Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

• svenne

Medlem
    14 mars, 2008 vid 00:28

Här håller man sig borta under en kväll och så ballar tråden ut totalt.

Sen att män har högre brotts statistik är en oerhört intressant fråga. Tror dock inte att den har det minsta med jämnställdhet att göra, kanske nått i manens genetik? Som vi tidigare nämnde så har ju männen en högre testosteron halt. Bara spekulationer..

Våldsbrott i hemmet är precis just det. Ett brott! Jag kan ingen statistik på nått av det här, men jag får en lustig känsla av att om man tittar på vilka brotten görs mot så är det nog ganska jämlikt där. Inte just i hemmen utan över lag. Och då är väl snarare den intressanta fråga bara varför män gör fler brott än kvinnor…

Den där kan jag tyvärr svara på alltför bra, brukar förneka det så mycket jag kan men jag har trots allt arbetat på Brottsförebyggande rådet.
    Våld mot kvinnor i nära relationer är ett så stort problem att det till och med har fått flera egna utredningar. Om någon över huvudtaget är intresserad av lite krass verklighet så finns publikationerna för nerladdning på Brås hemsida http://www.bra.se, bland annat Våld mot kvinnor i nära relationer. En kartläggning. År 2002 misshandlades 25 000 kvinnor av en man de har eller har haft en relation med. Dessvärre är det inte fler än en fjärdedel som anmäler.
    Misshandelsfallen ökar. Och de ökar enormt. Antalet anmälda misshandelsfall mot kvinnor var 2007 26 632, för tio år sedan var det 19 093. En nätt ökning på 40 % ungefär. Och med tanke på att mörkertalen är extremt stora…
    Antalet anmälningar totalt för misshandel har ökat ännu mer (från 55 till nästan 82 000 under samma period!).
    Tyvärr, så enkla teorier som testosteron utvärderade redan nazi-Tyskland utan framgång. Däremot den uppfattning om både könsroller och sociala strukturer som vi fostras med sen den dagen vi kommer ut bygger fler brottslingar än droger, eventuella hormoner och alla andra åkommor tillsammans.

• danneman

Medlem
    14 mars, 2008 vid 03:56

Nu har jag gjort den mest (o)seriösaste reklamen!

Inga djur eller kvinnor kom till skada under denna inspelning.

http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=348&catid=16&page=1

• hellgren

Medlem
    14 mars, 2008 vid 08:13

@Kate 451722 wrote:

Vem har rätt? Feministerna eller mansgrisarna?

Det här tycker jag är så sorgligt. Är man inte feminist så är man mansgris. Jag tycker det är orättvist, jag är allt för jämnställdhet, men jag vill inte kalla mig feminist. Då är jag mansgris.

Svenne -> Den där statistiken är verkligen hemsk. Jag tycker det är avskyvärt att veta att det finns män som slår sina fruar/kvinnor/tjejer, och jag vet inte vad jag skulle göra om det hände i min närhet.

En sak som är det sorgligaste jag någonsin upplevt. Jag var på väg hem när jag bodde i sthlm/haninge. Hade precis hoppat av pendeln och började gå på perongen (hur F stavas det?). Det var mitt i vintern så jag hade huva uppe och mössa på mig och gud vet allt. Framför mig gick en tjej, ganska kort. Och eftersom jag då har lite längre ben än henne så blev det ju liksom att jag knappade in på henne. Stackarn blev så nervös av det att hon började springa. Fatta vad hon tror om män, och vet ni hur det känns för en kille när en tjej blir rädd och börjar springa ifrån dig?
    Sen att man ska få mansgris kastat i ansiktet om man tycker att en halvnaken tjej är snygg.. Det finns ingen balans kvar i den här kampen. Som man kan man inte göra rätt längre.

• stewen

Medlem
    14 mars, 2008 vid 08:41

Hehe det blåser dåligt nuförtiden:cool2:

• drakglenn

Medlem
    14 mars, 2008 vid 09:20
    DanneMan;451745 wrote:
    Nu har jag gjort den mest (o)seriösaste reklamen!

