.5 för att kunna utnyttja din bräda.

MVH

JohanC

• rillestark

Medlem
    12 september, 2005 vid 16:17

Till 5.3 skulle du nog haft en bakåtsvept freeride fena på ca 35 cm till den brädan. Brädan är avsedd för 6.5 till 11 kvm segel och fenor mellan 44-58 cm enligt AHD:s hemsida. Jag skulle rekomendera att du skaffar ett camberlöst segel på ca 7 kvm till en början och sedan satsar på ett ännu större när du fått grepp om grunderna. Till 7 kvm bör du nog ha en fena som är mellan 44-50 cm cirka.

Den här brädan kommer sedan att funka som din lättvindsbräda och ge dig många sköna timmar på vattnet!

• herodude

Medlem
    12 september, 2005 vid 17:53

vet inte om det kommer funka as kalas med så stort segel som 7 på den brädan upp till 6.5 skulle jag tro, kolla rekommendationerna på brädan…

• the_novice

Medlem
    12 september, 2005 vid 18:04

AHD Inspiro 87 betyder inte att den är på 87liter utan att den är 87 cm bred….
    Funkar nog bäst med 7.0 och uppåt!

• styret

Medlem
    12 september, 2005 vid 18:04

fråga nån av oss locals väl på plats istället. dom flesta som seglar mycket på haga är hjälpsamma och det är lättare att snacka ansikte mot ansikte när man ser prylarna och hur du seglar med mera. välkommen.

• guppy

Medlem
    12 september, 2005 vid 20:25

Jag har en Inspiro 79 som jag seglar 7.5, 6.2 och (om det är plattvatten) 5.4.
    5.5 är minsta seglet rekommenderat på den men 5.4 funkar kanon. Det funkar t.o.m. bra trots att fenan är 51cm. De brädorna skall ha så långa fenor.
    Däremot är ju vindfånget ett problem när det blåser 12-13 m/s då det är lagom med 5.4.

Som någon sa tidigare så måste du ha ett större segel för att plana med den brädan i de vindar den brädan är gjord för.

Sen kan man väl säga att våra fenor inte är idealiska på Haga Park. Jag har själv plöjt en pch annan fåra i den sanden.
    Men det är å andra sidan omöjligt att få spinout med dom. Iallafall har inte jag lyckats.

• johanc

Medlem
    12 september, 2005 vid 21:02

Å andra sidan skulle jag vilja se en fena som man inte nån gång plöjer ned i sanden på haga…. Jag har fenor från 23-38cm, f’låt 22,6-37,2 numera och de slipas fortfarande då och då… Men å andra sidan är det ju bara sand… och bara pengar!

MVH

JohanC

• herodude

Medlem
    12 september, 2005 vid 21:27

aah sorry är inte så hemma på ahd, men då blir det nog som sagt grymmt med 7 å större..:P

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2005 vid 06:57

Tack för svaren:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstarta? Rätt surfutrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.