Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
-
Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
kvabbso svarade 15 år, 6 månader sedan 55 Medlemmar · 278 Svar
-
blev en jävla lång debatt de här.. men vart är bilderna på brudarna??
-
I början. Duger inte de så föreslår jag att du köper en p-blaska, där finns allt du kan önska. Färre bilder på lättklädda brudar här ökar valfriheten.
-
@Calle_B 452541 wrote:
Nä, religon o krig klarar jag mig också utan, jämställdhet och allt som hör kring det räcker bra…
Kan meddela att Tornedalen enligt en genusforskare har ungefär samma syn jämställdhet och på kvinnor och mäns roll i sammhället som på 1950-talet, enligt TV4 Västerbotten… Det är framförallt i små samhällen och kommuner det är påtagligt ojämställda förhållanden. Därmed inte sagt att vi slipper jobba med jämställdhetsfrågor i de större….
Norrland släpar efter???
Jag zappade runt o kom in i något TV program där fruarna till ett gäng norrlänningar bjöds på resa och männen skulle sköta mathållingen. Dom kunde inte ens slå på mikron och hade inte barnen kunnat läsa tillagningsinstruktionen på förpackningen med fryst pommes frites så hade dom nog svultit ihjäl. Trodde nästan inte det var sant, möjligen hade TV-producenterna valt ut ett gäng gubbar som man visste bara passerade köket av misstag när dom letade Koskenkorva… -
sen får man ju komma ihåg att det är inte omjämställt om kvinnan gör allt i köket och mannen är ute och röjer skog, klipper gräset eller bygger om huset det är bara en arbetsfördelning. Ojämställdhet är om mannen eller kvinnan tvingas till en uppgift eller om arbetsbelastningen är ojämn.
Här har vi en annan liksidighet i jämställdhets debatten.. det är oftast bara traditionell (inte nu men tidigare) kvinnogöra som jämförs. Men det hade varit intressant om man satte kvinnorna att göra det som dom norrländska männen gjorde (tex köra skoter i 150, strypa renar eller äta surströmming 😉 ) och se hur bra det hade gått. Håller med om att det är pinsamt att dom klarade sig så dåligt i köket men det betyder inte helt självklart att dom lever i ett ojämställt förhållande (men antagligen).
Jag och min tjej delar på hushållsarbetet för att vi bor i lägenhet. Vi planerar att flytta till hus och då är det antagligen jag som kommer stå för det mesta av byggandet och då trappar jag ju ner på hushållsarbetet så att det blir en jämnställd arbetsbelastning för båda.
-
pure;452870 wrote:en jämnställd arbetsbelastning för båda.
Du menar jämn arbetsbelastning, eller hur? 😉
-
Efter att ha läst nästan alla inlägg i debatten blir man mörkrädd över att människor ignorerar och blundar för jämnställdhetsproblematiken. Några har som inställning det är ok att sparka på den som ligger, för det är precis vad det är. Kvinnor ligger alltid ett steg efter inom jobb vad gäller lön, position mm. Det är ju helt sjukt. Samma lön för samma jobb – punkt!
Det gäller att från början lära sina ungar att dom har precis samma rättigheter och vara konsekvent i sin uppfostran. Inget jäkla gullegull med flickorna för att dom ju “är vackrast i världen och det är ju det viktigaste” skitsnack! Kvinnlighet Vs manlighet sitter så djupt inrotat i vårt beteende så man har svårt att acceptera någonting annat. Låt folk vara som dom vill! Exhibitionisterna kommer ändå alltid att finnas, så kämpa inte emot pga rädsla för att snygga brudar/killar kommer att försvinna för det kommer då inte att hända! Ni kan lugnt klia er på pungen och rapa högljutt i fortsättningen oxå, grottmän!
Over & out!
-
@Kate 452918 wrote:
Samma lön för samma jobb – punkt!
Jag tror inte att det finns nån här som inte håller med om detta.. Det är sjukt att diskrimineras baserat på kön,ålder eller annat..
Om jag hade känt mig diskriminerad för mitt kön hade jag ringt facket pronto för med tanke på vad det kostar att va med där så måste dom ju få lite att jobba med. Om man då tittar på att kvinnor ligger efter i medel lön så kan man ju undra varför inte facken är ner ringda och att det utbryter strejker för det är ju inte tillåtet att diskriminera i dagens sverige. Om fler kvinnor som kände sig diskriminerade anmälde det till facket eller Jämo så hade det nog hänt mer saker för att slänga upp medel lönejämförelser hjälper ju tydligen inte. Jämo fick under 2007 in 154 anmälningar om könsdiskriminering i arbetslivet.. varav bara 49 handlade om lön och anställningsvillor, av dom 49 så var 21 anmälningar gjorda av män… Dvs 28 anmälningar från kvinnor under hela 2007..