Inga djur eller kvinnor kom till skada under denna inspelning.

http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=348&catid=16&page=1

HAHAHA… nice save Danneman!
    Märks att det är tidig vår och att det flesta surfar hemma……

//Glenn

• getwet

Medlem
    14 mars, 2008 vid 09:31

@hellgren 451765 wrote:

Det här tycker jag är så sorgligt. Är man inte feminist så är man mansgris. Jag tycker det är orättvist, jag är allt för jämnställdhet, men jag vill inte kalla mig feminist. Då är jag mansgris.

Svenne -> Den där statistiken är verkligen hemsk. Jag tycker det är avskyvärt att veta att det finns män som slår sina fruar/kvinnor/tjejer, och jag vet inte vad jag skulle göra om det hände i min närhet.

En sak som är det sorgligaste jag någonsin upplevt. Jag var på väg hem när jag bodde i sthlm/haninge. Hade precis hoppat av pendeln och började gå på perongen (hur F stavas det?). Det var mitt i vintern så jag hade huva uppe och mössa på mig och gud vet allt. Framför mig gick en tjej, ganska kort. Och eftersom jag då har lite längre ben än henne så blev det ju liksom att jag knappade in på henne. Stackarn blev så nervös av det att hon började springa. Fatta vad hon tror om män, och vet ni hur det känns för en kille när en tjej blir rädd och börjar springa ifrån dig?
    Sen att man ska få mansgris kastat i ansiktet om man tycker att en halvnaken tjej är snygg.. Det finns ingen balans kvar i den här kampen. Som man kan man inte göra rätt längre.

Hellgren, tror inte att en enda kvinna skulle tycka att man är en mansgris om du på ett uppriktigt sätt anser henne vara vacker. Mansgriseri handlar mer om hur du betraktar henne, som ett objekt eller som en vacker människa. Vissa här inne på forumet beter sig som riktiga mansgrisar, vilket jag tycker att även du gör med din film, det är mansgriseri (obs min värdering).

Jag har världens vackraste fru, avklädd som påklädd (obs min bedömning igen) och jag tolkas nog inte som en mansgris av henne oavsett om jag betraktar henne i sin nakenhet eller inte. Om jag däremot skulle stå nedanför en ställning med öl i handen och applådera en juckande tonåring i bikini skulle jag definitivt anses som en mansgris av min fru.
    Om jag sedan också skulle skicka in meddelanden till konfen här med underton “jag blir så djävla kåt av o kika på halvnakna brudar” eller som någon skrivit “wank wank” jag får ribba……..då är man absolut en riktig mansgris med gränsen till sjuklig tycker jag. Obs igen, i mitt tycke! Det känns både ociviliserat och extremt ointilligent, oavsett om det är för att provocera eller att det verkligen är en persons uppfattning.
    Jag har själv ibland en konflikt med mig själv angående detta (eftersom jag också påverkas av olika normer), men jag försöker att sätta mig in i hur det skulle vara om jag blev utsatt för samma sak som väldigt många kvinnor får stå ut med dagligen. Och om jag vänder o vrider lite grann på mina egna funderingar så visar det sig ganska snabbt att det skulle vara skitjobbigt att idag vara ung, framförallt tjej med alla krav som ställs på dom främst från ett manligt perspektiv, som också blivit en norm, tyvärr!

Förutom det så tror jag det stavas perrong:wink:

• hellgren

Medlem
    14 mars, 2008 vid 09:43

Min film? Vad syftar du på då?

Jag vet att inte min tjej ser mig som en mansgris. Men som kate uttryckte det “vilka har rätt feministerna eller mansgrisarna”, så finns det inget annat man kan va. Och som jag sa, jag kallar mig inte feminist.

Kände på miog att det va 2 st R

• jesper_b

Medlem
    14 mars, 2008 vid 10:26

Hellgren, varför vill du inte kalla dig för feminist?

Inom alla grupper (vindsurfare, feminister, företagsledare, ekonomer…) finns det idioter och idioter får ofta mycket uppmärksamhet inte minst i vårt medialiserade samhälle. Således finns det en och annan idiot som kallar sig feminist, men det gör inte feminismen dålig i sig.

Personligen tycker jag det är ett rätt självklart ställningstagande, åtminstone efter att ha satt mig in i frågan hyfsat ordentligt. Att vara feminist handlar om att man tycker att män och kvinnor borde få samma chanser i livet. Att vi borde möta liknande villkor i hemmet, i skolan, i arbetslivet, på fritiden, på denna konf, på stranden och så vidare.

