Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

• calle_b

Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:45

Stammarna i skogen lever efter de uråldrigas ulåldriga värderingar och normer. Dock intressant hur traditionen av förtryck och könsstympning, halsförlängningar, ringar, våldtäkter lever vidare i dessa grupper. Afrika har bara där extremt hemska exempel vilka jag tycker är obeskrivligt vidriga och därför inte nämner här.

Pure, angående testosteronet…. kan bara komma på en sak:
    “Är man stor och stark måste man vara snäll”
    Med makt följer ansvar.

Sen ligger det säkert mycket genitik bakom, men det handlar mer om när-miljön tror jag. Kombination av arv(generna) och miljön(yttre påverkan, samhälle etc) är individuellt, men att skylla den maskulina makten på genitik är lite som “sorry, men jag är man och kan inte göra något åt det”.
    Något som för övrigt är ganska poppis som ursäkt för sitt beteende…

Hellgren, feminism är ett missledande ord därför…..? Kanske för Feministiskt Initiativ gjorde en mindre lyckad defenition av feminism?
    Själv är jag stolt och glad feminist, och humanist.

• svenne

Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:47
    hellgren;451566 wrote:
    Svenne, visst kan man sterilisera sig, men då kan man aldrig få barn om man skulle vilja senare, och jag tror att du vet mycket väl vad jag menade.

Vem har påstått det?
    Det kostar inte mer än ytterligare en kirurgiskt ingrepp att återskapa din snorre till vanligt bruksskick igen.

• rabbit

Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:53

http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=450940&postcount=55
    http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=451556&postcount=102

Tack Jesper, tack Calle_B.

Ni som inte förstår och tar till er de värderingar som dessa två uttrycker i inläggen ovan, bör läsa på, gå i terapi, skärpa sig rejält och återkomma som en människa det finns en möjlighet att respektera.
    Integritet är det enda en människa har. Ta ansvar för vad ni gör och vem ni är.

-peace
    /r

• hellgren

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:15

Det känns lite läskigt att folk bara vågar ta upp saker som dom själva kan ta och se på. Små problem skulle man kunna kalla det när man ser till dom tidigare nämnda afrikansk stammarna.

Jag anser att det är missledande för att femininus, som ordet feminist bygger på, betyder kvinna. Och det är väl inte det feminismen handlar om?

• hellgren

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:21

Jag får erkänna min okunskap, men

” Om du ångrar dig?
    En av tankarna med lagen, föreskrifterna och informationsplikten var att beslutet om sterilisering skall vara välgrundat och slutgiltigt. Ändrade livsförhållanden har i praktiken inneburit att en del män vill återfå möjligheten att få barn.

Genom operation kan sädesledarna sys ihop. 97% av männen återfick spermier i ejakulaten om operationen gjordes inom 3 år efter sterilisering och 76% åstadkom graviditet. Gjordes operationen efter 15 år fick 71% spermier i proverna och 30% bidrog till graviditet. Att männen blivit äldre bidrar till resultaten.”

Med andra ord kanske det inte går att omvända det, och tanken är ju inte att man ska använda det som ett temporärt preventivmedel.
    Hittar inget om att p-piller skulle göra nån steril.

Sen om jag ska va helt ärlig så tycker jag inte det är riktigt rättvist att jämföra ett piller med en operation. Ett piller skulle jag kunna ta med den statistiken, men inte en operatin.

• calle_b

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:25

Wikipedia är en fin sida….

http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

Feminism är en rörelse för kvinnors jämställdhet med män, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006).[1] Rörelsen kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer[2]. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[3] Från ursprunget i den franska revolutionen har feminismen vuxit till att idag bli en betydande intellektuell och politisk kraft.[4]

Tack Rabbit för en shysst kommentar. Uppskattas verkligen.

• hellgren

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:34

Heh, jo jag läste det. Nu pratade jag egentligen inte om vad svenska akademins ordlista definerar det som. Utan vad det låter som.

Men det är ju fortfarande intressant att man skriver kvinnors jämställdhet med män istället för att skriva människans jämställdhet i samhället eller liknande istället? Man säger det alltså som att det bara är kvinnor som drar nackdelar av icke jämställdheten som råder. JAG vet att det är största problemen är mot kvinnor absolut. Men det är ju inte enbart kvinnor.. Och som ni feminister här på forumet så, det handlar om jämnstäldhet inte bara kvinnors jämnstäldhet.

peace

• hellgren

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:39

Jag vill inte att folk ska få för sig att jag tycker att kvinnan ska stå framför spisen eller att män ska ha högre lön. Det handlar det absolut inte om. Tycker bara att det inte heter feminist och man ska vara försiktig med vad man säger.

