Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem drar i höst?

• kitefredrik

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 10:03
    Kjello;567832 wrote:
    I MuiNe såg jag ofta många som körde vågsurfbrädan på hojen, (Eller jeep fulllastad med vågsurf) c;a en mil österut finns god vågsurf där pratade dom om.
    läst att i östra indien bör man ha med lite större kite, men det blåser oftast mer mot eftermiddagen/kvällen, har inte råd med ny kite, så jag får magra till under 60kg så min PIII 10 känns större. och min Shinn 132 -09 är 40 bred.

Tjena, var på Ideal beach utanför Chennai i söndags. Det var vaaarmt, skönt å billig kall Kingsfisher öl. Vinden var det dock sådär med, blåste som mest ca 7-8ms vid 3-4tiden. Vinden la sig helt när solen började gå ner vid 6-tiden. Alltid side-on å halvnajsa vågor. Gott om plats på strand å i vattnet med få badande. Inte så strömt som ryktet säger tycker jag.

Hade jag åkt hit för kite hade jag köpt en 14-16 å minst halvstor bräda.

• Kjello

Gäst
    18 augusti, 2009 vid 12:29

Tackar väldigt mycket kitefredrik (första real live response),
    jag har på g, en psycho IIIII 15, men dyrt, silverarrow drygt 15000kr.
    Men en flysurfer pIII 10, är ju lite mer projicerad yta än C-kite, så om jag väger under 60kg, kanske jag får en del tillfällen.
    Jag magrade till under 60 i MuiNe.
    Och jag har fått godkänt 20 kg kitebag i biljetten utan extra kostnad, på gränsen till övervikt om jag tar med en kite till.
    Och min bräda är halvstor, Shinn 2009 132×40 konkav, med träkärna.

En fråga; jag läste något konstigt om Ideal beach, det går att hyra för en dag ”sjukt”, eller en natt (på deras dyra resort hotel),.
    Måste man betala för att kitesurfa där en ”dag” ?. är det kitesurf-förbud på alla stränder i Indien (det ser ut som stranden börjar från Chennai och fiortsätter ner till Puducherry och lite till, minst 16+ mil .)
    Ideal beach är en kiteresort, och bara en pytte-liten bit av stranden, varför surfa där ?.om det kostar.

• nundy

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 17:06

Har varit i Mui ne, fint men det är bara wind swell till surfen.. i want proper ground swell 🙂

Har läst lite och det lutar lite åt norra peru/equador.. någon som ska dit i samma period?

• larssa

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:26
    _Sofia_;567614 wrote:
    Jag och malin ska dra till Brazil-LA-SF-Hawaii-Perth-Sidney under slutet av oktober till mitten av mars 🙂

Låter ju inte helt fel. E inte alls avis :crazy:

• sourra

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 22:41

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=S0V9y6ltxzI”]YouTube – REAL PERU 09[/ame]

• kitefredrik

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 05:54
    Kjello;567939 wrote:
    Tackar väldigt mycket kitefredrik (första real live response),
    jag har på g, en psycho IIIII 15, men dyrt, silverarrow drygt 15000kr.
    Men en flysurfer pIII 10, är ju lite mer projicerad yta än C-kite, så om jag väger under 60kg, kanske jag får en del tillfällen.
    Jag magrade till under 60 i MuiNe.
    Och jag har fått godkänt 20 kg kitebag i biljetten utan extra kostnad, på gränsen till övervikt om jag tar med en kite till.
    Och min bräda är halvstor, Shinn 2009 132×40 konkav, med träkärna.

En fråga; jag läste något konstigt om Ideal beach, det går att hyra för en dag ”sjukt”, eller en natt (på deras dyra resort hotel),.
    Måste man betala för att kitesurfa där en ”dag” ?. är det kitesurf-förbud på alla stränder i Indien (det ser ut som stranden börjar från Chennai och fiortsätter ner till Puducherry och lite till, minst 16+ mil .)
    Ideal beach är en kiteresort, och bara en pytte-liten bit av stranden, varför surfa där ?.om det kostar.

Det kostar 30spänn (200R) om dan att få access till Idealbeach. Hotellet är ganska fint med bungalows för ca 600kr/natt 50m från beachen å standardrum 100m från beachen för ca 250kr/natt med AC (här är sjukt varmt å fuktigt både dag/natt).

