Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vem är snabbast?

• mes

Medlem
    5 maj, 2007 vid 08:32

Jag undrar hur snabbt slalomseglarna körde downwind på det glada 90-talet? De få gånger det blev något alltså. Det känns som om dom körde ganska fort!?

• kinetic

Medlem
    5 maj, 2007 vid 08:38

Mes: Dunken o grabbarna körde nog ledigt över 30 knop…Kommer ihåg en tävling i Brighton -94 då det var orentligt med vind, skulle tippa på att de körde över 35 knop som mest då…

• swe876

Medlem
    9 maj, 2007 vid 13:50

Getwet,

det var absolut inte min mening att förringa din prestation och rättmätiga plats på förstaplatsen med min klumpiga kommentar “Det är lite väl lätt att åka utomlands och göra bra tider…”.

Det jag menade var att det är svårt att segla riktigt fort i Sverige.
    Vi har få bra ställen som bjuder på plattvatten vid mycket vind.
    Det blåser sällan speciellt mycket, särskillt inte under den varma årstiden.
    Det är för de flesta nästan omöjligt att lyckas ta sig till ett av de bra ställena för speed samtidigt som det blåser mycket.

Jag har själv spenderat nästan två månader i Tarifa på den tiden när GPS möjligtvis användes av US Navy men absolut inte av gemene man. Antagligen har jag seglat som absolut snabbast på speedstrippen i Tarifa. Tänk dig max fart 5.0 racesegel på ett salsgolvsplatt vatten så förstår du. Kan man stanna några veckor på ett ställe som bjuder på motsvarande förhållanden och har det minsta talang i kroppen gissar jag, observera gissar, att de flesta skulle kunna komma upp i åtminstone 36knop utan större problem. Att kunna segla dag efter dag med perfekta förhållanden och tid för trim och finlir ger resultat!

När jag har försökt speeda i Sverige har det alltid varit stress på stranden för att komma ut innan vinden dör, små branta och konstiga vågor, byiga vindar, långt att åka i bil, mm. Ibland har jag dessutom haft materialstrul bara för att det är så sällan jag får tillfälle att använda min gamla AHD och North Warp seglen.

Med detta sagt så menar jag inte att det är så lätt att åka utomlands heller. Biljett ska bokas och betalas, hotelrum fixas, familjen övertalas, grejer fraktas, osv. Lyckas man med detta så hävdar jag dock fortfarande att det är lättare att göra bra tider utomlands.

Det här blev ett alltför långt inlägg utan egentlig mening… som så mycket annat här på forumet. Slutsatsen blir dock att det är kul med fart oavsett var man seglar!

/Jona

• getwet

Medlem
    9 maj, 2007 vid 20:03

Det blir lite väl ensidigt och försöka konstatera att det är mycket svårare att sätta bra tider i Sverige än på andra platser i världen. Ska vi då även förringa om någon svensk kommer hem med farter över 40 knop satta i Norge eller i Polen, eller kanske rent av på de platser där man redan passerat 40 knop i Danmark. Blir svårt att säga att “den prestationen var väl inget, den är inte gjord i Sverige”.

Jag skulle samtidigt vilja påpeka att skillnaden på vattnet inte alltid är så stor som många tror. När TB och jag körde i Holland så var det fanimej inte salsgolv, på speedrakan i La Franqui blir vinkeln inte alls optimal och enligt Martin så är West Kirby ett riktigt svårkört ställe. Ändå kör dom en bra bit över 40 knop på dessa ställen, och det beror mest på att dom är så djävla duktiga!
    Har en stor känsla av att det är många här i Sverige som missuppfattat sin egen förmåga och kanske inte riktigt förstått hur duktiga killarna är söderöver, jag kan lätt påstå att jag själv tillhörde den gruppen innan min resa till Holland! Idag ser jag helt annorlunda på saken och bugar ödmjukt inför deras kunskap som direkt avspeglar sig när man ser dom segla i förhållanden som inte alls är perfekta som vi många ggr tror att det är.

