Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem gör sub 2meters brädan för resor?
-
Vem gör sub 2meters brädan för resor?
Publicerad av rad på 24 september, 2010 vid 09:31Nya regler för att flyga med surfprylar, allt över 200cm blir svindyrt och krångligt…borde tvinga fram lite nytänk eller? Hur skulle en sådan bräda se ut? Som en Retro fish kanske? Vad säger ni shapers?:)
ola-h svarade 14 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Intressant fråga! Skulle va kul att få med en liten bräda i segelbåten.
Undrar dock hur hårda kompromisser som måste göras…/Fjant
-
De delbara masterna har ju finnits ett bra tag. Kanske dags för en delbar bräda?
-
Starboard körde det konceptet 2005 med compacten
http://2005.star-board.com/products/compact.asp
Jag har även haft en Naish Hybrid som var 214, inte helt optimalt när man inte hade planing men grym annars.
http://www.deepfried.tv/news/default.cfm?ID=675&Pg=870
Fanns i vågvariant också.
-
Var ser du de reglerna? Specifikt bolag eller samtliga?
-
Sjukt svårt att få det att funka för t ex vågsegling, tror jag. Men kanske borde man testa? Det lär nog kräva REJÄLA omställningar när det gäller stance och teknik.
-
Masse, har inte kollat alla men det verkar som många gjort en översyn f.o.m i år. Här är ett axplock…
KLM
Surfing equipment between 200 cm and 300 cm (78 to 118 inch) in length or weighing more than 32 kg (70.5 lbs) will be transported as freight by AIR FRANCE-KLM Cargo.
http://www.klm.com/travel/se_en/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htmSAS
Economy/Economy Extra
Max 23 kg, mellan 201-277 cm, utanför europa 1200 SEK per väg.
Economy/Economy Extra
Mellan 24-32kg, mellan 201-277 cm utanför europa 1800 SEK -
Med SAS har det varit ungefär sådär ett tag, 1200 utanför Europa för över 23 kg känns väldigt bekant.
KLM och British Airways är ju sedan länge kända för att vara rätt krångliga eller närmast helt omöjliga med vindsurfprylar.
Jag kan rekommendera den här sidan som en bra vägledning för en hel del flygbolag och surfprylsfrakt (där bl a KLM är lågt rankade):
http://www.oceansource.net/airlines/index.asp
Slår ett slag för TAP och Lufthansa (som inte är billigast, men funkar bra!).
Handlar nog mer om att välja rätt bolag än att investera i en “sub-2 meter” bräda, tror jag…
Dessutom, hur många gånger har du upplevt att de faktiskt har mätt prylarna på flygplatsen? Just det. Så – ange “2 meter” som längd och kör på säger jag helt vilt.
-
Vet inte vad Lufthansa hade förut men de har oxå lite nya regler sedan iår säger de…
http://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/43/media_808343.pdfDet som föranledde min fråga var snarare den här möjligheten.
KLM
If your wind, wave or kite surfing equipment or body board is no longer than 200 cm (78 inch) and no heavier than 23 kg (50.5 lbs), it will be regarded as a piece of normal baggage. Excess baggage is only charged for surfing equipment that is longer than 200 cm (78 inch) or heavier than 23 kg (50.5 lbs). -
jvla skit, det som var så bra med SAS förr. man kunde komma med sina 150 kg och slippa undan med 80 EUR…http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/pristabell/
Nu kommer samma kit kosta 5400:-. Tror det är dags att förhandla löneökning!
http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/ -
dr Masse;632692 wrote:Dessutom, hur många gånger har du upplevt att de faktiskt har mätt prylarna på flygplatsen? Just det. Så – ange “2 meter” som längd och kör på säger jag helt vilt.
Hmm… Jag åkte till Island för några år sedan och hittade en billig flygbiljett från Kastrup. Jag hade visserligen inga surfprylar, men väl en massa bagage bl.a. i from av friluftsutrustning för två personer. Det hela blev lite väl tungt, men eftersom jag levde på hoppet att de inte skulle vara så petiga så hoppade jag på tåget Göteborg – Kastrup glad i hågen.
Vid incheckningen i Danmark gick det inte som planerat och det var bara att punga ut med nära lika mycket till i vikttillägg som biljetten kostade… :frown:Fast det är ju klart, vikten syns ju tydligt när man placerar sina väskor, längden kan ju lättare slinka igenom…
-
jag rekomenderar Virgin atlantic.
Billiga biljetter och sen BA har sagt blankt nej till vindsurfgrejer så tar dem grejrna gratis. Tacka gud för att britterna vindsurfar mycket och bara flyger med inhemska bolag! -
styret;632734 wrote:jag rekomenderar Virgin atlantic.
Billiga biljetter och sen BA har sagt blankt nej till vindsurfgrejer så tar dem grejrna gratis. Tacka gud för att britterna vindsurfar mycket och bara flyger med inhemska bolag!Men vad har vår allsmäktiga herre med saken o göra? Eller e du så tight me Sir Branson att du kallar honom “gud”??
-
Har förut åkt Lufthansa till kapet med 30kg. Bräda ,2 segel ,1 mast ,1 bom och dräkt. Bokat 2m/30kg surfutrustning, aldrig mätt bagen, inga problem. Men det har alltid varit nervigt och det kostar ändå 1500 per väg dvs. 3000 per resa(med risk för dubbla kostnaden), så eftersom jag ändå drar ner varje år lämnade jag ett kit därnere. Tar bara med mastfot/förlängare och JOFA-hjälmen 🙂 Underbart att slippa oroa sig om trashade/försvunna grejer och bara slappna av med en öl och en jäger…
/Janne -
janne_b;632936 wrote:Har förut åkt Lufthansa till kapet med 30kg. Bräda ,2 segel ,1 mast ,1 bom och dräkt. Bokat 2m/30kg surfutrustning, aldrig mätt bagen, inga problem. Men det har alltid varit nervigt och det kostar ändå 1500 per väg dvs. 3000 per resa(med risk för dubbla kostnaden), så eftersom jag ändå drar ner varje år lämnade jag ett kit därnere. Tar bara med mastfot/förlängare och JOFA-hjälmen 🙂 Underbart att slippa oroa sig om trashade/försvunna grejer och bara slappna av med en öl och en jäger…
/JanneJo, jag har lagt ett riggkit på Maui och skickar ju sedan bara en cad-fil med lämplig brädshape som jag hämtar upp på plats, men det upplägget funkar ju bara när man åker till samma ställe. Det blir ju snabbt lite opraktiskt om man skall ha ett kit i Portugal, ett på Maui å så kanske ett på Irland, ett på Kap Verde etc…
Logga in för att svara.