Vill du schniika går det ju att gå ner på stranden via rivnings/sunk/junk/tomterna bredvid Idealbeach-resorten från vägen.

Har inte hört nåt om kiteförbud nånstans, däremot har resorterna sina stränder där man inte får bada/kita utan att betala hotellet/restaurangen, för ”life guard-service”.
    Stranden är hur lång å bred som helst, å nästan helt öde stora sträckor.

• Kjello

Gäst
    19 augusti, 2009 vid 07:45

Tackar, till Ideal beach är det 6 km, kan pröva någon dag.
    från mitt rum på Paradise Guest House för 38kr dygnet, 1,5 km från en av asiens största stränder,
    Tänkte bo där första veckan, sen ta mej söderut mot Puducherry.
    för att kolla Auroville
    Kanske får bo såhär där på stranden

Gillar att bo som locals, som jag i Vietnam, med bara fläkt.

• carroline

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 08:04

Hej nundi!

Jag är också igång med att planlägga en surftrip i höst med avgång mitt oktober och 5 månader fram sån ca. Helt avgjort börjar jag i cumbucco/brasilien och blir där i alla fall en månads tid. I den perioden ska där vara ca 99% vindgaranti och cumbucco ligger nära både platt vattens laguner och våg spots.
    Efter brasilien är jag inte helt säker, jag vill hemskt gärna till karibien (sett några sjukt fina kite filmer därifrån) men det verkar svindyrt att ta sig dit från B. Peru/chile hörs inte fel, men har inte hört något om hur det är att kite där. Mexico finns också i mina tankar. Hör gärna av dig med vad du gör! Mvh Caroline

• pepa

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 08:32

Se till att vara i lagunerna när det ljusnar så du får köra nån timme utan 50 andra på 20 kvadrat.

• carroline

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 09:43

Du har varit där förstår jag, ingen hit? Har också förstått det som att halva Skandinavien tar dit i november, menar du att det inte är värt det, inte nog med laguner till oss alla?
    Hör gärna vad du kan rekommendera annars, inga biljetter bokade än;)

• larssa

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 10:32

Har du kollat in Puerto rico?
    Vill du ha surf så e Rincon shysst. http://www.surfandboard.com/
    Vill du ha plattvatten så e det La Parguera som gäller. http://broneah.com/2009/02/puerto-rico-kiteboarding-camp/

• pepa

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:11

Det var ett tag sen jag var där, 04/05 tror jag, och då var det ändå okej vissa dagar, men ibland var det sjukt trångt. Vad jag har hört har det bara blivit värre i lagunerna, men å andra sidan ska det finnas massor av laguner upp längs kusten som man kanske har börjat köra i. Ibland blev det helt okej kitevågor på morgonen utanför Cumbuco, annars tyckte jag mest det var beach break och swell chop som gällde i havet. Paracurus vågor var iofs schyssta när tidvattnet var rätt. Hoppas nån som vart där på senare tid kommenterar läget också!

• pepa

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:13
    Larssa;568255 wrote:

Under vilka månader var du där Larssa? Hur var vinden då?

• carroline

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 12:16

Ser nice ut, skulle också vara betydligt billigare att åka direkt till latin amerika/ Karibien och ta brasilien en annan gång (sjukt dyrt att flyga ut från Brasilien;(
    Hade en gång en super god översikt av vindmånaderna i hela världen som jag tror att någon hade laddat upp här på forumet men den har jag tyvärr lyckats slarva bort, någon som har något liknande? Men antar att peurto rico är som resten av karibien, dvs bäst i dec/jan-mars.

Kan ju också passa på att fråga om någon skulle vara klar på en sån tripp, latin amerika/ på och omkring de karibiska öar?? Tänker i mitten/slut okt och några månader fram. Skicka gärna ett mail i så fall carrohen@gmail.com😉

• stebe

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 14:29
    Larssa;568255 wrote:
    Vill du ha surf så e Rincon shysst. http://www.surfandboard.com/
    Vill du ha plattvatten så e det La Parguera som gäller. http://broneah.com/2009/02/puerto-rico-kiteboarding-camp/

Vi åker nog dit i slutet på mars och april, vet du hur vinden är där då?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem drar i höst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.