Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vattentemp??
-
Vattentemp??
Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2003 vid 20:50Hallå!
Nu börjar man ju bli sugen på att ta en tur.. är det någon som har koll på tempen i vattnet?? bor i GBG
/Robban
colle_screamer svarade 21 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Kan aldrig tänka mig att det är mer än +4 i vattnet nu.
Men det hade varit intressant att hitta en sida som kunde ge vattentempen då den börjar krypa upp mot 8-10 grader.
för min del är +4 lite väl kallt
-
Kör du på en bräda med flyt i så är lufttemperaturen mer avgörande. Såg ut som det skulle bli varmt i göteborg imorgon. Ut o kör!
Själv sitter man ju fast med en jävla massa is.
-
Tanken har slagit mig. tänkte att om jag kör på min formula så statistiskt sett så har jag ruskigt stor chans att komma iland torr *bortsett från då jag bär i prylarna*
men vet inte om jag vågar riskera att trilla i vilket kanske kan resultera i chocktillstånd eller nåt sånt?
-
Reab visar vattentempen på Grötö Norra. Vet inte om det stämmer dock…1.7 grader, knappast badbart 😛
http://www2.reab.se/weather.cfm -
Jag var ute i Höllviken (vid skanör) idag… träffade en kompis som hade kallbadat på Ribban i malmö… där var det 2 grader i vattnet!!
Körde en med 5,6 och vågbrädan… härligt att komma ut även om våtdräkten sprack 20 cm i en söm när jag skulle rigga…. som tur vad hade jag ett par neoprenshorts med som jag tog utanpå… -
Har man en bra dräkt så är det lufttempen som är avgörande, det går en magisk gräns vid 10grader i luften, erfarenhet finns…
-
http://www.marstrandsit.se har en del väderdata med vattentemp, fast jag tror inte du vill veta hur kallt det är!
/Mattias -
Seglar du bara vid lufttemp över +10 Grader och bor i Sundsvall?
Då missar du en massa bra dagar!
Här finns också erfarenhet! Och jag har haft många fina
dagar med segling med 4-6 graders lufttemp.
Nyckeln är ju givetvis utrustning! Med torrdräkt handskar
huva är det bara viljan och is som sätter gränsen. -
Håller med. 5 grader i luften räcker, bara det inte regnar. Då kyls man snabbt ner. Hoppas på sjöbris i helgen. Då ska jag ut och freestajla =)
-
Ok, kanske man är lite klen och missar lite surfdagar, men jag vill helst slippa att köra med handskar och annat otyg, så 10 grader i luften är en bra gräns, sen seglar vi ofta där älven rinner ut i havet så det kan vara kallt ganska länge, men en normal säsong är ifrån början på Maj till mitten på Oktober ibland in i Nov..
-
Hej
Tycker inte riktigt det stämmer att allt funkar med “bra” grejor. Jag har bara kört en gång när det var kallt, 3 grader både i luften o vattnet. Då var det ansiktet jag frös om mest, hade jolletorrdräkt (inte tajt) och det funkade fint, man kunde kanske inte göra spock lr likn men d kan jag inte ändå…
hoppade lite bara och trillade i ett hopp, minns faktiskt inte hur jag kom upp på brädan. Jag bara stog där ca 0,5 sek efter jag trillat i, typ sprang upp på brädan…men kommer självklart testa igen dum som jag e, men d va ändå rätt bra, fick lite avsmak i 1 månad.
/A -
Alltid när jag kört när det varit kallt har händernar varit
det största problemet. Kyls snabbt ner och håller sej kylda.
Är det någon som har bra tips på handskar som inte kostar
skjortan?Ha d goot
-
Vad är det här för nordmän?? Klart man fryser lite….men för faen bit ihop
Sist jag var ute fick jag hoppa i efter ett tag eftersom jag var så varm och ja jag har en semidry 5/3.Aka Ödleskinn
-
Ni menar alltså att det med en våtdräkt som är hyfsat bra går att sticka ut med formula så länge det är 5+ i luften.
Har precis köpt en formula dock ännu inte testat den och vet därför inte riktigt om man lyckas med kastfall lika ofta när man är nybörjare som på en freestyle bräda. detta skulle ju således innebära en minst sagt stor chock för kroppen när man slår i vattnet.
Logga in för att svara.