Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
-
Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
kvabbso svarade 15 år, 6 månader sedan 55 Medlemmar · 278 Svar
-
@Calle_B 452248 wrote:
Problematiken är fortfarande den att kvinnor, och kvinnorelaterade yrken har lägre lön. Tycker du inte det förtjänar “dessa proportioner”?
Kvinnor i högstatusyrken har väl knappt en lätt match i de manliga strukturerna och den maskulina världen? Men det är juh bra att du kan känna sympati för de ensamstående mammorna i vården iaf.Kvinnorelaterade yrken ja. Men i dessa yrken finns även män som har samma löner. Men ingen tvingar väl kvinnor att arbeta inom “kvinnorelaterade yrken”? Men kanske man borde försöka få kvinnor att prova andra yrken, kanjag köpa. Men detta är väl just vad som håller på att hända? Man kanske inte kan förändra det över en natt dock.
Daneman: Vården var ett exempel på ett yrke där lönerna är lika dåliga vare sig du är man eller kvinna.
-
Snackade med en tjej som fick ett vikariat på SMHI i Norrköping för ett par år sedan. Hon hade koll på vad män med samma utbildning och erfarenhet tjänande på SMHI och när hon skulle snacka lön med personaldamen begärde hon den lönen med motiveringen att de redan betalade det. Personaldamen skrattade då glatt och sa att det är ju vad vi betalar Män. Sen berättade hon lika glatt att de hade två löneskalor, en för män och en för kvinnor där kvinnornas lön i snitt låg 2-3 % lägre än männens. Tjejen som sökte jobbet höll givetvis på att ramla av stolen men eftersom det rörde sig om ett vikariat som hon väldigt gärna ville ha så kände hon sig tvungen att acceptera.
Man kan ju hoppas att de hänt lite på SMHI sen dess men det var max två år sedan det hände. -
@svennebanan 452309 wrote:
Snackade med en tjej som fick ett vikariat på SMHI i Norrköping för ett par år sedan. Hon hade koll på vad män med samma utbildning och erfarenhet tjänande på SMHI och när hon skulle snacka lön med personaldamen begärde hon den lönen med motiveringen att de redan betalade det. Personaldamen skrattade då glatt och sa att det är ju vad vi betalar Män. Sen berättade hon lika glatt att de hade två löneskalor, en för män och en för kvinnor där kvinnornas lön i snitt låg 2-3 % lägre än männens. Tjejen som sökte jobbet höll givetvis på att ramla av stolen men eftersom det rörde sig om ett vikariat som hon väldigt gärna ville ha så kände hon sig tvungen att acceptera.
Man kan ju hoppas att de hänt lite på SMHI sen dess men det var max två år sedan det hände.Det kan vara det värsta jag någonsin hört!
Jag vet inte, jag kanske har varit väldigt skyddad, men jag säger som många sagt innan mig. Jag har aldrig hört en tjej som tjänat mindre än en man utan att det fanns en anledning. Tvärt om, många av fallen har tjejer tjänat bättre än mig. Då har det vart för att dom vart bättre förhandlare. Det har heller aldrig fått mig att känna mig orättvist behandlad. Har man indviduell lönesättning så får man se till att förhandla till sig en bra lön. Man har ju alltid valet att tacka nej ifall man inte gillar vad man hör.
Och som pure sa (tror jag det va) så märte jag inte heller av nått i skolan. Ville man säga nått räkte man upp handen, kille som tjej. Kan det va så att jämnställdheten är bättre i småstäder?
Den här smhi historien är bara helt galen! Synd egentligen att hon valde att ta jobbet, det är ju lite samma problem som man hör mycket från fotografer och liknande yrken. Folk är så ivriga att få sälja bilder att dom droppar priserna en massa och pajjar både för sig själva och för alla andra.
/Hellgren
-
@svennebanan 452309 wrote:
Man kan ju hoppas att de hänt lite på SMHI sen dess men det var max två år sedan det hände.Vafan va dåligt… vad är det för deal med Kvinnor v.s Kvinnor egentligen. Jag hörde en liknande historia av min chef. Vi hade en tjej på jobbet som inte var jätte duktig eftersom hon inte hade mycket erfarenhet men hon låg lite efter lönemässigt (och så blir det ibland oavsett man eller kvinna i IT branchen). Min chef “en man” som oxå var chef för tjejen i fråga gick till personal chefen “en kvinna” och då fick han svaret att hon inte fick nån löneförhöjning för att hon va tjej. Och den personalchef kvinnan hade rätt mycket makt i företaget så hon hade ingen press på sig utan det var ren och skär backstabbing mot det egna könet.
Om det ska bli nån form av jämställdhet så får ju kvinnor sluta hugga varandra i ryggen. Fattar inte varför det är så svårt för vissa tjejer att acceptera andra tjejers framgång.
