Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Veck i seglet vid planing?
-
Oregistrerad
Gäst9 september, 2007 vid 18:33tehgtjGanska säker på att det är för lite nedhal. Kanske i kombination med lite mycket uthtal.
-
Knatte
Gäst14 september, 2007 vid 21:54Hoppas jag är rätt ute nu 🙂 Men misstänker att du var nere i Fiskebäck och seglade idag (med ett rött GUN-segel) omkring 18-draget.
OM det var du som seglade. så tyckte jag att det var för lite nedhal även på denna riggningen.
Det hade nog behövts mer nedhal i detta seglet, för jag tyckte det var för lite fladder i akterliket. Sedan undrar jag om dim mastfot inte skall någon cm fram också. (Alt sänka bommen någon cm) Upplevde att du seglade för mycket på tailen och inte fick brädan att plana ut.Bara några förslag och tips, som jag tror skulle underlätta och ge dig en stabilare gång i sjön. Några Iaktagelser som jag gjorde från land idag. Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp:wink:
-
Knatte
Gäst14 september, 2007 vid 22:19@challq 415051 wrote:
Knatte granskar järnet!
Granskar och granskar :cool2: Jag var på land och fotograferade och kunde inte undgå att se vissa saker. Speciellt med tanke på denna tråden och de tidigare påpekande om mer nedhal och att stancen/tendes till tailwalk har varit uppe innan..
Bara ett tips i all välmening och som jag hoppas inte Pure tar illa vid, av mitt påpekande 🙂 -
@Knatte 415054 wrote:
Granskar och granskar :cool2: Jag var på land och fotograferade och kunde inte undgå att se vissa saker. Speciellt med tanke på denna tråden och de tidigare påpekande om mer nedhal och att stancen/tendes till tailwalk har varit uppe innan..
Bara ett tips i all välmening och som jag hoppas inte Pure tar illa vid, av mitt påpekande 🙂väldigt tacksam för alla tps.. när man är självlärd så gör man ju en hel del fel som tar lång tid att rätta till om ingen annan påpekar.. 🙂
-
@Knatte 415048 wrote:
Hoppas jag är rätt ute nu 🙂 Men misstänker att du var nere i Fiskebäck och seglade idag (med ett rött GUN-segel) omkring 18-draget.
OM det var du som seglade. så tyckte jag att det var för lite nedhal även på denna riggningen.
Det hade nog behövts mer nedhal i detta seglet, för jag tyckte det var för lite fladder i akterliket. Sedan undrar jag om dim mastfot inte skall någon cm fram också. (Alt sänka bommen någon cm) Upplevde att du seglade för mycket på tailen och inte fick brädan att plana ut.Bara några förslag och tips, som jag tror skulle underlätta och ge dig en stabilare gång i sjön. Några Iaktagelser som jag gjorde från land idag. Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp:wink:
Det var jag 🙂 tack för tipsen. ska testa alla tre. det märktes att något inte stämmer eftersom jagseglar i hälften av hastigheten som alla andra kör i.
-
Knatte
Gäst15 september, 2007 vid 06:42@pure 415080 wrote:
Det var jag 🙂 tack för tipsen. ska testa alla tre. det märktes att något inte stämmer eftersom jag seglar i hälften av hastigheten som alla andra kör i.
Bästa tipset som jag kan ge dig, är nog mera nedhal så att du får fladder i akterliket. Sedan om det innebär 2,3 eller 5 cm mera nedhal kan jag inte svara på 🙂 Detta måste man nog testa fram på plats.
Att flytta fram mastfoten eller sänka bommen, gör att du får ner fören på brädan eller enkelt uttryck belastar mastfoten mera. Detta bör göra att brädan går lugnare och att du inte seglar så mycket på tailen av brädan. Detta borde göra att du planar tidigare och inte tappar planingen så fort.
Hur sitter dina fotstroppar?? Sitter de långt bak på brädan, så kan det vara en ide att flytta fram dessa något hack, så att du får samma effekt! Att flytta fram vikten lite framåt på brädan.
Testa att börja med ner nedhal. Testa med att flytta fram mastfoten någon cm som nästa grej. Sänk bommen och se vad som händer.
Men gör en sak i taget, så att du ser skillnaderna för varje enskild åtgärd.Det såg väl bra ut när du seglade igår, bara några små finslipningsdetaljer så är du snart snabbast i viken :smirk:
-
Knatte;415093 wrote:Bästa tipset som jag kan ge dig, är nog mera nedhal så att du får fladder i akterliket. Sedan om det innebär 2,3 eller 5 cm mera nedhal kan jag inte svara på 🙂 Detta måste man nog testa fram på plats.
Att flytta fram mastfoten eller sänka bommen, gör att du får ner fören på brädan eller enkelt uttryck belastar mastfoten mera. Detta bör göra att brädan går lugnare och att du inte seglar så mycket på tailen av brädan. Detta borde göra att du planar tidigare och inte tappar planingen så fort.
Hur sitter dina fotstroppar?? Sitter de långt bak på brädan, så kan det vara en ide att flytta fram dessa något hack, så att du får samma effekt! Att flytta fram vikten lite framåt på brädan.
