Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
-
Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
kvabbso svarade 15 år, 6 månader sedan 55 Medlemmar · 278 Svar
-
Ok, nu har jag hällt i mig lite öl, så det finns risk att det blir lite flummigt, men…
Anders, jag tycker nog att BEST faktiskt är mer trovärdiga. (nu har jag ju iofs inte kikat så noggrant på deras övriga kommunikation) Men förutsatt att det inte letat sig ut i deras annonser och (nu letar jag efter ord, men använder) produktimage (i brist på bättre).
De tillhandahåller någon form av innehåll, mervärde, kvinnoförnedring eller vad man nu vill kalla det. Deras breda kommunikation har ingen tydlig koppling till “best girls” (gissar jag). Men deras girls sektion skapar ett värde för en viss del (större delen?) av deras målgrupp (för min del så är det inte det format jag uppskattar, jag tycker däremot boardseeker babes är helt ok) som på det sättet tillbringar mer tid med varumärket.
Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det, men kontentan far nog att jag tyckte best kändes ärligare/mindre konstlat/trovärdigare än gunsails.
-
Sex är skitkul. Snygga kroppar attraherar. Smaken är som baken (plastbröst är rejält avtändande om ni frågar mig).
Men för den skull ÄR det INTE ok med denna typ av reklam. Varför ska tjejer reduceras till passiva sexobjekt och inte killar?
Visst sex säljer, men det finns många alternativa sätt att sälja. Som tillverkare och marknadsförare måste man INTE reproducera en totalt könsuppdelad värld med manliga sportatleter och passiva kvinnliga objekt.
Fan – hoppas detta förändras fort. Varför skulle inte mina döttrar få gotta sig i lite manliga sexiga modeller som ligger och ålar på stranden med en rippande tjej i bakrunden?
Jag hade tyckt det var ok med passiva sexiga personer i porrposer i reklamen om de var av alla tänkbara kön. Som det är nu är det för djävligt. Det skapar en falsk bild av att tjejer inte kan annat än att porrposa, operera bröst mm. Det skapar en bild av att grabbar som förutom att vara atletiska på vattnet inte vill annat än att ha porrposande tjejer.
Fy fasen så billigt!
Tänker själva en Reef-kalender med Kelly och Iron bros iklädda pungpåsar och inoljade i Hawaiian Tropic olja putande med sina surftighta rumpor. Självklart med hårdrippande pro-tjejor i kritiska sektioner på sidan brevid. Vilken djävla uppmärksamhet det skulle få!
Jag skulle gå och köpa ett par Reef-sandaler direkt.
/Jesper B
-
jadu Jesper, det är ju du själv som anser att bilden förmedlar det du beskriver! Jag ser aldrig tjejerna som några “passiva sexobjekt” som enbart kan posera nakna, det är ju vrickat att tänka i dom banorna bara för att det sitter några snygga tjejer på en reklampelare.
Det är så jäkla överdrivet detta med att det är sexsistiskt etc etc. Jag skulle inte bry mig för fem öre om det var det motsatta scenariot på affisherna.
Kvinnan är vacker så varför inte visa det. -
Jag håller med Jesper. Vad har de här bilderna med surf att göra över huvud taget?
Okej att det är rätt trevligt att glo på någon som är snygg, speciellt av andra könet, men varför ska det vara så förbannat enkelriktat? Än så länge är det bara brudarna som är modiga nog att stå modell, när kommer första boy-posern? Jag tror tyvärr inte att något märke vågar komma med något som inte är macho, vi lär få se mer tyskreklam så att säga.
Hotsail Mauis Diva-segel är brutalt snyggt, och likaså Points Sweet-modell. Men det var tydligen ocoolt enligt vissa i en annan tråd, och det säger nog mer om surfmarknaden än min smak. Såvitt jag vet är det en del riktigt vassa surfare som smackar läpp med Diva utan att skämmas. Å andra sidan lär det vara gossar som inte sitter framför segelsidor och runkar, de lär inte bry sig helt enkelt.Och ur en fotografisk synvinkel så är bilderna rätt kassa också. Riktigt kassa faktiskt.