-
@simpa 452750 wrote:
blev en jävla lång debatt de här.. men vart är bilderna på brudarna??
På http://www.gngnet.gr/reef_babes/index.shtml
*wank…wank* -
Halloj Tyresö, framför allt. Norrland kanske har en mer konservativ inställning till könsroller och jämställdhet, men det vill jag inte utala mig om eftersom jag själv vart här i 2 månader. Skulle tro att det finns okunskap överallt, mer eller mindre.. Det är alltid svårt med jämställdhet och att arbeta mot exempelvis heteronormativiteten (att alla bara är hetero, för så är det…) på mindre orter. Tendenserna är klara som korvspad och om jag nu går emot mig själv och generaliserar en aning kommer jag fram till det här:
Större städer, en aning mindre problematik med mångfald och att “människor får vara annorlunda”
Mindre städer och orter, en aning mer problematik med mer rotade och stundtals diskriminerande könsmönster (kvinnor lagar mat och det är det enda dom kan), maskulina maktstrukturer där mannen har företräde före kvinnan.Gravt generaliserat, men en klar tendens.
Kate, håller helt klart med om att erbjuda valfrihet och samma förutsättningar för de framtida kidsen i samhället. (och mycket annat i ditt inlägg oxå…)
Jag tycker att det handlar om att ta ställning själv. Det är lite som den här reklamen för WHO och deras arbete med bland annat klimatförändringen. “Snacka går juh” är budskapet, men det händer inget såvida ingen gör något.
Visst går det att anmäla hit och det är bra, men det kan räcka med mindre. Våga säga ifrån ifall någon säger “du seglar som en kärring” eller vad som helst. Markera liksom.Ha d gott
-
Oregistrerad
Gäst20 mars, 2008 vid 12:43Håller med Kate helt och hållet! Inlägg typ; det finns ingen diskriminering för jag har då aldrig sett någon, gör ju att man förstår att det är långt till insikt. Och de som inte förstår hur mycket verklig skada dessa vidriga könsstereotypa bilder skapar för både tjejer och killar, är ju själva naturligtvis redan framgångsrikt hjärntvättade!!!
Cecilia -
@Oregistrerad 452946 wrote:
Håller med Kate helt och hållet! Inlägg typ; det finns ingen diskriminering för jag har då aldrig sett någon, gör ju att man förstår att det är långt till insikt. Och de som inte förstår hur mycket verklig skada dessa vidriga könsstereotypa bilder skapar för både tjejer och killar, är ju själva naturligtvis redan framgångsrikt hjärntvättade!!!
CeciliaKom igen nu.. det finns väl ingen som har förnekat att det finns diskriminering.. det som diskuteras är väl mer utbredningen där vissa säger att det är väldigt förekommande och verkar uppleva det dagligen och andra tycker inte att det är så vanligt. Detta kan ju bero på att vi alla jobbar i olika branscher, bor i olika städer eller umgås i olika kretsar. Det är ju rätt naturligt att man har olika erfarenheter och det måste man ju respektera. Det finns inget rätt eller fel i en sån här fråga utan bara åsikter så sluta kalla folk för hjärntvättade för det skapar ju inte förtroende för dina åsikter direkt.
-
Det har också att göra med vad man ser och inte ser…
Jag kan lugnt hålla med Cecilia angående den kollektiva hjärntvätten faktiskt. Eller rättare sagt, omedvetenheten och okunskapen som uppenbarligen finns bland både män och kvinnor, ung som äldre. Att vi blir hjärntvättade av media, reklam, normer, sociala spelregler, etc ,osv – är väl inget nytt under solen?
-
En förutsätttning för att man skall attraheras av bilderna på första sidan i den här tråden måste väl vara att man (som man) känner sig väldigt osäker på sig själv och att man skräms av tjejer som har en egen identitet?
Filip
-
@filipl 453073 wrote:
En förutsätttning för att man skall attraheras av bilderna på första sidan i den här tråden måste väl vara att man (som man) känner sig väldigt osäker på sig själv och att man skräms av tjejer som har en egen identitet?
Filip
Ärligt talat, nu tycker jag den här tråden har spårat ur. Att som man attraheras av en vacker kvinna är helt normalt, men visst “vacker kvinna” är en personlig åsikt. Sen att man väljer att sälja sina produkter med såna vinklingar tycker jag säger mer om produkten än tjejjerna på bilderna. Det är inte tjejjerna på bilderna det är fel på, det är den som tänkt ut att man ska sälja mer surfprylar genom att visa upp en vacker kvinna som tänkt fel. Det har inte direkt höjt min bild av Gun som ett grymt segelmärke…
Logga in för att svara.