Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
-
Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?
kvabbso svarade 15 år, 6 månader sedan 55 Medlemmar · 278 Svar
-
Hm…Jag ser inte problemet…Förvisso så har bilderna kanske inte så mycket att göra med windfsurf eller kite, men att de skulle få unga tjejer att “spy sig smala” har jag svårt att tro, tjejerna på bilderna ser ju ut att vara “normalviktiga”, de flesta iaf. Undrar jag om det skulle bli en liknande reaktion om man istället bytte ut dessa vackra damer mot “damer med extremt hög intelligens” o fotograferade de sedan tillsammans med Gun’s produkter noggrant studerandes detaljkvaliteten osv:grin:
-
@Ola_P 450576 wrote:
Ok, nu har jag hällt i mig lite öl, så det finns risk att det blir lite flummigt, men…
Anders, jag tycker nog att BEST faktiskt är mer trovärdiga. (nu har jag ju iofs inte kikat så noggrant på deras övriga kommunikation) Men förutsatt att det inte letat sig ut i deras annonser och (nu letar jag efter ord, men använder) produktimage (i brist på bättre).
De tillhandahåller någon form av innehåll, mervärde, kvinnoförnedring eller vad man nu vill kalla det. Deras breda kommunikation har ingen tydlig koppling till “best girls” (gissar jag). Men deras girls sektion skapar ett värde för en viss del (större delen?) av deras målgrupp (för min del så är det inte det format jag uppskattar, jag tycker däremot boardseeker babes är helt ok) som på det sättet tillbringar mer tid med varumärket.
Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det, men kontentan far nog att jag tyckte best kändes ärligare/mindre konstlat/trovärdigare än gunsails.
När jag såg BEST så var min första tanke att sluta handla av Fahlén (som nyligen börjat sälja Best). Shannon Best & hans gängs kvinnosyn känns 50 år gammal. Vi har ju tidigare debatterat olika varumärken, och att de flesta av oss föredrar små familjeföretag med soul, av surfare för surfare osv. Men det kanske är så att det finns en nisch för Gun & Best, att profilera sig lite grabbigt & kvinnoförnedrande. Tycker dock att det i så fall är lite svagt och litet marknadssegment. Många lär ju välja bort dem…
-
Jag tror inte det är meningen att man skall tolka bilden såhär:
“Titta en snygg och brud oxå .. tänka vad korkade och dumma dom är tjejer dom duger bara till att vara snygga och laga mat”utan tanken hos annonsören är nog att man skall vilja köpa nått för att få snygga tjejer.. Det kör dom ju i reklam hela tiden på tv och överallt..
Det kommer alltid att finnas folk som är väldigt mycket smartare, snyggare och bättre än sig själv.. det gäller bara att fatta att man duger som man gör.. så istället för att förbjuda snygga tjejer eller muskulösa killar i annonser så bör man nog satsa mer på att hjälpa vilsna ungdomar med att förstå att dom är bra som dom är och att acceptera att det finns folk som är snyggare än dom själva men att utseendet är långt ifrån allt som är intressant.
Skickar med en bild på Jason Polakow från en av hans annonser där han poserar med en bar överkropp och försöker se sexig ut och objektifierar alla män … det säger rätt mycket om JP’s produkter .. ska föresten aldrig köpa JP mer 😉
(Kan tillägga att jag tycker att gunsails bilder där man bara photoshoppat in en snygg tjej är extremt dåliga men det säger mer om deras marknads avdelning “ekonomer & sälj” än om deras segel tillverkar och team surfare)
-
Det säger väl i så fall något om bolagets ledning och VD som såklart alltid är ytterst ansvariga. Det handlar om hur man bygger upp ett varumärke o dess image. Detta är något som ledningen definitivt har insyn i och aktivt deltar i. Det handlar om bolagets framtid och överlevnad.
Nåt som kan vara bra att veta är ett företags annonser/reklam alltid är noga utformade för att nå sin målgrupp. Alltså dom som ska köpa produkterna. Detta gör kanske det hela ännu värre, det är alltså tänkt att ni ska gilla den reklam ni ser. Men vill man slingra sig ur detta så kan man ju säga att det är tex den tyska målgruppen dom avser…
Apropå olika inställning i olika länder:
I England har man ju sina page 6-girls och i Danmark sin side 9-pige som nu finns på sidan 24 enl en artikel i Svd idag!
