Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vem har mystic i sverige! garanti sak

  • vem har mystic i sverige! garanti sak

    Publicerad av luuc på 8 april, 2009 vid 17:45

    vem ar det som har mystic i sverige och som man kan fraga om garanti?

    och hur far man tag pa han/hon?

    pjoter svarade 16 år sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • sourra

    Medlem
    8 april, 2009 vid 17:49

    http://www.ontopsports.com är det som håller i spakarna

  • tomw

    Medlem
    8 april, 2009 vid 17:59

    Kents da man.

  • skotten

    Medlem
    8 april, 2009 vid 19:12

    did you buy the suit in sweden though??

  • above_the_law

    Medlem
    8 april, 2009 vid 20:49
    skotten;539562 wrote:
    did you buy the suit in sweden though??

    Ska inte spela någon roll var man köpt den, bara man har kvitto…

  • sourra

    Medlem
    8 april, 2009 vid 21:06

    Jodå, det kan spela roll. Testa komma dragandes med en kompaktkamera som du köpt i usa och försök reklamera den i sverige så ska du få se på nåt spännande.

  • skotten

    Medlem
    9 april, 2009 vid 00:05

    if you bought the suit in lets say germany to save money, then you send it back to germany.. support your local dealer.. even if they sell Ozone.

  • gadget

    Medlem
    9 april, 2009 vid 04:34
    skotten;539602 wrote:
    .. even if they sell Ozone.

    vad är det, ett cykelmärke?

  • skejtar_henke

    Medlem
    9 april, 2009 vid 07:51

    Eller hur.. Visseligen så är det ju kanske samma märke. Men oftast så drivs ju märken och firmor lokalt. Lär ju vara så att om man tar emot en reklamation då ska man ju få pengar från tillverkan för ett kameramärket surfmärke etc. Inte helt lätt att få tillbaka dom pengaran då då firmorna drivs lokalt/sverigemässigt. Att det är worldwide serive som verkligen funkar verkar vara i min mening ovanligt.

    Men fråga kan man ju göra 😉

  • above_the_law

    Medlem
    9 april, 2009 vid 08:23

    Njae,
    om man ser till regelverket (konsumentköplage) så är det ju inte så att man genast ska få en ersättningsvara. Det är dock ett starkt konkurrensmedel för dom som inser det…
    MEN återförsäljaren bör/skall hjälpa till med att genomföra/framföra reklamationen till tillverkaren under förutsättningatt åf för just den tillverkarens produkter. Varan (alt del av varan) skickas då till tillverkaren för bedömning. OM tillvekaren bedömer det vara ett produktionsfel så skickas en ersättningsprodukt (inte pengar), alt får tillverkaren (eller ursprunglig åf) en möjlighet att åtgärda felet under ”skälig tid” (se konsumentköplagen).

    Visst kan det ta tid, men ju snabbare och snyggare det sköts desto positivare respons från köparen blir det. En reklamation kan då vändas till bästa sortens PR och en ”möjlighet” i form av en konkurrensfördel, istället för något negativt.
    Antar att de flesta av er har hört talas om en ”ÄKTA WIN-WIN”?!

    OBS!,
    detta resonemang bygger ju på att du köpt produkten från en tillverkare/märke som har en seriös och långsiktig strategi och som dessutom omger sig med seriösa och vettiga återförsäljare.
    Det förutsätter också att köparen/konsumenten tar reda på sina rättigheter och kan föra en vettig och konstruktiv dialog med återförsäljaren.
    Tänk på ovanstående när du väljer märke;-)!

  • above_the_law

    Medlem
    9 april, 2009 vid 08:40
    skotten;539602 wrote:
    if you bought the suit in lets say germany to save money, then you send it back to germany.. support your local dealer.. even if they sell Ozone.

    No, no, noooooooooooooo Scotten….
    So, if you are swedish and:

    1. Wreck/trash your old suit by crashing into rocks in Germany and have to buy a new one in Germany.

    2. Then back home in Sweden, one day the suit appears to be wrongly glued/manufactured (and it happens when using the item in the ”right way”). Then you think the buyer has to go back to the dealer in Germany to make a reklamation, just because it was cheaper in Germany;-)?

    Please!!!!!!

