Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vattenträning!
Taggad: racing
-
Vattenträning!
Publicerad av anonym-anvandare på 10 januari, 2003 vid 10:49Hej! (igen kanske många tycker )
HUr skall jag göra för att maximera min träning på vattnet då jag är själv. Dvs jag har ingen träningspartner, utan måste göra större delen av träningen själv. Jag har möjlighet att segla mycket, men jag vill vara så effektiv som möjligt samtidigt.
Tacksam för svar!
/willeanonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Träna framförallt laylines, manövrar och få valkar i händerna så mycket det bara går. Kör mycket undanvind och pumpa utan sele för konditionens och bräd- och pumpkänslans skull.
Personligen tycker jag det är mycket svårt att hitta rätt trim om man är ensam. Vi är några stycken som köpt GPS:er i Sthlm för detta syfte, men det är mycket svårt att ligga och titta på displayen samtidigt som man seglar. Det har mest varit kul att ha för att se vilken toppfart man kan komma upp i.
Å andra sidan skulle jag föredra många timmar på vattnet själv än enstaka timmar med träningspartner. Timmarna på vattnet är det som räknas sägs det. En gammal räv som Per Boström som fullkomligt dominerade raceboardklassen under -90 talet tränade alltid själv och lyckades som sagt ganska bra med det. Jag tror två nyckelord är disciplin och hjärna. Lägg upp en träningsplan och analysera vad som händer på vattnet.
Var seglar du någonstans?
mvh
Per -
På Vättern är det tänkt (Jönköping). Jag har ingen bil, men bor typ 300m från stranden. Jag tror att det kan bli rätt “bökig” vind nära land, men när man kommer ut lite så ser det ibland jäkligt bra ut! Det värsta som kan hända är nog att jag får simma ut med prylarna. Tack för svaren kommer du på mer tips, så skriv! Jag får väl ha en “virituell” träningspartner har på konfen!!?
/wille -
Hej du Wille, kul att du skall segla formula. Då är vi två i Jönköping.
Jag seglar formula och tränar sedan förra året i Jönköping. Förra året var jag totalt ensam på vattnet. Såg knappt en enda surfare ute på vattnet på hela året. Dom som surfar håller mest till vid Ragges Windsurfing i Landsjön.Vi kan ju sparra till våren. Många timmar + träningssparring ger resultat.
Jag vet inte om det var du som undrade om behovet om 12.5 tidigare? På vättern får du 50-100% mer möjliga seglingdagar med 12.5 än ett segel på 10 kvm. Är i varje fall min erfarenhet från förra året.
Vi ses på vattnet i vår
Peter SWE-119 -
Så himla kul att det finns fler seglare i jkpg! Jag skall tävla i år, för första gången…. Jag har 12.0 som störst, så det borde ju bli en hel del vattentid!? Vart har du seglat? Vad har du för mail? Här skall sparras….
mvh,
Wille
glanzwilhelm@hotmail.com
Logga in för att svara.