Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
-
Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
kvabbso svarade 15 år, 6 månader sedan 55 Medlemmar · 278 Svar
-
@Oåxen 452117 wrote:
Hej hej!
2/3
Är man medveten om det så kan man välja alternativa lärarstrategier i klassrummet. Men, det är inte ovanligt att killarna känner sig missgynande när de inte får samma utrymme som de är vana vid. Lite raljerande: “Va, måste jag räcka upp handen och få frågan innan jag börjar prata?”.Jag kommer från en liten stad 14k invånare och där har det iaf varit ordning. Skall man säga nått så får man räcka upp handen och så har det varit från lågstadiet och uppåt. Men det kanske bara är jag som har haft den tur. Alla har fått chansen att säga sitt.
Det är otroligt dålig kvalitet på lärare som tillåter barn att bara skrika ut vad dom vill. Jag tycker synd om er som haft en den typen av lärare och hoppas i så fall att dagens lärare är lite bättre.
-
Halloj hej…
Riktigt så enkelt som alternativa lärarstrategier är det inte. Pojkarna och flickorna har lärt sig ett visst beteende i mellan 7-18 år, beroende på vilken skola och klass vi fokuserar på. Ska man efter säg, 13 år, (då i puberteten, hurra) börja lära sig ett helt annat mönster, och inte alls få lika mycket uppmärksamhet eller struktur eller leva den roll man är lärd till (under 13 års tid), då blir det som de flesta kanske förstår – kaos. Iaf till en början. Problemet är att tålamodet bland de flesta politiker, skolor, kommuner knappt håller i 1 år.
Frågar ni mig är det rätt orättvist att ge unga människor så kort tid att förändras in i ett nytt “tänk”.Apropå Gudrun så är hon juh såklart påläst, men faller tyvärr in i den kollektiva uppfattningen som en “feminist-särring….” Något som de som kan lite mindre, eller ingenting om feminism gillar, eftersom hon bara är en spritt språngande rabiat manförnedrare…. (enligt en stor del av befolkningen…)
Och om jag fortsätter tråden åt ett annat håll än den nu gamla debatten om Arv vs Miljö, genitik-biologi vs yttre påverkan, sociala spelregler etc, ni har hört dom förrut, så tror jag att många av Sveriges män lider av okunskap i jämställdhetsfrågan. Eller jag vet att så är fallet.
Okunskap föder i många fall en olustkänsla och ibland rädsla för det främmande. Kan jag inte ett skvatt om vågor och vind, strömmar och hav, så är det sällan man kastar sig ut där, lite kunskap och trygghet måste man ju faktiskt ha.Lite så är det med hela debatten om jämställdhet, iaf enligt mig. Många män tror att feminism verkar för att göra mannen i princip underlägsen kvinnan, och
att vi män måste ge upp våra borgar och börja “putsa pynt i stället för att byta däck på bilen”… eller sänka våra löner för att kvinnorna ska få högre. Släppa på maktpositionerna för att kvinnorna ska komma ikapp.
Ett sån´t tänk föder, som ni kanske märke ett “vi och dom”-tänk. Istället för att acceptera människa för människa, man som kvinna, individ för individ och ge dom lika förutsättningar.Hej å hå…
-
Oregistrerad
Gäst16 mars, 2008 vid 16:46@Ola H. 452090 wrote:
Jag förstår inte detta inlägg. Min fru byter ofta däcken på bilen och har inget pynt (så jag kan programmera rockerkurvor istället för att dammtorka).
Mutterna brukar sitta stenhårt och frugan heter inte Hulken. Hon kan göra lite lättare jobb inomhus för att skona sin smala kropp. Sen vill jag säga till Andersbq att det inte kommer att bli någon snö här nere. Ni feminister trotsar naturlagarna.
-
@Oregistrerad 452156 wrote:
Mutterna brukar sitta stenhårt och frugan heter inte Hulken. Hon kan göra lite lättare jobb inomhus för att skona sin smala kropp. Sen vill jag säga till Andersbq att det inte kommer att bli någon snö här nere. Ni feminister trotsar naturlagarna.
Haha…har du ingen mutterdragare, snåljåp:wink:
-
Oregistrerad
Gäst16 mars, 2008 vid 17:31 -
Väl talat Pure och några till..
klart att som feminist lever man ju under en viss frustration det märks. ungefär som att trotsa naturlagarna, som sagts tidigare.Jag har dessutom aldrig träffat nån Kvinna skulle få mindre lön en sina kollegor pga. att hon e kvinna. om det nu gäller chefer så stackars dem.. dom lär ju knappast ha svårt att betala hyran ändå.
Appropå skolan, om vilka som tar för sig mest, så var jag och jobbade på en skola i Bersjöskolan för ett tag sen. med mycket invadrarbarn där kan vi snacka könsroller..
vi är olika så e det bara. vilket jag tycker e toppen..
I mån ska jag tvätta.. manligt värre.. -
DanneMan, håller med dig i din slutpoäng. “Vi är olika så är det bara” och jag tycker det är toppen oxå…. det är ett sant jämställdhetstänk, eller humanismtänk eller vad som…
Nu kommer jag dock igång lite på några lätt föråldrade tankemönster.
