Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vättern, bästa surfsjön i Svea!?

• Vättern, bästa surfsjön i Svea!?

Publicerad av marcus-l på 5 april, 2000 vid 23:17

Har idag fått doppa brädan för 1:a gången i år! Det var inte i någon varm lugn lagun, utan i den ständigt kalla Vättern. Men trots is på seglet och mojnande vindar så slog det mig att Vättern måste vara den bästa surfsjön i Sverige. Vid nordan så bygger det fina hoppvågor och vinden pressas samman nere vid Jönköpingsbukten, där jag är bosatt och surfar.

Är det någon som har invändningar till mitt inlägg så svara!

(Kanske funkar bilden från dagens surf…?)

/Marcus Ljung

anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 april, 2000 vid 07:05

Den “stora” sjön Mjörn vid Alingsås måste klassa in som en av de bättre. Den stora viken vid Plajja-Mjörn ligger perfekt för västlig vind och Lövekulle fungerar bäst på Syd-Väst.
    I slutet av 80-talet fanns det planer på att bygga en hoppramp vid Plajjan (tack Andreas Remling). Det kanske säger lite om vågorna… Det är inte mycket bättre med vindens stabilitet…

Men vi har haft väldigt kul på dess sunkiga vatten i alla fall. Sjön har skolat svenska mästare i Race och riksmästare i Wave! Inte dåligt.

S..

• anonym-anvandare

Medlem
    6 april, 2000 vid 07:12

Inga invändningar alls precis tvärtom faktiskt.

Jag vet inte hu många gånger jag stått på stationen i Jönköping med denna enorma utsikt ut över Vättern och förbannat mig själv att jag inte tog bilen med prylarna i.
    Jag har hittlills inte sett nån som surfar där tex höstar. Nästa gång jag vet att det ska blåsa och jag ska dit ska jag verkligen ta med mig grejorna och dra fram och tillbaka över denna enorma bukt på sydsidan. Jag misstänker rätt ensam.
    Dom förstår inte vad dom sitter på i Jönköping helt klart.

Lyckost

Mvh//Bosse

• f-g-bengtson

Medlem
    6 april, 2000 vid 08:35

jag håller med.
    det var verkligen en grymt radikal bild, ni verkar ha grymma förhållanden. kan knappast finnas nån bättre sjö i sverige, europa eller kanske t.o.m i världen.

ha det

Bästa hälsningar

Frans. G. Bengtsson

• linsurfer

Medlem
    6 april, 2000 vid 09:23

Håller inte med, Roxen är Svea Rikes bästa insjösurf. Finfina hoppvågor och ofta blåser det mer än på vättern. Ni skulle varit med i somras när det blåste 17-19 m/s, då gick det att hoppa högt!

• wiman

Medlem
    6 april, 2000 vid 12:59

Tjena Mackan
    Kul att du fick surfa igår, pluggar du i J-ping eller? Det gör jag, men jag har hört att ni som surfar i dessa trakter även håller till vid en annan sjö, ialla fall på Västan, stämmer det?

……….Seglare från Ulricehamn

• markus-o

Medlem
    6 april, 2000 vid 14:46

Surfas det nåt på den lilla sjön uppe vid Drättinge, fd Ragges Windsurfing? Den var ju rätt omtalad för ett par år sedan.
    Kanske är den Ulricehamnaren syftar på.

• racer

Medlem
    6 april, 2000 vid 17:16

Du har tydligen inte varit i Jönköping en blåsig höstdag!!! Det har jag, Vättern är grym, jag har seglat där en par gånger och klarare vatten får man åka till fjälls för att hitta, tråkigt att den är så svinigt kall…
    Vättern är nog bland de bästa i alla fall, men jag har ju inte seglat på Roxen.(ännu)

• marcus-l

Medlem
    6 april, 2000 vid 19:58

Jodå det stämmer! Lannsjön eller i värsta fall Västersjön vid flygfältet om man inte har tid att åka till Lannsjön…Hör av dig om du är på väg ut
    0708 785684
    Nu var det nordan o då funkar det kanon vid roddklubben i stan!

• kris

Medlem
    7 april, 2000 vid 05:46

Vid N-NO är Hjällsnäsviken (södra änden av sjön, vid Gråbo) kanon. Sandbotten som helt plötsligt stupar brant.. Fast hur ofta blåser det rejält från NO…

• lundgren

Medlem
    7 april, 2000 vid 06:03

Roxen …var ligger den …är det vid linköping?

• linsurfer

Medlem
    7 april, 2000 vid 09:21
  • wiman

Medlem
    7 april, 2000 vid 10:07

Tjenis
    Nä, jag tror att det är Lannsjön som jag har hört skall vara bra, men den Drättingen är säkert också bra, vart ligger den.
    Själv håller jag till på Ulricehamns egen sjö, Åsunden. Funkar bra i SSV-OSO.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 10:42

Hej är från borås och läste att någon som kallar sig för Wiman
    surfar i Åsunden.
    Så jag undrar, var hoppa i och vid vilka vindriktningar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vättern, bästa surfsjön i Svea!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.