Alltså helsida med barbröstade tjejer under 25 som är helt naturligt enligt många. Men det tycker nog inte så många i Sverige.
Kommer ni håg den gamla reklamen för laptops med VD Helen Wellton (sexig bimbo stuk) som var OK för det fanns en koppling till produkten.
Här ligger nog mycket av lösningen till problemet, tjejer o killar (som JP!) där det finns ett samband med produkten är helt ok.
-
@Jesper_B 450585 wrote:
Tänker själva en Reef-kalender med Kelly och Iron bros iklädda pungpåsar och inoljade i Hawaiian Tropic olja putande med sina surftighta rumpor. Självklart med hårdrippande pro-tjejor i kritiska sektioner på sidan brevid. Vilken djävla uppmärksamhet det skulle få! Jag skulle gå och köpa ett par Reef-sandaler direkt.
/Jesper BJa Reef har väl material för en egen tråd i detta ämnet:
-
@andersbq 450512 wrote:
Ramlade förbi http://www.gunsails.de/en/kat.php?k=204
Kanske deras bidrag till den internationella kvinnodagen.
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=33612&d=1204999402[/IMG]
Är pälsen GUN:s svar på thermooverallen från jula inför säsongen 08/09?
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=30828&d=1193841649[/IMG]
-
Vilka kex!!! *wank,wank…flås…flås*
Fan e de me er?? E alla sveriges vindsurfare böcklingar eller???
(Förutom jag alltså.) -
@andersbq 450721 wrote:
Ja Reef har väl material för en egen tråd i detta ämnet:
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiceeeeeeeeeeeeeeeee
-
@surfslusken 450749 wrote:
Vilka kex!!! *wank,wank…flås…flås*
Fan e de me er?? E alla sveriges vindsurfare böcklingar eller???
(Förutom jag alltså.)Fan jag håller med vad e problemet?????????
Reef rockar ju. vad e det för fel med snygga tjejer i reklamsyfte?? har all gått å blivit feminister. got dam! -
pure;450705 wrote:Skickar med en bild på Jason Polakow från en av hans annonser där han poserar med en bar överkropp och försöker se sexig ut och objektifierar alla män … det säger rätt mycket om JP’s produkter .. ska föresten aldrig köpa JP mer 😉
(Kan tillägga att jag tycker att gunsails bilder där man bara photoshoppat in en snygg tjej är extremt dåliga men det säger mer om deras marknads avdelning “ekonomer & sälj” än om deras segel tillverkar och team surfare)
Jo, problemet är att det är så jävla dålig reklam. De vet att det säljer, det är bara tråkigt att de är så dåliga på att sälja in sina prylar att de måste använda så billiga – och dåliga – reklamknep. Och inte verkar de lägga pengar på att göra bilderna bra heller.
ION-bilden finns det åtminstone lite humor i. Och all heder åt Polakow, han verkar inte behöva något 47-kilos stjärtposerande bredvid sig för att visa var skåpet skall stå. Säga vad man vill om JP-brädorna men han kan f*n sätta sitt namn på kartan på egen hand. Om man nu vill ha brudar på bilderna, varför inte använda någon som kan surfa istället?
Nej, just ja, då blir det ju inte macho längre… -
@El_Duderino 450755 wrote:
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiceeeeeeeeeeeeeeeee
Men mange då, jag blir rädd för dig nu juu 😉
-
Tillbaks till trådämnet nu, nu när vi diskuterat de seriösa reklambilderna, vilka tycker ni är de mest oseriösa?
-
@Spray 450803 wrote:
Tillbaks till trådämnet nu, nu när vi diskuterat de seriösa reklambilderna, vilka tycker ni är de mest oseriösa?
Ähhhh….här har man just jobbat upp en bra ribba så ska du sabba hela tråden! Upp me fler bilder på bikini babes, gärna Reef bruttor!!!
*wank..wank* -
Angående Gun’s reklam har jag för mig att herren som seglar i bakgrunden är modellens pojkvän. Men jag kan minnas fel.
Logga in för att svara.