Vilka naturlagar syftar ni på? Det går att koppla naturlagar till människan, visst, men det håller i ungefär en sekund. Människan har varit under utvecklande sen den första föddes. Hjärnans utveckling etc. Beteenden, sociala mönster, you name it.“Hallå, naturlagarna gäller, vi människor är ett gäng utvecklade shimpanser, i grund och botten vegitarianer, sedan jägare.”
Ge mig bössan så ska jag ut och skjuta middagen…
Lever jag och andra under en ständig frustration, bara för att vi råkar vara intresserade av mänskliga rättigigheter? Knappast.
Den problematik de flesta jobbar emot är frågeställningar som:
Är det OK att kvinnor, även kvinnliga chefer (som ändå kan betala hyran) tjänar mindre än sina manliga arbetskamrater?
Är det OK att tjejer objektiviseras och unga tjejer ska leva upp till rätt vansinniga och farliga ideal. Extremfallet, någons tidigare berättelse om 13-16 åriga tjejer som väger precis ingenting.
Vardagsfallet där många killar och tjejer i ung ålder faktiskt mår dåligt på grund av den jämförelse de gör med medians bild av deras köns-identitet…
Är detta OK? -
@DanneMan 452200 wrote:
Jag har dessutom aldrig träffat nån Kvinna skulle få mindre lön en sina kollegor pga. att hon e kvinna. om det nu gäller chefer så stackars dem.. dom lär ju knappast ha svårt att betala hyran ändå…
Exakt! Även om kvinnliga chefer ska ha samma lön är det knappast ett problem som förtjänar dessa proportioner. Det är knappast dessa kvinnor (el personer för den delen) som har det svårt i samhället. En ensamstående mamma inom vården kan jag däremot känna sympati för.
-
Det kan möjligen inte vara så enkelt att kvinnor e sämre på att förhandla fram löner.
Vad ska man göra åt saken särbehandla. ne det e som när vi skulle betala lika mycket hos frissan. vad hände det blev helt plötsligt svin dyrt för oss killar att klippa sig.. eller tjej taxa hos taxi bolagen..vad skulle det vara bra för att ta bort den..
Skulle nog vilja säga att vi killar har lika höga ideal att leva upp till ,
frågan e om vi känner att vi behöver det! eller att vi är helt enkelt inte är lika utseende fixerade. Gun killarna är ju inte direkt average heller..klart att jag inte vill att nån ska må dåligt… men sen köper jag ju inte Veckorevyn heller! Mtv är inte heller en kanal jag skulle vilja att min dotter satt å glodde på.. där é det ju rätt snevridet måste jag ju säga..
I går hade jag en rosa napp i munnen på min son när vi var på ikea.. var säkert flera som antog att han söt liten tös..
-
@TomasN 452229 wrote:
En ensamstående mamma inom vården kan jag däremot känna sympati för.
Sjuksköterskor tex förhandlar väl knappast fram sina egna löner utan får avtalsenlig lön. Alltså samma som männen.
vilka jobb inom vården syftar du på?Ensamstående Män och kvinnor har ett helvet det håller jag med om..
-
@TomasN 452229 wrote:
Exakt! Även om kvinnliga chefer ska ha samma lön är det knappast ett problem som förtjänar dessa proportioner. Det är knappast dessa kvinnor (el personer för den delen) som har det svårt i samhället. En ensamstående mamma inom vården kan jag däremot känna sympati för.
Problematiken är fortfarande den att kvinnor, och kvinnorelaterade yrken har lägre lön. Tycker du inte det förtjänar “dessa proportioner”?
Kvinnor i högstatusyrken har väl knappt en lätt match i de manliga strukturerna och den maskulina världen? Men det är juh bra att du kan känna sympati för de ensamstående mammorna i vården iaf. -
Sorry, Danneman, glömde. Killar har, som jag skrivit mycket om tidigare, också ideal att leva upp till, vilket inte alltid är helt enkelt eller smärtfritt eller sunt…
Absolut. -
Oregistrerad
Gäst16 mars, 2008 vid 23:20@Calle_B 452248 wrote:
Problematiken är fortfarande den att kvinnor, och kvinnorelaterade yrken har lägre lön. Tycker du inte det förtjänar “dessa proportioner”?
Kvinnor i högstatusyrken har väl knappt en lätt match i de manliga strukturerna och den maskulina världen? Men det är juh bra att du kan känna sympati för de ensamstående mammorna i vården iaf.Hörradudu, personligen har jag jobbat inom industrin i 5 år på 3 olika företag och har inte sett tecken på att tjejer har lägre lön, snarare tvärtom pga. medierna….
Det är mycket som spelar roll vid lönesättning: erfarenhet, utbildning (tom ålder !) etc etc.
Oftast har tjejer lägre utbildning iaf i den branschen jag jobbar i (elkraft). Inga tjejer (nästan) vill läsa elkraft idag – tro mig. Tjejer tycker nog det är skit helt enkelt. De som gör det går det jivvligt bra för kan jag säga, vilket är bra. Skulle tom vilja säga att möjligheterna att göra karriär i industrin är lättare för tjejer än killar.