Man kan dra det till ytterligheter och ifråga sätta varför det måste finnas så jätte många män att prata för kvinnorna och säga att dom är oerhört starka och självständiga. Kan inte tänka mig att det hjälper dom som inte är det att komma till den insikten. Det är ju fortfarande en man som för deras talan i det fallet.

Jämställdhet bör vara en självklarhet..

• charlieb

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:53

@hellgren 451566 wrote:

Ok.. Först vill jag att ni ska förstå att jag håller med er alla på en massa punkter. Intressant dock att du valde att citera mig getwet när mitt inlägg bara var ett svar på CharlieB, citera honom om du vill påpeka att diskutionen är på väg åt fel håll.

Svenne, visst kan man sterilisera sig, men då kan man aldrig få barn om man skulle vilja senare, och jag tror att du vet mycket väl vad jag menade.

Sen vill jag bara tillägga en sak, inte en åsikt utan bara en intressant fråga. Alla “anklagar” media i sådana här diskutioner. Men titta på udda stammar ute i skogarna. Vad har dom för kvinno syn? Visst, deras kvinnor opererar inte brösten dom petar inte in skräp i läpparna för att göra dom större. Men i väldigt många fall behandlas dom inte så jätte bra. Dom är ofta lite som en egendom för mannen. Det här är på platser där inte media når fram på samma sätt som för oss.

Ut med ett p-piller till män på marknaden! Jag ställer upp!

/peace out!

Vad är ditt citat och vad är mitt menar du? Ska han inte citera ditt svar på mig för att det svar du gav är mina värderingar är det så jag ska förstå ditt svar?

Du får nog stå för dina svar oavsett vem du svarar på.

Angående plasttuttar.
    Om man vill förbättra, om man inte är nöjd, om man vill visa upp sig… Dessa saker som för många skrivit här som om det var enkelt och fritt från komplikationer så är det inte. Stora pengar, stora risker.

Och om jag kände att kodden va för liten så önskar jag innerligt att dom hade kommit lika långt med penis operationer som med bröst och att det var precis så accepterat i världen som bröst operationer skriver Hellgren. Varför känner du inte att den är för liten, hur kan det komma sig att du inte känner pressen eller fördelarna med att blåsa upp den. det kan man undra. Sedan tror jag inte på en sekund att du skulle smälla i dig ett p- piller och ha/få mindre sensation när de små ryker iväg, du skulle gnälla på tjejen att det är enklare för henne. Du skulle säkert skriva här att hon vill ta sina p-piller.

C

• pure

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:59

Jag är också 100% för lika lön för lika arbete,erfarenhet,kompetens och engagemang, samt jämstäldhet makt mässigt… men på dom arbetsplatser jag har varit så har det inte funnits nån diskriminering.. (ingen som jag har upptäckt) ..

Men det jag har sett på några av dom arbetsplatser jag har varit är att kvinnor ibland motverkar varandra . Kvinnor har mycket lägre tollerans för en kvinna som lyckas än för en man. Har pratat med en del tjejer om detta och dom instämmer på att det finns den typen av problem mellan tjejer. Detta är något som Kvinnor borde ta tag i.

Jag vill hellre kalla mig för humanist än feminist .. ingen skall specialbehandlas löne eller makt mässigt enbart på grund av kön..

Så en fråga till er som kallar er feminister: bör tjejer ha obligatorisk mönstring för att uppnå ett jämställdare sammhälle? Bör det vara 50/50 tjejer och killar som gör lumpen?

• calle_b

Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:03

Feminism innehåller för mig även, som jag nämt tidigare, mäns jämställdhet.
    Jag jobbar aktivt med kvinnors och mäns rättigheter till att vara olika men ha lika förutsättningar. Egentligen mänskliga rättigheter. ..

Till ytterligheterna… Om det fanns jättemånga män som jobbade med femisism, mänskliga rättigheter så skulle vårt land, och kanske en liiiiiten större del av världen vara liiiiite mer jämställd. Svaret är kanske så enkelt som att män, återigen har tränats att ta utrymme, även de som jobbar med jämställdhetsfrågor.

Kvinnor som jobbar med jämställdhet visftas enklare bort av samhället som “orakade kärringar och flator” medans det inte är lika lätt, kanske, att vifta bort en man som jobbar med dessa frågor på ett högre plan. Typ regeringen.
    Nu finns det såklart, eller kanske mer “otroligt nog”, kvinnor på högre plan som jobbar aktivt med dessa frågor, och inte blir bortviftade. Vi är på god väg, men absolut inte hemma ännu, om man ser till denna, snart 7 sidor långa tråden…

Kul, och viktigt att det rör sig i ämnet, allra helst här på Surfzone…

För er som vill läsa lite mer om manliga könsroller:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=780780&lid=puff_795176&lpos=extra_0

• hellgren

Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:03

Först och främst vill jag fråga om du verkligen tror att alla tjejer vill blåsa upp sina bröst och förändra sig själva. För det låter onekligen så när du undrar så oerhört varför inte jag vill ha en större penis.