Om man då ska vara riktigt krass så är dom bästa farterna i Sverige troligen satta på likvärdiga förhållanden som man kan hitta utomlands på mycket bra spots, och vad är då skillnaden……? Det finns fantastiskt bra spots i Sverige men det finns än så länge inte fantastiskt mycket kunskap, men det växer.

Och jag påpekar återigen vilket jag gjort tidigare, GPS speedsurfing handlar om att åka fort, oavsett plats, det finns inga nationella gränser.

• joth

Medlem
    10 maj, 2007 vid 06:16

Kul läsning. Men jag måste ändå säga trots att jag bara har GPS på armen för det är coolt och inte för att ta speedrekord, att 40+ knop på Svenskt vatten är det som just nu känns som den största bedriften oavsett vad andra tycker. Detta då INGEN faktiskt gjort det och har bevis. Inte ens en Speedtysk med snygg musche…

Men sedan kan man ju givetvis inte förringa alla bedrifter utomlands. Det är ju bra om Sverige kan leverera bra tider där med.

• getwet

Medlem
    10 maj, 2007 vid 07:08

@joth 382180 wrote:

Kul läsning. Men jag måste ändå säga trots att jag bara har GPS på armen för det är coolt och inte för att ta speedrekord, att 40+ knop på Svenskt vatten är det som just nu känns som den största bedriften oavsett vad andra tycker. Detta då INGEN faktiskt gjort det och har bevis. Inte ens en Speedtysk med snygg musche…

Men sedan kan man ju givetvis inte förringa alla bedrifter utomlands. Det är ju bra om Sverige kan leverera bra tider där med.

Det räcker med att skicka in Holländarna på svenskt vatten en bra dag på något av våra speedspots så sitter 40 knopen omedelbart.
    Förklara gärna för mig varför bedriften skulle vara större att köra fort i Sverige än någon annanstans? (ett av skälen är förstås att ingen ännu gjort det) O andra sidan så har ingen svensk ännu passerat 40 knop utomlands, förutom AB, och det säger väl en hel del det också.
    Väldigt ofta tror vi att vattnet utomlands är så djävla perfekt och att det är skit enkelt och plocka 40 knop eller ruggiga farter, för det gör dom andra där nere…….vi tror även att vattnet är perfekt just för att det går fort där nere för dom, men det handlar MYCKET mer om deras överlägsna kunskap och teknik. Det blir som att jämföra svenska formulaeliten med världseliten, en viss skillnad.
    Kommer direkt att tänka på en formulatävling för ett par år sedan på Haga Park där Danskarna körde fullständigt skiten ur svenskarna när det blåste hårt, men svenskarna kom tillbaka när vinden la sig, lite där är vi idag i speedsverige jämförelsevis.
    Hur många av oss har kört utomlands på bra ställen och sedan även på de snabbaste platserna i Sverige? Har vi en annan vattenkvalite i Sverige som gör att det är svårare att åka fort?
    Hur många körde samtidigt som Faster på Haga, eller Erik på Knarrholmen och kan påvisa att ställena är sämre än än andra spots runt i världen? Hur kan man jämföra två olika spots…….? Vi som speedseglar förstår mycket väl att dessa två ställen har klart mycket goda speedförutsättningar under vissa förhållanden, annars kommer man aldrig upp i hastigheter som dom två har presterat med bravur.
    Gör man likadana jämförelser på en höjdhoppare med olika kvaliteer på underlag? Gör man likadana jämförelser på simmare i olika bassänger när man vet att det finns snabba och långsammare bassänger?

Jag ser det på samma sätt som om någon skulle vinna en formula cup, men bedriften var inte så stor för en av konkurrenterna var sjuk……..eller att en seglares mast gick av. För mig är jämförelsen likvärdig.

Gör skillnad på GPS speedsurfing och annan typ av speedtävling såsom tex F2 speedchallenge, det är inte alls samma sak.

Vill avslutningsvis påpeka att jag INTE känner mig själv personligen förringad på något sätt. Men som delansvarig i GPS speeedsurfing Sverige är det viktigt att för oss som en frivillig organisation påpeka och förtydliga att man INTE gör några värderingar i var farterna har satts. Bedriften ligger i hur fort man seglat……och vi har lååångt kvar innan de riktiga farterna kommer oavsett var vi seglar!