-
Spray;450587 wrote:jadu Jesper, det är ju du själv som anser att bilden förmedlar det du beskriver! Jag ser aldrig tjejerna som några “passiva sexobjekt” som enbart kan posera nakna, det är ju vrickat att tänka i dom banorna bara för att det sitter några snygga tjejer på en reklampelare.
Det är så jäkla överdrivet detta med att det är sexsistiskt etc etc. Jag skulle inte bry mig för fem öre om det var det motsatta scenariot på affisherna.
Kvinnan är vacker så varför inte visa det.Du har ju en cab, du kan väl posa lite på motorhuven med ett segel färdigriggat bredvid dig. Eller, du kanske inte är tillräckligt snygg?
-
Frågan är inte vad du eller jag tänker Spray. Frågan är hur alla anorektiska, bullemiska och sönderstressade unga, i först hand tjejer, känner.
Dessutom finns det ännu värre relationer mellan dessa och liknande bilder och vad unga män får lära sig om sex och jämlikhet. Dessa värderingar kommer till uttryck både inom vårt rättsväsende, på Stureplan och i förorternas knullrum, dvs i de mörka källarutrymmen där unga tjejer (definierade som horor) gruppvåldtas regelbundet.
Det spelar liksom ingen roll vad jag eller Spray tycker är vackert eller inte.
Det handlar inte om personligt tyckande utan om rätt välstuderade och rejält deprimerande fakta. Sorry. /Jesper
-
Hear, hear.
Det blir galna signaler till de som ser bilderna, både kvinnor och män. Sen är det såklart upp till var och en vad man ser och inte ser. Själv, lite lätt skadad som man är, ser jag könsmönster, en stärkt roll i att inom surfingen är alla hetero och gillar tjejer (eftersom MAN alltid utgår från att män surfar och brudarna ligger på stranden).Sexistiskt eller inte, sex säljer – och påverkar.
-
Oregistrerad
Gäst9 mars, 2008 vid 05:55@Jesper_B 450593 wrote:
Frågan är inte vad du eller jag tänker Spray. Frågan är hur alla anorektiska, bullemiska och sönderstressade unga, i först hand tjejer, känner.
Dessutom finns det ännu värre relationer mellan dessa och liknande bilder och vad unga män får lära sig om sex och jämlikhet. Dessa värderingar kommer till uttryck både inom vårt rättsväsende, på Stureplan och i förorternas knullrum, dvs i de mörka källarutrymmen där unga tjejer (definierade som horor) gruppvåldtas regelbundet.
Det spelar liksom ingen roll vad jag eller Spray tycker är vackert eller inte.
Det handlar inte om personligt tyckande utan om rätt välstuderade och rejält deprimerande fakta. Sorry. /Jesper
Man kan vara sönderstressad och tjock också! Det är inte fel med att titta på en snygg kropp. Konstigt att det inte är fler våldtäkter vid stranden en het sommardag. Hårdare straff mot våldtäcksmän skulle inte skada(kastrering?)
-
Jag måste nog korrigera mitt tidigare inlägg om en RRD-reklambild som kan vara helt Ok för den gör faktiskt reklam för en bikini ur RRD-kollektionen! Ungefär som HM-kollektionen som det blir en debatt om varje år till jul.
Men jag tolkade det nog mer som allmän reklam för varumärket och brädorna…
Det känns bra att vi Sverige reagerar på denna typ av bilder som ni lagt in, som klart går över gränsen, det säger en del om vad som är ok och inte. I många andra länder tror jag, försiktigt uttryckt, drunknar bilderna i det “allmänna reklambruset”.
Jag har nyligen varit i kontakt med Pressombudsmannen PO i ett annat ärende där jag tyckte att man i en skidtidning spred fördomar och trampade på en utsatt grupp. Men man kan inte peka ut en enskild individ så dom kunde inte agera.
Det gäller att visa vad vi som konsumenter tycker är ok och inte. Konsumenten har stor makt.
