Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har knäckt rdm master? Hållbarhetstest!!

• Vem har knäckt rdm master? Hållbarhetstest!!

Publicerad av bonasurf på 18 juni, 2004 vid 12:37

Nu har jag rustat upp med rdm master. Har seglat ett halvår på dem och de känns verkligen bulletproof.

Men är detta sant??

Någon som har några erfarenheter av att knäcka rdm master? Och ni som har knäckt, har ni förlorat fötroendet för det ”tunna oknäckbara” formatet? Står det i relation till priset????

pa-drift svarade 20 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • endy

Medlem
    18 juni, 2004 vid 12:49

Har även själv seglat dryg 3-4 månader med RDM nu och är toknöjd, har dock inte fått prova dem i masthögt än men det kommer tongue.gif
    För övrigt har jag svårt att se hur man ska lyckas knäcka master i Sverige(oavsett SDM/RDM) om man inte seglar t.ex Åsa eller Torö där det är stenrev.

Priset i sig är ju inte dyrare än SDM då RDM oftast har väldigt hög kolhalt 90-100% kol, nu har det ju även börjat ploppa upp fler 60-70% RDM master som ligger mycket bra i pris/prestanda.

Jag har enbart positiva erfarenheter så här långt! Att gå tillbaks till SDM känns ungefär som att börja segla med alubom igen, usch nej!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:22

Är alubom verkligen så kasst?
    Kör en NP x5 som JAG tycker är kanon.
    Kan man ha rdm till ”vanliga” segel eller krävs rdm segel?

/T

• bonasurf

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:29

Ja undrar faktiskt detsamma. Kör ocskå NP alu. Kan det vara så stor skillnad andreas???

Bryta master i sverige behöver man ingen masthög våg för. Har en polare som brutit 3 inom loppet av en månad genom att bara segla med dem. 2 var splajsans.

Många segel verkar vara sydda för rdm som det är. Simmer är enligt Surfers.

Men frågan kvarstår är där ingen som har knäckt sin rdm mast??

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:44

Hej
    Jag knäckte en Tushingham RDM mast på Hookipa förra våren, så visst går det. Skulle vattenstarta mellan två set men hann inte iväg och fick smaka på tvättmaskinen. Kändes ändå rätt klassiskt att knäcka masten på Hookipa…dessutom tajmade jag in det när vi filmade (ftp://ftp.steffo.nu/Vindsurf/wamaui_0002.wmv). Fick dock en ny på reklamation. De sa att jag var den första som hade lyckats knäcka deras RDM Wave 100 mast…
    Jake

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:51

Alubom tycker jag kan vara helt OK, i alla fall om man som jag kör mestadels små segel med korta bommar. Givetvis ger en kolbom lite skönare känsla och bättre hållbarhet över tiden (i allmänhet), men skillnaden mellan standardmaster och rdm tycker jag är betydligt större (även om man egentligen bör uttala sig något mer nyanserat om detta med tanke på den stora variationen inom mastutbudet både när det gäller sdm och rdm).

Om en mast går av genom ”vanlig segling” så är det antingen en feltillverkad eller felkonstruerad mast eller en mast som på något sätt blivit skadad tidigare. Med lite otur går det säkert att bryta en hyfsad vågmast även på Sverigen ”mjukare” stränder, men med en bra mast lär det inte vara lätt. Själv är jag knappast någon stor mastbrytare, men de 6-7 master jag kört av har alla fått mista livhanken utomlands (alla i Guincho, när jag tänker efter). Sedan jag bytte till RDM (2001) har ingen mast gått av. Däremot ser man på Maui en hel del avbrutna RDM och vissa märken har haft ett rätt tveksamt rykte. När det blir stort, typ en bra bit över mast, så tror jag det är rätt lätt att köra av vad som helst med lite otur. De bra skinnymasterna håller dock MYCKET bättre än även de starkaste masterna med standarddiameter (typ tidal wave) och skillnaden mot standardmaster som är lätta och snärtiga (typ NP X9) är förstås ännu större. Detta enligt till exempel personer som sysslar med uthyrning på Maui och därmed ser otroligt mycket trasiga prylar.

För övrigt tror jag inte att vi kan få någon rättvis statisktik på masthållbarhet ens om alla ”konfare” skulle rapportera in. Det är ett för litet urval som dessutom troligen är skevt fördelat när det gäller hur bra master man kör och hur mycket och hårt man kör.

Kanske kan vi dock hitta några riktiga ”rötägg” på marknaden om alla rapporterer in sina avseglade master.