All fakta pekar på att så inte är fallet idag. Att vara feminist handlar om en vilja att förändra detta. HUR det ska förändras finns det lika många bud om som feminister. ATT det borde förändras är feminismens kärna.

En grej som jag tycker ofta kommer bort i denna förändring är mannens, eller snarare pappans svaga juridiska ställning vad gäller sina barn. Är man ogift och inte bor tillsammans med barnens mor, eller av någon anledning slutar leva tillsammans med barnens mor, har man i princip ingen rätt till vårdnad av sina barn. Nu är jag och Johanna gifta men det är ju många som inte är det – då gäller det att bli godkänd pappa av soc. Är man gift kan man dock bete sig lite hur som helst.. Är man kvinna har man en myckt starkare rätt. Detta förändrar väl inte något av den hemska verklighet som utspelas i rätt många hem med hustrumisshandel, barnmisshandel mm (ska vi ta upp incest också – för att verkligen ladda på med hemskheter?) men det visar i vart fall på ett konkret område där det ligger i männens intresse (som kollektiv i lagstiftarens ögon) att ändra på de nuvarande OLIKA villkoren för män och kvinnor.

Nu tycker jag att jag börjar bli lite tjatig i denna tråd. Jag hävdar bestämt och envist att vi ALLA har ett ansvar för sina handlingar (det är en del av själva valfrihetsbegreppet) även för den minsta lilla ironiska eller oskyldigaste lilla obetydliga handling. Som konsumenter, som debattörer, som filmmakare, som man och som kvinna. Men vi kan bara välja om vi inser att det finns alternativa handlingar – vilket i sin tur kräver att vi ibland tänker till reflekterar över vad vi håller på med (typ getwets inre konflikter). Tvivlet är en av grunderna för den västerländska civilisationen. Något att fundera över när vi har och utrycker tvärsäkra åsikter.

Nu går jag och lägger mig, både vad gäller denna tråd och ordagrant. I morrn ska det vara mast igen och med bättre riktning på svallet än det var idag. Men jag är rätt lättväckt, både för en uppfriskande debatt och för ett morgon surf.

See you all out there!

Jesper F. B

• oaxen

Medlem
    14 mars, 2008 vid 10:49

Alla som tycker att det ska vara lika förutsättningar, möjligheter och villkor för män och kvinnor i livet är väl feminister vare sig man sätter den etiketten på sig själv eller ej.
    Sedan har alla ett individuellt ansvar i det dagliga livet för hur vi omsätter det här i praktiken – alla kan nog gör mer.

Jag ser hellre tjejer som vindsurfar i verkliga livet än lättklädda objekt som ska prångla på oss den ena eller andra produkten.

Hellre en boardseeker babe som vindsurfar(kille/tjej) än en som bara hänger runt.

• getwet

Medlem
    14 mars, 2008 vid 11:00

@hellgren 451781 wrote:

Min film? Vad syftar du på då?

Jag vet att inte min tjej ser mig som en mansgris. Men som kate uttryckte det “vilka har rätt feministerna eller mansgrisarna”, så finns det inget annat man kan va. Och som jag sa, jag kallar mig inte feminist.

Kände på miog att det va 2 st R

Ber så hemskt mycket om ursäkt Hellgren……jag syftade på Dannemans film.

Två bollar i luften samtidigt…manlig syndrom kanske:blush:

• hellgren

Medlem
    14 mars, 2008 vid 11:09

Hehe, nemas problemas…

It´s all goood 😉

• Oregistrerad

Gäst
    14 mars, 2008 vid 11:11

@getwet 451778 wrote:

Hellgren, tror inte att en enda kvinna skulle tycka att man är en mansgris om du på ett uppriktigt sätt anser henne vara vacker. Mansgriseri handlar mer om hur du betraktar henne, som ett objekt eller som en vacker människa. Vissa här inne på forumet beter sig som riktiga mansgrisar, vilket jag tycker att även du gör med din film, det är mansgriseri (obs min värdering).

