Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Veck i nya segel!
-
Veck i nya segel!
Publicerad av nikke på 21 augusti, 2007 vid 20:01Hello!
Undrar om det är oundvikligt att få veck i seglet i längden när man riggar upp och riggar ner eller om det bara är jag som är helt värdelös att rigga! Och är det lättare att få veck ju större seglen är?Har lycktas få några rikgt fula veck i min 6.9:a och förstår verkligen inte hur jag har lyckats fått det men märker att när man riggar några gånger så blir det veck och sånt skit på seglet. Som anmärkning kan jag nämna att seglen från början var nya 07:or. tror att 5.9:an och 5.3:an klarat sig bättre än så länge i alla fall.
joth svarade 17 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
De verkar som du har lite fel teknik när du riggar isåfall tycker jag. För mig räcker det med att trycka in hela masten utan att vecka seglet, samma sak när jag riggar ner. Då brukar tricket va att snurra masten.
-
donpedro;407526 wrote:De verkar som du har lite fel teknik när du riggar isåfall tycker jag. För mig räcker det med att trycka in hela masten utan att vecka seglet, samma sak när jag riggar ner. Då brukar tricket va att snurra masten.
Men när jag riggar seglet drar jag seglet lite fram och tillbaks för att få ner det längs masten. Har svårt att se att man skulle kunna dra ut masten rakt ur seglet, speciellt när det har varit i vattnet ett antal timmar, utan att skrynkla seglet. Fast jag kan ju ha fel också, har ju haft det förr!
-
För att minimera veck vid riggning gör så här:
– Dra på masten så långt du kan för hand utan att vecka seglet. Ha längaren med en lång tamp tillgänglig.
– När det börjar ta emot sätter du in längaren och trär tampen såpass mycket att du kan dra mera.
– Nu har du mera kraft iom “blocket”. Förtsätt dra och trä tills du är nöjd.Man måste ha lite nypor för att klämma ihop seglet kring masten så det inte glider upp igen medan du trär tampen men det går. Jag veckar aldrig seglet vid riggning.
När du riggar ner ber du en polare hålla toppen eller nått och sedan drar du ut hela masten direkt. Lite svårare när man är själv så då blir det till att vecka och dra själv. -
Bra fråga! Jag har samma problem vad gäller veck. På helt nya segel går det ju rätt trögt att trä masten utan att vecka seglet, men som sagt kan man ju minimera veckandet så långt det går… Men om man drar så mycket med längaren utan att vecka seglet, hur blir slitaget på mastfickan, finns inte risk att göra hål på den i förtid? Har sett en hel del segel med såna skador, eller beror det på andra orsaker…
BooMan
-
Ta hjälp av en polare vid nedriggning. Då undviker du en massa onödig stress i duken. Den ena håller seglet i toppen, och den andre lirkar ur masten genom att vrida lite på den. Var försiktig så du inte drar isär masten bara. Ett knep kan vara att tejpa ihop masten vid riggning. Det minimerar dessutom risken att masten åker isär lite vid riggningen, och då undviker man potentiella mastbrott.
Som kuriosa kan nämnas att moderna race-segel inte har denna typen av problem, då vi har såpass bred mastficka att det är hur enkelt som helst att få ur masten utan några större veck.
-
Jag brukar ta repet från förängaren och fästa masten vid en sten eller stolpe, sen är det bara att ta tag i toppen på seglet och dra ur masten.
-
Alternativet med att dra ner med förlängaren innan masten är helt inne är ganska vanskligt då masten lätt skär upp mastfickan, (har själv råkat ut för detta med ett sproilans nytt segel, surt!!!). Se till att hålla de två nederrsta latttorna rätt tätt ihop så slipper du så mycket mastkruva och det blir lite lättare.
/Jojo
-
Vid nedriggning sätter jag en skruvmejsel genom öglan jag har i toppen på mitt NP-segel, och sätter den i gräset. Så är det bara att dra ur masten. Alternativt ett rep runt dragkroken på bilen, genom öglan.
Sån ögla borde alla segel ha 🙂 -
När jag riggar så drar jag i bomöppningens överkant, inte nere vid foten. På så vid brukar det bli mycket enklare att sträcka seglet hela vägen utan veckande.
Vid nedriggning är det ungefär samma sak. Om man bara ser till att segelfoten glider upp en bit på masten så brukar masten räta ut sig rätt rejält och då blir det enklare att dra ut den. Om man sen vrider runt masten samtidigt som man böjer den lite lätt neråt så brukar den glida ut ur masten snällt och fint.
Plus då en sak man ibland glömmer. Toppgrunkan (piggen som går ner i masten eller “hatten” enner hur det kan se ut) greppar ofta masten rätt rejält och så länge den sitter i kan det vara besvärligt att få ut masten snyggt och enkelt. Att traska upp till toppen och se till att den släpper brukar underlätta ordentligt.
Själv har jag mest problemet att seglet ofta blir lerigt när jag riggar ner i beckmörker och när jag sen tar hem seglet skitar jag ner.
-
Nä, men se det som att du vet var filmen kommer paja den dagen seglet börjar bli gammalt och skört.
-
veck är väl det minsta problemet, blött nyklippt gräs eller lera är inte att leka med vid nedriggning.
-
Eller harskitar.
Är man så rädd över att få veck i monofilmen när man riggar får man väl införskaffa segel med full X-ply.
-
@NLC 407868 wrote:
Eller harskitar.
Är man så rädd över att få veck i monofilmen när man riggar får man väl införskaffa segel med full X-ply.
Mjo, men vecken har efter 3-4 års tid blivit sköra och går lätt sönder. Har en massa tejp i ett av mina från 2003. Kunde trycka lätt med fingret och det gick rakt igenom. Men genomskinlig tejp funkar fint att laga med. Brukar köra med Tesa extra starka som är vattenfast och finns på tex Bauhaus.
X-ply är super tycker jag. Har 2st segel helt i X-ply om man bortser från ett litet “fönster” för siktens skull. Lite tyngre segel men för min del kan det kvitta. Jag är ingen segelsnurrare.
Logga in för att svara.