• getwet

Medlem
    10 maj, 2007 vid 07:09

@joth 382180 wrote:

Det räcker med att skicka in Holländarna på svenskt vatten en bra dag på något av våra speedspots så sitter 40 knopen omedelbart.
    Förklara gärna för mig varför bedriften skulle vara större att köra fort i Sverige än någon annanstans? (ett av skälen är förstås att ingen ännu gjort det) O andra sidan så har ingen svensk ännu passerat 40 knop utomlands, förutom AB, och det säger väl en hel del det också.
    Väldigt ofta tror vi att vattnet utomlands är så djävla perfekt och att det är skit enkelt och plocka 40 knop eller ruggiga farter, för det gör dom andra där nere…….vi tror även att vattnet är perfekt just för att det går fort där nere för dom, men det handlar MYCKET mer om deras överlägsna kunskap och teknik. Det blir som att jämföra svenska formulaeliten med världseliten, en viss skillnad.
    Kommer direkt att tänka på en formulatävling för ett par år sedan på Haga Park där Danskarna körde fullständigt skiten ur svenskarna när det blåste hårt, men svenskarna kom tillbaka när vinden la sig, lite där är vi idag i speedsverige jämförelsevis.
    Hur många av oss har kört utomlands på bra ställen och sedan även på de snabbaste platserna i Sverige? Har vi en annan vattenkvalite i Sverige som gör att det är svårare att åka fort?
    Hur många körde samtidigt som Faster på Haga, eller Erik på Knarrholmen och kan påvisa att ställena är sämre än än andra spots runt i världen? Hur kan man jämföra två olika spots…….? Vi som speedseglar förstår mycket väl att dessa två ställen har klart mycket goda speedförutsättningar under vissa förhållanden, annars kommer man aldrig upp i hastigheter som dom två har presterat med bravur.
    Gör man likadana jämförelser på en höjdhoppare med olika kvaliteer på underlag? Gör man likadana jämförelser på simmare i olika bassänger när man vet att det finns snabba och långsammare bassänger?

Jag ser det på samma sätt som om någon skulle vinna en formula cup, men bedriften var inte så stor för en av konkurrenterna var sjuk……..eller att en seglares mast gick av. För mig är jämförelsen likvärdig.

Gör skillnad på GPS speedsurfing och annan typ av speedtävling såsom tex F2 speedchallenge, det är inte alls samma sak.

Vill avslutningsvis påpeka att jag INTE känner mig själv personligen förringad på något sätt. Men som delansvarig i GPS speeedsurfing Sverige är det viktigt att för oss som en frivillig organisation påpeka och förtydliga att man INTE gör några värderingar i var farterna har satts. Bedriften ligger i hur fort man seglat……och vi har lååångt kvar innan de riktiga farterna kommer oavsett var vi seglar!:smile:

• marden

Medlem
    10 maj, 2007 vid 07:59

statestiken talar för att det går snabbare utomlands o den ljuger alldrig:)
    5/10 på svenska 10i topp listan är satta utomlands fast antalet försök att åka fort me gps görs minst 9/10 gr på svensk vatten

varför jag ska lägga mig i detta som alldrig surfat utanför stan kan man däremot undra

• fredrik-ygge

Medlem
    10 maj, 2007 vid 08:07

Jag tror vi förstår din poäng med att man inte skall tro att om man seglar 30 knop hemma så seglar man 40 på Sandy Point.

Men visst är det väl spännande med lokala rekord? Stadiumrekord, banrekord o.s.v. är ju kända begrepp i många sporter. Hade det inte varit kul om det kom världselitgubbar och satte TT-rekord? Tror att det är lättare för många att se klasskillnaden då.

För mig som inte rest runt i världen på speedtävlingar är det lättare att lättare att fatta skillnaden i kunskap när jag ser Janne & Erik köra 36-38 knop inne i Shitbay (liten vik i Fiskebäck) än när jag hör att någon kört 40 knop i Sandy Point. Det säger mig liksom ingenting, även om jag tar dig på ditt ord och litar på att det är gubbarna det hänger på även där.