Jag har världens vackraste fru, avklädd som påklädd (obs min bedömning igen) och jag tolkas nog inte som en mansgris av henne oavsett om jag betraktar henne i sin nakenhet eller inte. Om jag däremot skulle stå nedanför en ställning med öl i handen och applådera en juckande tonåring i bikini skulle jag definitivt anses som en mansgris av min fru.
    Om jag sedan också skulle skicka in meddelanden till konfen här med underton “jag blir så djävla kåt av o kika på halvnakna brudar” eller som någon skrivit “wank wank” jag får ribba……..då är man absolut en riktig mansgris med gränsen till sjuklig tycker jag. Obs igen, i mitt tycke! Det känns både ociviliserat och extremt ointilligent, oavsett om det är för att provocera eller att det verkligen är en persons uppfattning.
    Jag har själv ibland en konflikt med mig själv angående detta (eftersom jag också påverkas av olika normer), men jag försöker att sätta mig in i hur det skulle vara om jag blev utsatt för samma sak som väldigt många kvinnor får stå ut med dagligen. Och om jag vänder o vrider lite grann på mina egna funderingar så visar det sig ganska snabbt att det skulle vara skitjobbigt att idag vara ung, framförallt tjej med alla krav som ställs på dom främst från ett manligt perspektiv, som också blivit en norm, tyvärr!

Förutom det så tror jag det stavas perrong:wink:

Avslöjad dubbelmoral är alltid skitkul:)
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54928

Är detta exempel på när du har “konflikt med mig själv”.

Ganska oskyldigt men jävligt mansgrisigt.

• hellgren

Medlem
    14 mars, 2008 vid 11:19

@Jesper_B 451788 wrote:

Hellgren, varför vill du inte kalla dig för feminist?
    Jesper F. B

Jag anser inte att om jag ska kämpa för jämnställdhet ska jag inte kämpa för “kvinnornas jämnstäldhet i sammhället”, eller männens jämnställdhet heller för den delen. Om det ska va jämnställd så bör man inte behöva förtydliga vem man jämnställer det för.

Dessutom som jag sa tidigare, femenist, femenin, femeninus.. Det betyder kvinna, och redan där är det inte längre jämnställd.

Jag vet att det finns många rötägg på alla sidor, många extremister, det är inte det handlar om. Jämställdhet ska handla om att skapa jämnställdhet, inte mäns jämnställdhet och inte heller kvinnors jämnställdhet.

Edit: Hoppas ni kan läsa vad jag skriver även att jag stavar som en kratta..

• surfslusken

Medlem
    14 mars, 2008 vid 11:22

@Oregistrerad 451798 wrote:

Haaa…getwet tagen me stringtrosorna i knävecket!!!

• getwet

Medlem
    14 mars, 2008 vid 11:34

@Oregistrerad 451798 wrote:

Japp helt klart konflikt med mig själv, stundtals ramlar jag själv rakt in i fällan just pga av att även jag ställer mig i kön för att köpa normer, påverkad av olika saker, och om jag blir det hur ska då inte unga människor bli påverkade? Alla vi som både skriver och läser här bör ta sig en tankeställare och rannsaka sig själva, vissa betydligt mer än andra. Jag utesluter mig inte alls på något sätt utan kan ibland bete mig “mansgrisit” men försöker att lägga dessa normer bakom mig. Mycket beroende på att det tyvärr är en attityd både på arbetsplatser samt här……..Just därför tycker jag att det är viktigt att den här diskussionen uppstår, och den har även fått mig att tänka till en hel del. Sen finns det naturligtvis tuffa grabbar här inne som aldrig lär sig……

För ett par veckor sedan var det fest hemma hos mig, ett gäng speedare samlades och diskuterade kommande säsong samt att vi åt mat…och ja ni vet vad.
    Samtalen kom in på en del användare här på konfen, bland annat berättades det en historia från Sydafrika om en kille som blev rakad på huvudet. Alla tycket det var jättekul. En av kvällens deltagare berättade då att samma person hade för några dagar sedan hämtat en bräda hos honom…..den här killen ska enligt konfen vara en riktig hård och tuff kille, sätter på det mesta och är en riktig karla karl. Men döm om min bekants förvåning så stod det där en väldigt oansenlig man och nästan lite blygt bad att få hämta en bräda. Han var inte alls som han skriver här på konfen, han hade nästan lite kvinnliga drag.
    Det tycker jag var en gullig historia:wink:

Sida 11 av 19

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.