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2009 vid 09:10

    Vad Henke menar är att det kostar tid och pengar att hantera garantiärenden. Om man säljer varor tjänar man som regel pengar på denna försäljning och det är från denna förtjänst man får ta kostnaden för garantihanteringen. Så långt är det ett enkelt business case med inäkter och kostnader. Problemet uppstår när folk köper saker och ting utanför detta lilla ekonomiska system. Om t.ex. någon i Tyskland sitter och cashar in när jag handlar via webshop så tycker jag det är svårt att kräva att en handlare i Sverige ska lägga tid och pengar på att hantera garantier som de inte haft någon intäkt för (om inte tillverkaren har ett system och en policy att lösa detta inom t.ex. ett handelsområde eller world wide). Har han tid och lust så är det en bonus men jag tycker åtminstone att handlaren i Sverige kan gott förse kunden med rätt information för att lösa ärendet på egen hand.

    Det är därför man ska handla lokalt.

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2009 vid 09:13
    above_the_law;539652 wrote:
    Then you think the buyer has to go back to the dealer in Germany to make a reklamation, just because it was cheaper in Germany;-)?

    Please!!!!!!

    Yupp – eller i alla fall skicka grejerna med post. Det är precis sånt som är baksidan dumsnålhet =)

  • above_the_law

    Medlem
    9 april, 2009 vid 10:06
    sourra;539667 wrote:
    Yupp – eller i alla fall skicka grejerna med post. Det är precis sånt som är baksidan dumsnålhet =)

    Verkar ju som om du missade den viktigaste punkten Johan???(nr 1):

    So, if you are swedish and:
    1. Wreck/trash your old suit by crashing into rocks in Germany and have to buy a new one in Germany.


    Behöver ju INTE vara så att man köpte den i tyskland p g a ”dumsnålhet”! Man kan ju faktiskt tvingas köpa märkesprylar när man är ute och reser, eller?
    Kan ju t o m vara så att en produkt är dyrare utomlands…

    Dessutom:
    De flesta resonerar fortfarande så jäkla kortsiktigt!
    Ex: Om du som handlare anstränger dig lite extra för dina kunder så får du antagligen fler kunder och behåller dina gamla kunder längre vilket ger återköp. Det är mer kostnadseffektivt/billigare att prioritera resurser för att behålla gamla kunder än vad det kostar att ”ragga” nya….i längden!
    Men fortsätt ni att säga att dom får vända sig till någon annan, så får vi se vad som händer. Tror snarare att internethandeln med sin ofta utökade ånger- och returrätt kommer att öka sin andel ytterligare!
    OBS! Det enda vapen som lokala handlar har att ta till mot näthandeln är ju just über-service och sin närhet till marknaden!
    Så funkar marknadsekonomin av idag…..

    Är det verkligen någon som inte fattar resonemanget på lååååång sikt nu?

    ”Punkt slut” från mig på den här tråden f r o m nu.

  • skotten

    Medlem
    9 april, 2009 vid 10:44

    well funny this… because nick is in Oz just now and his flexifoil board broke.. a common problem, he called rob, and was told he would get a replacement when he got home but he had to buy a new one in Australia – so he did…. it had exactly the same failure when it broke 2 weeks later…

    funny shit that…He still hasnt had a replacement board from any Oz supplier he has to wait until he gets back..

    If only your sponsors shared your views man… ? Buy at home, support your local dealer, and enjoy the customer service for the 50 weeks of the year you are at home. If you bought it abroad to save some bucks, well send it back to where you got it with the recipt that you bought it from them and there wont be a problem.

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2009 vid 11:12

    Nicco, du skrev ju även i punkt två att den var köpt för att den var billigare. Nåväl, poängen är densamma gällande vad man kan KRÄVA resp. ÖNSKA från sin lokala handlare. Att ständigt ge gratis service till folk som köper sina grejer någon annanstans är inte en långsiktig affärsplan, tro mig. Jag drev en butik förut som var del av en kedja. Företagsförsäljningen sålde massor av prylar direkt till företag som kom in med sina serviceärenden till oss. Vi sålde nada men servade muito och det var inte heller hållbart i längden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vem har mystic i sverige! garanti sak

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.