Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vector Delta Fin
-
Fler varianter på detta med deltafenor ….. verkar vara populär design just nu.
Maui Ultra Fins` next fin generation under test on Maui
As three years ago with the revolutionary X-Fin series, Maui Ultra Fins has yet again another radical fin design under development which is currently being tested on Maui, Hawaii.
With the new DELTA WING series all advantages of delta wings as they are known from supersonic aircraft have been transferred to fins.
The specific features are:
– fast – by allowing relatively very thin foils
– super pointing – extremely high angle of attack possible due to flow enhancement by
leading edge vortices
– jibing – provides very fast and stable jibing
– super short – no control problems due to long span (e.g. 95 l board can be sailed with
16 cm Delta fin compared to a 30 cm Ride fin)
– weed resistant – due to the high rake of 55 degrees
– shallow water resistant – due to short length
– very mild spin-out behaviour – due to leading edge vorticesIn summary, the DELTA WING SERIES promises a universal fin for surfing, windsurfing, and kiting with a wide range of applications as wave, freestyle, ride, slalom, and speed.
The DELTA fin is on its way to revolutionize board sailing again.
-
Hoppas det där funkar!!! Faen va gött o kunna slippa fundera över sjögräs, eller ej. Gör ju inte ont att risken att smälla på stenar minskar oxå… Om det nu funkar…
-
funkar det bra med sjögräsfenor som sticker ut så där framför fenboxen? 🙂
-
tbsurf;653736 wrote:funkar det bra med sjögräsfenor som sticker ut så där framför fenboxen? 🙂
Ja, min Curtis har fungerat fint…
-
LarsD;649132 wrote:Dessutom kommer även Tectonics med widebase speed, Nomad och Hornet.
Hoppas Tectonics nomad är lika go som deras f1 🙂
-
Hur mycket rake är det på den från Tectonic? Är det Nomad? Vilka storlekar fena/segel tänker du köra?
-
tbsurf;653736 wrote:funkar det bra med sjögräsfenor som sticker ut så där framför fenboxen? 🙂
Nej det händer att man får in sjögräs i framkanten.
-
Som förr alltså 🙂 tvungen att fråga eftersom det dyker upp nya fenor på det temat igen..
MattiasJ’s C3 sweed vill jag gärna ha en om det går att få tag i?
-
Om det är glapp mellan fena och bräda så limmar man dit en bit liggunderlag o slipar ned.. Har oerhört sällan fått nåt att fastna på min..
-
blev lite sugen på en av dina vecktor nu thomas….
http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=93799&uid=1887 -
MUF’s extremt ”deltiga” fenor finns nu att köpa som standard.
Jag provade en hel del prototyper i slutet på förra året. Tyckte de var hyfsat snabba (på speedbrädor) men hade ibland problem med spinouts …inga brutala men lite småsläpp….
Lyckades pressa upp en 14 cm djup proto i 45 knop i topp (med 5,7) …men det var lite nervöst.
Hoppas på att det är lite mer lyft i dem nu …och man ska nog inte köra allt för små fenor.
Gissar på att en 16 cm motsvarar ung. en tex 20 cm weed Hurricane….
Jag gillar konceptet och kommer ge dem en chans till … de kan ju helt klart ha sina fördelar på
tex ett sånt ställe som ankdammen om det är på gränsen till för grunt ……
Logga in för att svara.