• joth

Medlem
    10 maj, 2007 vid 08:13

Egentligen behöver ni inte förklara. Jag förstår hur det ligger till och kan absolut hålla med om alltihop. Bara lite road av och hoppas att någon knäcker 40+ i just Sverige. Låter jag tjatig … 😉

För egen del är det ju bara roligt att segla med GPS och alla resultat oavsett var räknas ju när man sätter PB.

Du satte det nog där Ygge. Jag tycker klart att det är mest spännande med speedrekord i lilla Habo. Jag kan lätt relatera till det. Dessutom ännu bättre när man bara tar med localsens resultat. Som givetvis ligger bra bit under era resultat.

• swe876

Medlem
    10 maj, 2007 vid 08:19

@getwet 382190 wrote:

Väldigt ofta tror vi att vattnet utomlands är så djävla perfekt och att det är skit enkelt och plocka 40 knop eller ruggiga farter, för det gör dom andra där nere…….vi tror även att vattnet är perfekt just för att det går fort där nere för dom, men det handlar MYCKET mer om deras överlägsna kunskap och teknik.

Men som delansvarig i GPS speeedsurfing Sverige är det viktigt att för oss som en frivillig organisation påpeka och förtydliga att man INTE gör några värderingar i var farterna har satts. Bedriften ligger i hur fort man seglat……och vi har lååångt kvar innan de riktiga farterna kommer oavsett var vi seglar!

Jag tog bort lite ur ditt inlägg och har kvar det som är intressant.

Jag har personlig erfarenhet av Speedstripen i Tarifa, Porto Pollo på Sardinien och Hvide Sande i Danmark. Dessa ställen slår alla ställen jag har seglat på i Sverige när det gäller lämplighet för Speed, dessutom regelbundet, dag efter dag efter dag. Självklart är det lättare att göra bra tider på ett sådant ställe än Sveriges bästa ställen! Jag har inte seglat i Torkelstorp eller vid Knarrholmen men inte ens där kan man väl ligga och speeda repa efter repa en vecka i sträck? Jag har seglat vid Haga Park och är väldigt imponerad av den fart som Robert har kommit upp i där. Haga Park lämpar sig dåligt för speed jämfört med ovan nämnda utländska lokationer. I Sverige får vi mest vind vid fronter som passerar oregelbundet över kusten, det räcker inte för att ligga och trimma in bra fart. Ett bra spot är mer än lämpligt vatten, det är skall också blåsa mycket och regelbundet, hellst med en trevlig temperatur.

30 knop är inte för vem som hellst, än mindre 40 knop. Jag tror ingen på allvar tror att det är lätt att komma upp i 40 knop ens i perfekta förhållanden.

Vad det gäller bedriften att vinna i Formula så gäller devisen: “Är man inte med finns man inte.” Ingen är bättre än sitt senaste tävlingsresultat. Jämförelserna Formula vs Speed är i mina ögon ointressanta.

GPS-Speesurfing
    Det hävdas ofta att GPS-Speesurfing mest är en tävling mot sig själv och man mäter det man vill mäta. GPS-Speedsurfing lägger inga värderingar i var farterna har satts.
    Varför finns det då ett motstånd i att kunna titta på snabbaste Svensk i Sverige?

Själv gjorde jag inga Speedförsök 2006. Jag är med andra ord en ganska oengagerad Speedare. Ta mina inlägg med en klackspark och lyssa på dom som har Speedsegling som främsta intresse!