• endy

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:53

Nej det är inte _så_ kass, X5:an är väl absolut en av de bästa alubommarna dessutom.
    Men har man en gång seglat med kolbom så går man lixom bara inte tillbaka till alu, givetvis är skillnaden störst där man använder lång förlängning, sen säger många att det är inte någon viktskillnad men t.ex på min chinook kol och en låt säga local alu i samma längder skiljer det minst 500gr och det är rätt mycket, lägg på den vikten på en redan tung rigg med t.ex 460 30% kol
    Att segla 6,5 är numera inget tungt åbäke längre, och allt under 6,0 är som en dröm i händerna.

Vad det gäller RDM i ”vanliga” segel är det nog ganska olika mellan märken, vad jag hört funkar north och np bra med RDM, nu har ju även gaastra rdm master så det gäller ju dem med.

Annars får man ju helt enkelt prova sig fram, låna av någon som har och testa.

Men du kan ju inte säga att det är vanligt, t.ex Ringenäs borde ju bräcka en del master, själv har jag aldrig sett en ända trasig mast där hittils, endast bommar, alu då wink.gif

• sinclair

Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:56

”För övrigt har jag svårt att se hur man ska lyckas knäcka master i Sverige(oavsett SDM/RDM) om man inte seglar t.ex Åsa eller Torö där det är stenrev.”

Jag har knäckt 3 master på lite mer än en månad. Antingen har jag haft otur eller så har jag seglat lite tuffare än du? wink.gif
    Första masten var klantigt av mig, jag fick kast fall och masten slog ner i botten och gick av. 90% kol
    Andra masten var 65% kol, den knäckte jag när jag landade ett hopp.
    Tredje masten var 65% kol, den knäcktes även den vid en landning.

Det behöver inte vara specielt radical förhållanden för att knäcka masten som jag ser det.

Knäckte en 90% kol mast i en landning förra året också.

Nu har jag bytt till Rdm men inte testat ännu, jag hoppas att skiten håller nu. För jag är så jäkla trött på att knäcka master.

Har förövrigt pajat 2 segel och 2 bommar under samma period.

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2004 vid 14:41

Skriv gärna och berätta exakt vilka master det var du knäckte samt hurm gamla och slitna de var.

Peronligen (som jag skriver ovan) tycker jag att en mast absolut inte gå av vid vanlig segling. Vad som är vanlig segling (för masten) bör ju dock relateras till vilken typ av mast det är. För en racemast eller högprestande freeridemast tillhör nog inte vare sig hårda kastfall eller bakåtloopar (som kan göra att det snärtar till rejält i masten) kategorin vanlig segling. Vågmaster eller mer allroundmässiga freeridemaster skall dock knappast gå av i de situationer du beskriver. Då är det antingen en dålig mast eller en skadad/sliten mast.

En bra rdm går garanterat inte av i landningen efter ett hopp.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 15:01

Efter två knäckta SDM master90%kol inom 6 mån förra året köpte jag en rdm 90% den håller än. Första masten bröts i en +3 m våg så det kan jag liksom tycka att man får tåla. Den andra gick av helt oförklarligt (fabrikationsfel?).
    Vad det gäller bommar så knäckte/böjde jag förut två alubommar/år. Men är nu lycklig ägare av Arrows kolbom sen två år!
    /Ola-Ronneby

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:53

Jag knäckte min RDM mast i normalförhållande!

• e_axel

Medlem
    18 juni, 2004 vid 17:35

Jag knäckte en Powerex Z-taper som inte hade några förslitningsskador el dyligt..Den masten borde ju tillhöra kategoren ”borde hålla” master…by the way kvittot har anlänt Ola tack.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2004 vid 18:05

I teorin är det ren mekanik som gäller. Ett visst segel kräver en mast med viss styvhet och böjkurva. En RDM mast(smal) kräver då litet mer material (kolfiber) än en SDM. Detta leder till att RDM får tjockare gods än SDM, och därför tål den mer påverkan. Men den blir då tyngre än SDM-masten. Jämför med en strumpsticka och en ölburk, bägge i aluminium. Ölburken är oehört styv, men får den en knäckning så böjer den sig och går sönder. (Strumpstickan klarar sig, men blir kanske krokig, men det är en helt annan sak).

Sen, om ni kommer ihåg, så sas det när kolfibermasterna kom att de flexade mycket snabbare än glasfiber. Det gäller tyvärr fortfarande, men nu är det RDM som är långsammare än SDM.

HåkanP

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2004 vid 18:57

Bra att kvittot kom fram. Z-taper är dock inte riktigt en ”äkta” rdm och den har tyvärr visat sig inte vara så hållbar (vilket många av Naishs teamseglare kan skriva under på). Detta är et problem denna mast delar med en del andra ”semi-rdm”. Förresten, vart (på masten) gick den av?

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2004 vid 18:58

Vad var det för mast, då? Märke, längd, modell?

• sinclair

Medlem
    18 juni, 2004 vid 21:11

2 st Challanger rip 4,30, 90% kol
    2 st Technofiber 4,30, 65% kol

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har knäckt rdm master? Hållbarhetstest!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.