Och att du överhuvudtaget tror att du har en aning om vad jag väljer och inte väljer i sovrummet och hur jag behandlar min flickvänn e f i mig helt sjukt. Vad du väljer och utsätter din tjej för får fan stå för dig. Men det du i stort sätt säger med den meningen är att du antingen känner mig som baksidan av din egen hand eller att alla män är drägg som inte värderar kvinnor. Och det får mig bara att ångra att jag överhuvud taget lägger energi på att svara på ditt inlägg.

Och jag står absolut för mina svar, men jag tänker inte ta påhopp om att jag ändrar konversationen medans du får med håll för allt du säger bara för att du kallar dig feminist, står för samma saker som jag, men helt klart anser att alla män är svin och är värda att dras över en kant.

• charlieb

Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:05

Nu lämnar jag denna tråd med en två reflektioner.

Jag trodde surfers var mer naturligt orienterade med variation, mångfald och såg det vackra i alla av naturens variationer. Jag trodde att havets olika ansikten, vindens olika styrka kanske hade format oss till något större och bättre och att när denna tråd startas skulle alla surfers kunna samlas bakom en paroll ingen ska användas eller utnyttjas eller hållas tillbaka, män, kvinnor eller barn vare sig det handlar om reklam, arbete eller relationer.

Vad jag har sett är det ingen av våra surftjejer som skrivit på vår tråd, undrar vad dom tycker? Undrar vad de skulle säga till oss om vi träffade dem öga mot öga? Undrar om vi skulle vara stolta över våra värderingar i den stunden?

CharlieB

• calle_b

Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:23

Missade frågan där Pure, skrev samtidigt som ditt inlägg rasade in…

Bör någon bli tvingad till något man absolut inte vill, eller känner att man kan stå för? Kille som tjej? Jag tycker inte det, varesig vi pratar lumpen eller vindsurfing eller lönesamtal eller vad som…

Lumpen är ett svårt ämne, eftersom vikten av god fysisk kondition, styrka blaha blahej etc osv är viktigt i händelse av att man måste springa 20 mil med en ryggsäck på x antal kilon. DÄR är tjejer minoritet, men jag tvekar inte en sekund på att det är många tjejer som skulle klara sig bättre än till exempel mig.

Det är mycket debatt om kvotering nu, att kvinnor ska kvoteras in på arbetsplatser för att uppnå ett mer jämställt samhälle. Lurigt om du frågar mig. I viss mån stödjer jag det, i viss mån inte. Det ska inte behövas, men behövs, osv…. lurigt, som sagt.

För att blanda sig in i kondom-debatten, så finns det män som upplever kondomer som små, inget snack om den saken. Problemet ligger då oftast i den upplevs som tajt och obekväm. Men, en kondom är gjord för att tåla en jäddra massa. Kan jag dra den över mitt vanliga huvud så kan den nog hantera vilken storlek som helst. Därmed inte sagt att upplevelsen av att den klämmer åt minskar. Rulla ut den någon centimeter eller två, och dra lite i den som en gummisnodd så stretchas den ut. Det kanske funkar.
    RFSU´s Thin tror jag kan funka, eftersom den är lite tunnare. Annars Royal som är luftigare precis runt huvudet i profilen.

http://www.rfsu.se

• pure

Medlem
    13 mars, 2008 vid 13:32

@CharlieB 451595 wrote:

Nu lämnar jag denna tråd med en två reflektioner.

Jag trodde surfers var mer naturligt orienterade med variation, mångfald och såg det vackra i alla av naturens variationer. Jag trodde att havets olika ansikten, vindens olika styrka kanske hade format oss till något större och bättre och att när denna tråd startas skulle alla surfers kunna samlas bakom en paroll ingen ska användas eller utnyttjas eller hållas tillbaka, män, kvinnor eller barn vare sig det handlar om reklam, arbete eller relationer.

Vad jag har sett är det ingen av våra surftjejer som skrivit på vår tråd, undrar vad dom tycker? Undrar vad de skulle säga till oss om vi träffade dem öga mot öga? Undrar om vi skulle vara stolta över våra värderingar i den stunden?

CharlieB

Vad jag har läst här så står alla bakom denna paroll. Det är definitionen av vad som är jämställt och vad som är kvinnoförnedrande som diskuteras. Det är inte så enkelt som svart eller vitt och det är ju därför det blir en diskussion.

Det är svårt att ha en vettig diskussion om jämställdhet. Det är lite som diskusioner om invandring för man är antingen rasist eller hjälte. Tycker man att det är ok om kvinnor vill vika ut sig eller vill skaffa sillikon bröst så är man ett mans svin. Det är inget sunt debatt klimat direkt.

“Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige.” – Gudrun Schyman

Sida 8 av 19

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.