/Jona

• imported_mickeo

Medlem
    10 maj, 2007 vid 08:23

Håller helt med Getwet att tro att man kommer köra 40+ bara för att man åker utomlands är löjligt det krävs betydligt mer än så.
    Vi har bra ställen här hemma också men vi har inte starka termiska vindar som tillex Tarifa eller Karphatos som gör det möjligt att träna i rätt förhållanden under längre tid.
    Oftast när det blåser tillräckligt mycket här hemma runt 20m/s så är det kalt eller vidrigt kalt det är ju inte så ofta det blåser så mycket under sommaren.
    Vilket gör att tillfällena att träna/segla i rätt förhållanden inte är så många under ett år.
    Att då tro att det är bara och hoppa på brädan och dra iväg i 40knop när jag åker utomlands är väl ganska löjligt.
    Hur många dagar i 20m/s per år har Holländare tillex jämfört med oss då dom har möjlighet att träna???
    Något som också kan vara intressant att titta på är hur många Fransmän är det som har kört 40knop dom har ju ett par platser som är grymt bra att speeda på eller?. Det fins en registrerad och det är ju inte vem som helst Antoine är ju hyfsat bra i övrigt!
    Spanien har ingen????
    Holand har ca 15 och dom har kört speed i 20år minst.
    Jag tror säkert att vi kommer se någon förhoppningsvis några som kommer att köra 40+ i år men om det blir i Sverige eller utomlands det ska vara osagt.
    Jag är övertygad att Både TT och Haga kan leverera upp mot 40 eller till och med över om det blåser tillräckligt och från rätt håll men det är många parametrar som ska stämma.
    Jag tog till fället i akt att kolla på Windguru hur ofta det blåste över 12m/s på följande platser under 2006.
    TT 18 dagar
    Haga Park 6 dagar
    Fituna 3 dagar
    Detta är ej under december Jan-feb och Mars. o
    Oavsett om detta är helt korrekt eller ej så kan man ju lugnt konstatera att för den som bara kör i Fituna så ges det inte så många tillfällen att passera 35knop på ett år kanske ingen.
    Medan dom som har förmånen att ha TT som hemma vatten får fler chanser där med inte sagt att det är lättare.
    Men det viktigast är väl kanske att se hur många gånger har jag möjlighet att trimma in mina grejer och mig själv för att kunna köra riktigt fort. Kanske bör jag eller (måste) jag söka mig utomlands för att få den möjligheten.
    För att när tillfället kommer vara förbered.
    PHUU det blev ett långt inlägg

MickeÖ

• swe876

Medlem
    10 maj, 2007 vid 09:21

Rätt ska vara rätt. Det är hittills ingen som i den här tråden har hävdat att 40 knop är lätt. Det närmaste jag kan hitta i tråden är mitt eget uttalande enligt nedan:
    “Kan man stanna några veckor på ett ställe som bjuder på motsvarande förhållanden och har det minsta talang i kroppen gissar jag, observera gissar, att de flesta skulle kunna komma upp i åtminstone 36knop utan större problem. Att kunna segla dag efter dag med perfekta förhållanden och tid för trim och finlir ger resultat!”
    Ta mitt uttalande om 36 knop med en nypa salt.

/Jona

• getwet

Medlem
    10 maj, 2007 vid 15:21

SWE 876 skrev: Varför finns det då ett motstånd i att kunna titta på snabbaste Svensk i Sverige?

Det finns inget sådant motstånd alls, helt ok för oss alla men eftersom GPS speedsurfing anser det ointressant så finns inte funktionen.

Kul att vi har seglat på samma ställen Jona, Porto Pollo var nog bäst av dem alla tror jag.

• getwet

Medlem
    10 maj, 2007 vid 16:12

Fredrik skrev: Men visst är det väl spännande med lokala rekord? Stadiumrekord, banrekord o.s.v. är ju kända begrepp i många sporter. Hade det inte varit kul om det kom världselitgubbar och satte TT-rekord? Tror att det är lättare för många att se klasskillnaden då.

Poäng där Fredrik, anser jag också. Men ett stadiumrekord är detsamma som ett rekord på HP eller TT eller på någon annan lokal spot och då bara på just den. Sökfunktion för det finns redan.
    Och visst vore det kul med världselitgubbar och tjejer på tex TT, den möjligheten finns och är faktiskt numera väldigt stor. Martin van Meurs har påpekat med stort allvar att han gärna besöker Sverige, och då lär han väl kanske ha med ett par gubbar till såsom Dirk och någon till.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vem är snabbast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.