Testa att börja med ner nedhal. Testa med att flytta fram mastfoten någon cm som nästa grej. Sänk bommen och se vad som händer.
Men gör en sak i taget, så att du ser skillnaderna för varje enskild åtgärd.Det såg väl bra ut när du seglade igår, bara några små finslipningsdetaljer så är du snart snabbast i viken :smirk:
Vänta nu… Man höjer väl bommen för att få mer mastfottryck väl? Är bommen för låg går det knappt att plana.
-
hittade av en slump och kom ihåg den här tråden:
Creases är ju veck.http://www.boardseekermag.com/special_features/rig_it_right/rig_it_right.htm
Creases usually indicate a poorly rigged sail. However it’s easy to sort out if you remember the basic principle that the creases generally point to the cause of the problem area.Vertical creases
Pointing towards the batten and indicating not enough batten tension
Horizontal creases
Pointing towards the luff, indicating not enough luff tension and therefore not enough downhaul.
Diagonal creases
Pointing from the luff to the outhaul, indicating that the problem lies with the outhaul. Too much outhaul.
However, don’t get too hung up about creases. Many sails do crease, particularly when under loading.
-
@Stewen 415226 wrote:
Vänta nu… Man höjer väl bommen för att få mer mastfottryck väl? Är bommen för låg går det knappt att plana.
Nej. Man sänker bommen för ökat mastfotstryck. Höjd bom ger som jag fattat det mindre tryck på brädan = mindre våt yta = snabbare planing. Vill du plana tidigt så är det som du säger rätt att ha bommen högt.
Frid,
/Richard
-
Knatte
Gäst15 september, 2007 vid 19:23@Stewen 415226 wrote:
Vänta nu… Man höjer väl bommen för att få mer mastfottryck väl? Är bommen för låg går det knappt att plana.
Nope.
Låg bom ger mer tryck på mastfoten. (Och senare planing)
Hög bom lyfter upp brädan ur vattnet och lättare planing (Men ger sämre kontroll om du börjar bli överriggad ) -
pure;415078 wrote:väldigt tacksam för alla tps.. när man är självlärd så gör man ju en hel del fel som tar lång tid att rätta till om ingen annan påpekar.. 🙂
Hehe, ja. Jag är ju inte helt självlärd då, men jag tror jag begår fler misstag än vad jag gör rätt när jag riggar, fast har kul iallafall, drar lite i nedhal, pillar i uthal, sätter dit mastfoten på måfå, sen sticker jag ut, har ingen större aning om vad jag gör igentligen.
Men ska nog börja läsa rigg guiderna som finns här på Steffo. 🙂 -
@Knatte 415251 wrote:
Nope.
Låg bom ger mer tryck på mastfoten. (Och senare planing)
Hög bom lyfter upp brädan ur vattnet och lättare planing (Men ger sämre kontroll om du börjar bli överriggad )Detta är nog en mer korrekt beskrivning:
Hög bom => större vertikal kraftkomponent => mer tryck på mastfoten. Bättre höjdtagning och tidigare planing.
Lägre bom => Sörre horisontell kraftkomponent vilket gör att man kan ta större rigg och upplever att man har bättre kontroll överriggad.
-
Det där är ju lite beroende på hur man seglar. Hög bom betyder att man har lätt att hänga i bommen med armarna och få tryck. Men har man sittsele kan det också betyda att man står mera upprätt och belastar selen mindre och då minskar mastfotstrycket. Med låg bom kan man sitta ner ordentligt i selen och få riktigt mycket mastfotstryck.
Till min 9.7:a har jag en sunkig bom som inte går att få riktigt tajt mot masten, så den glider jämt ner och det har en liten fördel (fast hade jag råd skulle jag köpa en bom som sitter som den ska) och det är att jag har möjlighet att undersöka hur bomhöjden påverkar seglingen.
Jag brukar skicka upp bommen nästan ända upp när jag riggar och det brukar betyda att jag river seglet bakåt och står upprätt med kroppstyngden på hälarna. Resultat: Sen planing och långsam segling. Efterhand som bommen glider ner planar jag upp allt tidigare och får allt bättre fart, tills jag når en “sweet spot” där det går som bäst. När sen bommen sjunker ytterligare, känns brädan allt trögare och seglet känns kraftlöst. Dags att skicka upp bommen till hårfästet igen!
-
Knatte;415251 wrote:Nope.
Låg bom ger mer tryck på mastfoten. (Och senare planing)
Hög bom lyfter upp brädan ur vattnet och lättare planing (Men ger sämre kontroll om du börjar bli överriggad )Nu kan jag inte hålla med dig.
Mastfotstryck => mindre vikt på fötterna, lägre nos, tidigare planing <=> posetivt
icke mast mastfotstryck => mer vikt på fötterna, högre nos, senare planing <=> negativt såvida man inte har för tok för stort segel. En lägre bom lugnar ner brädan en hel del.
För mig är tidig planing att hänga så mycket man kan i seglet och få ner all vikt i mastfoten (dvs så lite vikt på fötterna som möjligt) vilket också ger bättre flyt i chop, vid speed och lättare att hålla planingen efter hopp. Detta ser jag som svår uppnåligt med en låg bom.
Logga in för att svara.