När jag var yngre så sommarjobbade jag en hel del i en sport affär i ett par år på raken. Det var ett rätt tungt jobb arbetstids mässigt så det blev en del konflikter. Men varje år va det samma visa, tjejer som baktalade andra tjejer och det va rätt mycket bråk mellan tjejer. En tjej kunde acceptera om en kille va lat men om en annan tjej var det så blev det en massa bråk o strul. Det blev nått fylleslagsmål mellan killar nån gång men dom blev alltid kompisar dagen efter.
Var även på roadtrip med en kompis och ett gäng tjejer från sverige och några andra länder vid 23 års åldern. Vilka ufrysningar det blev på dom som inte passade in och skitsnacket var i vissa fall pinsamt att höra på. Det skedde öppet också, riktig psykisk mobbing.
Så man kan ju fråga vart detta kommer ifrån. Är det en biologisk grej att kvinnor antingen älskar eller hatar varandra eller är det en uppväxt grej.
Självklart så är det så med män också att alla inte gillar alla men jag upplever att det finns en större tollerans och team känsla och att man antingen tar en ledar roll eller accepterar att nån annan är ledare.
Men detta är också en grej som inte diskuteras i media eftersom det är inne att lägga över allt ansvar på männen som förtyckare av kvinnor. Nu är det till och med reklam för fonder som inte investerar i företag där det inte är 50/50 i styrelsen. Detta späder ju på hela sterotypen av att män motverkar kvinnor.
-
Män tjänar mer än kvinnor för samma eller likvärdiga jobb. Det finns tillräkligt många undrsökningar som bevisar detta så ni behöver inte tro huruvida detta stämmer eller ej så är det.
C
Ps Jag skulle ju inte skriva bla bla Ds
-
@pure 452321 wrote:
vad är det för deal med Kvinnor v.s Kvinnor egentligen
Det där med att personaldamen skrattade glatt var inte av skadeglädje eller missunsamhet utan hon tyckte helt enkelt det var roligt att tjejen inte kände till det självklara i att män hade bättre betalt än kvinnor.
-
@svennebanan 452325 wrote:
Det där med att personaldamen skrattade glatt var inte av skadeglädje eller missunsamhet utan hon tyckte helt enkelt det var roligt att tjejen inte kände till det självklara i att män hade bättre betalt än kvinnor.
Men hur kan man skratta åt något som är omoraliskt och olagligt. Hade jag varit diskriminerad för mitt kön eller sett någon annan bli det så kan jag ju säga att skratta är det sista jag skulle göra och jag skulle se till att anmäla det direkt. Klart att man kan acceptera vissa orättvisor ibland men skratta åt det är ju fan sjukt och enorm korrkat. Det fins inget komiskt i diskriminering och framförallt inte om det finns en policy på ett företag som diskriminerar.
—
SMHI hade ju annars varit ett drömjobb om man fick jobba med att programmera datorsimuleringar av vädersystem och jobba för att förbättra nogranheten i vindprognoserna 🙂
-
@Spray 450587 wrote:
Det är så jäkla överdrivet detta med att det är sexsistiskt etc etc. Jag skulle inte bry mig för fem öre om det var det motsatta scenariot på affisherna.
Kvinnan är vacker så varför inte visa det.HAHA! 1800-talet ringde och dom vill ha sin kvinnosyn tillbaka!
-
Spray;452507 wrote:Jag tycker man borde förbjuda all religion!
Men Spray då… Vad ska då folk kriga om? :confused2:
-
Människan krigar i första hand om kontrollen över naturtillgångar, vatten, mark, guld, olja. Religionen är i princip alltid ett användbart svepskäl. Pengarna styr!
-
Oregistrerad
Gäst18 mars, 2008 vid 07:12@Oåxen 452524 wrote:
Människan krigar i första hand om kontrollen över naturtillgångar, vatten, mark, guld, olja. Religionen är i princip alltid ett användbart svepskäl. Pengarna styr!
Men ett svepskäl som dock används och får folk att offra sina liv. Det är ju därför man borde ta bort religion för att eliminera det sättet att styra folket att kriga. Bort med skiten.. det är ett förlegat sätt att få människor att göra vad man vill.
-
NEJ! Bad surfers!
Nu har tråden hållt på tillräckligt länge för att jag inte ska godkänna att ni drar igång en diskution om religon och krig.
Enough is enough!
-
Nä, religon o krig klarar jag mig också utan, jämställdhet och allt som hör kring det räcker bra…
Kan meddela att Tornedalen enligt en genusforskare har ungefär samma syn jämställdhet och på kvinnor och mäns roll i sammhället som på 1950-talet, enligt TV4 Västerbotten… Det är framförallt i små samhällen och kommuner det är påtagligt ojämställda förhållanden. Därmed inte sagt att vi slipper jobba med jämställdhetsfrågor i de större….
Logga in för att svara.