Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vegas 16m2 05..mindre bomtryck mm

• vegas 16m2 05..mindre bomtryck mm

Publicerad av mikhogl på 18 maj, 2007 vid 17:31

hejhej! skulle va tacksam för lite tips om hur man sänker bomtrycket på nämda kite? laddade med en bild…vilka fästpunkter (har märkt dem 1-5) ska man använda? Blir något annat lidande? typ mindre depower eller något?

Fråga nr 2: Trimgrejen är lite konstig (andra bilden) Jag får rycka i bandet med det röda plaströret (nr1) typ 15ggr innan det fastnar i ett läge med lite mindre kraft…å nar det väl har fastnat så måste jag rycka lika många ggr i det andra snöret (nr2) för att det ska släppa så jag får tillbaka kraften. konstigt? På min wipeka freeair från 00 behövde man bara rycka en gång åt vardera håll:laugh: Det verkar inte gå trä den fel på något vis så den kanske är utsliten eller? vad kan man sätta dit i stället?
    ha det gött!

chrille svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • fredde-k

Medlem
    19 maj, 2007 vid 11:28

Jag har en 16 rhino från 05 och nr 3-5 är snabbt eller långsamt styrningen ska gå där 3 är långsamt och 5 är snabbt, jag tror t o m att det är bilder på en sköldpadda ochh en hare!!! (i a f på min)
    De i fram tror jag har med det att göra med men vet ej!
    Bomtryket tror jag inte du kan göra så mycket åt mer än att använda depowern!
    På min bom så funkar depowern bra, möjligtvis så testa att dra rakt ner istället för snett emot dig. Den funkar ju som en rem på en ryggsäck..

• mikhogl

Medlem
    19 maj, 2007 vid 15:57

Jo jag vet att det 3-5 också påverkar snabbstyrdheten, men hör inte det ihop med bomtrycket på något vis? och vad gör läge 1-2? Borde man inte få lägst bomtryck om man har fästpunkterna så långt från varandra som möjligt? Fast det borde även innebära minst depower…eller va fan, cyklar jag helt?

• fredde-k

Medlem
    20 maj, 2007 vid 12:22

Bomtrycket borde inte påverkas av de främre linorna eftersom de inte har med styrningen att göra!! eller??
    Möjligvis blir trycket mindre ifall du flyttar in till 3an som du säger men jag föredrar fästpunkt 5.

Tetsa och se så kan du förklara det här sen 🙂

• mikhogl

Medlem
    20 maj, 2007 vid 15:25

ok…jag får prova lite, idag blåste det för mkt så jag kunde inte testa.
    har du någon uppfattning om hur mycket man ska spänna femte linan? kiten håller formen och får bättre bottendrag om den är rätt spänd va? vad händer om man spänner den för mycket? Mvh Micke

• bresky

Medlem
    20 maj, 2007 vid 15:28

Om du spänner 5te linan för mycket drar du ju ner LE, och kiten tappar kraft. Det är ju samma sak som händer om du tappar bommen urkrokad.

• mikhogl

Medlem
    20 maj, 2007 vid 17:37

jo…det är ju sant. hur vet man hur mycket man ska spänna den då? ska den va lite slak när man kör?

• skotten

Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:00

sheesh, I didnt know they made a vegas in 05.

• nundy

Medlem
    21 maj, 2007 vid 14:21

Tony, det var då de var som bäst.

• chrille

Medlem
    21 maj, 2007 vid 15:23

Lägst bomtryck och snabbast styrning får du med mittlinorna i pigtail-position 1 och styrlinorna i position 5.

Du kan byta ut din depower adjuster mot en 2007 variocleat. Funkar mycket bättre. Kan köpas hos wallen.se

/Chrille

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vegas 16m2 05..mindre bomtryck mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.