-
Tycker att vi I Sverige kommit väldigt långt när det gäller jämställdhet i förhållande till många andra länder.
Självklart Har män och kvinnor olika förutsättningar när det gäller det fysiska.Män är ju helt klart starkare än kvinnor fysiskt, överlag. Jag gjorde lumpen som Norrlandsjägare i Arvidsjaur, vi hade en enda tjej som satt i vaktkuren, resten var killar. skälet till detta var ju förmodligen intresse men till störst del förutsättningar.Och jag tror att i de flesta fall där männen tjänar bättre än kvinnliga med samma position är för att det ofta är en styrelse på gammalmodiga gubbar av den gamla skolan som styr och ställer! Snart dags att pensioneras
Den nya generationen tror jag har kommit väldigt mycket längre än så.
Inom de högavlönade jobben inom kommunen tror jag inte att skillnaderna är stora.
De tre högst betalda kommundirektörerna i Sverige är kvinnor.Det dröjer nog inte länge innan lönerna överlag är jämställda.
Däremot borde vi sakta ner “vår” strävan att förändra oss själva, detta tror jag är det framtida problemet för oss i västvärlden, utseendefixerade och karriärslystna som glömmer bort att njuta av livet och ta till vara på tiden!
Media pumpar oss fulla med allt möjligt skit, om hur man ska se ut, vilka jobb man ska ha osv.
Klart folk påverkas, framförallt de yngre. blir nog bara svårare och svårare att finna en egen identitet, både som tjej och som kille!
För många blir utvägen att försöka bli snygga, enbert för att vara något, och har man inte den perfekta kroppen, ja då blir det lite plast i brsöten, lite blekta tänder, lite större läppar, lite mer anabola för att få de där grymma bröstmusklerna eller bicepsen.
Jag var ute en sväng i fredags i sthlm för första gången på väldigt länge, en stor orsak till utgången var denna debatt, jag ville göra en liten fältstudie.
Vi rörde oss i kretsarna runt stureplan.
Återigen blev jag äcklad, vissa människor ser så overkliga, ut, brsöt som knappt får plats i tröjan, tokblonderade, läppar stora som apelsinklyftor. Allt är så himla billigt, ytligt och oroväckande att se, och yngre blir tjejerna med.
Min poäng som jag försöker förmedla är att det kommer ju förmodligen att bli värre, och jag vill inte att när jag får barn att de ska behöva växa upp med helt snevridna ideal.Nu har jag liksom nästan alla här på konfen fått växa upp utan denna massiva påtryckning med reklam om hur man ska se ut, men tänk framåt , i det långa loppet, det kommer verkligen att skada många unga vilsna tjejer och killar.
-
Däremot borde vi sakta ner “vår” strävan att förändra oss själva, detta tror jag är det framtida problemet för oss i västvärlden, utseendefixerade och karriärslystna som glömmer bort att njuta av livet och ta till vara på tiden!
Media pumpar oss fulla med allt möjligt skit, om hur man ska se ut, vilka jobb man ska ha osv.
Klart folk påverkas, framförallt de yngre. blir nog bara svårare och svårare att finna en egen identitet, både som tjej och som kille!
För många blir utvägen att försöka bli snygga, enbert för att vara något, och har man inte den perfekta kroppen, ja då blir det lite plast i brsöten, lite blekta tänder, lite större läppar, lite mer anabola för att få de där grymma bröstmusklerna eller bicepsen.
Jag var ute en sväng i fredags i sthlm för första gången på väldigt länge, en stor orsak till utgången var denna debatt, jag ville göra en liten fältstudie.
Vi rörde oss i kretsarna runt stureplan.
Återigen blev jag äcklad, vissa människor ser så overkliga, ut, brsöt som knappt får plats i tröjan, tokblonderade, läppar stora som apelsinklyftor. Allt är så himla billigt, ytligt och oroväckande att se, och yngre blir tjejerna med.
Min poäng som jag försöker förmedla är att det kommer ju förmodligen att bli värre, och jag vill inte att när jag får barn att de ska behöva växa upp med helt snevridna ideal.Nu har jag liksom nästan alla här på konfen fått växa upp utan denna massiva påtryckning med reklam om hur man ska se ut, men tänk framåt , i det långa loppet, det kommer verkligen att skada många unga vilsna tjejer och killar.
Tack Perrapos, du förklarar mycket väl min egen inställning och avsky till vad vi vuxna bidrar med, inklusive mig själv, tyvärr ganska ofta. Så länge vi accepterar att reklamare och företag gör den typen av skitreklam, skitvideos, skitvärderingar, skitkonsumtion som framförallt riktar sig till unga så får vi den världen som du såg utanför Stureplan. Och det är skrämmande när man påverkar människor på ett sådant sätt, att det går så långt med dåliga budskap så att man förändrar folks identitet till något som man absolut inte är, eller kanske inte ens vill vara.
Logga in för att svara.