-
Bortsett från att bilderna är av riktigt kass kvalitet (det är till och med damm på sensorn!) och att man objektifierar kvinnor så tror jag inte att det funkar.
Jag tror inte att sex säljer i samma utsträckning som förr, och särskilt inte i såhär uppenbart/kasst utförande.
Toleransen för såhär uppenbara övertramp är nog rätt låg i Sverige. Inte blir man sugen på att köpa gunsails prylar i vart fall. Effekten blir snarast negativ, man sorterar bort gunsails från de segel man skulle kunna tänka sig att köpa.
Eller så är jag inte representativ för Sverige i mitt tyckande… Men vi är iaf rätt så förskonade från sånt här i svensk reklam, bland annat ERK har gjort ett ganska bra jobb. Att det finns kulturella skillnader mot andra länder är dock rätt uppenbart, i Tyskland så är ju sånt här mer accepterat.
I Bests fall så funkar det nog tyvärr rätt bra. Men de hade kunnat (borde) byta ut sidan med tjejer till ett mediearkiv, med artiklar, bilder, filmer som speglar sporten istället. Vilken association är mest positiv, objektifierade kvinnor eller relevant kvalitetsinnehåll?
-
Självklart är det sunkigt med reklamen som diskuteras i denna tråd, den står ju inte bara för taskig kvinnosyn utan får surfingen att hamna i samma fack som V8´or, hot rods, hojkultur etc och det vill vi väl inte ? – windsurfing har i mitt huvud alltid uppfattats som fräschare, sundare… (om det nu kan sägas om många numera äldre och äldre gubbs i gummidräkter).
– Däremot är det ju bra att reklamen inte vänder sig till tjejer, det skulle för min egen del bli både dyrt och opraktiskt om tanten skulle dra iväg och surfa så fort det blåser. Alltså -inget fel med reklam som bara vänder sig till män, – men inte reklam som vänder sig till “manliga” surfare som väljer utrustning med könet – får ju oss att framstå som neanderthalare….hrmm – jag har ju själv tyskt påbrå…(nu tänker jag iofs införskaffa en nybörjarbräda till lilltjejen, men det problemet kommer ju inte belasta mig 🙂
-
Oerhört pinsam reklam och jag ber alla kvinnor om ursäkt för vad mina betydligt mindre belevade och tillbakasträvande “bröder” har hittat på med dessa bilder.
Jag skäms, trodde inte att detta förekom inom vår sport. Trodde det tillhörde en helt annan kategori som någon påpekat tidigare. -
RRD har väl också haft en hel del tuttar i sina bilder. Ffa tänker jag på raklam i tidningar då.
-
@Oregistrerad 450602 wrote:
Man kan vara sönderstressad och tjock också! Det är inte fel med att titta på en snygg kropp. Konstigt att det inte är fler våldtäkter vid stranden en het sommardag. Hårdare straff mot våldtäcksmän skulle inte skada(kastrering?)
Halloj anonym. Tror inte kastrering är helt rätt taktik…
Av de otroligt få våldtäktsmän som dömts, lever de som råttor i fängelsen. Kanske lite “rätt åt dig, ditt svin”, men knappast behandlande eller förebyggande. Med tanke på att 8/10 killar som våldtagit någon inte ens begriper att händelsen var ett övergrepp, så är det nog något annat än kastrering dessa killar behöver.Det handlar tyvärr om mycket mer komplicerade saker än så. Ska man hårddra det hela lite så är normen i samhället att killar och män har tolknings-företräde, dvs våldtäktsmannen tolkade inte kvinnans/tjejens/killens signaler, eller ord som “stop, nu räcker det”, just för att männen i grunden har mer makt, fysisk och psykisk och – tolkningsföreträde.
Det är i allra högsta grad samhällets förbannade skyldighet att sluta lära killar redan från dagis att “du har rätt att ta plats före tjejer” och att det är fritt fram att tolka om information och kommunikation efter sina egna intressen, särskillt när det gäller sex.
Egentligen är det kanske en sex&samlevnads-kurs dessa herrar behöver…
Logga in för att svara.