Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vem har mystic i sverige! garanti sak

• neven

Medlem
    9 april, 2009 vid 12:28

Nu har ju den här tråden (som vanligt) spårat ur redan, så då kan man ju passa på att fråga:

Vad får man då enligt lag kräva som konsument? MÅSTE man vända sig till där man köpt den eller kan man ta en annan återförsäljare? Är det skillnad om det är inom sverige, inom EU, eller i resten av världen? Det känns ju som att det inte är helt otroligt att det finns nån lag på att man får vända sig till vilke åf som helst inom EU om man köpt den i EU men det är ju bara spekulation.

(Tillverkaren direkt har man väl ALLTID möjlighet att vända sig till om jag inte minns fel från Sourras tgamla trådar i ämnet…?)

• skejtar_henke

Medlem
    9 april, 2009 vid 13:57

Hmmm jag jobba i sportbutik innan där man ofta fick frågan om reklamation om skor och dyligt. kände man igen kunden eller dom hade kvitto så godkände vi typ allt av god vilja för man litar på kunden. Men när kunden inte hade kvitto eller köpt den utomlands fick dom betlat frakt och expiditionsavgift. För det tar än lite tid att fixa med reklamationer till kund. Har man kvitto så kan man säkert ta kontkt med levratören dirket ifråga men inget som brukar var så uppskattat från deras sida om dom är stor som tex nike och adidas.
    Tror inte man har nån rätt att kräva att levratören måste hjälpa till. Men fråga snällt och se om dom kan hjälpa till. Dom allra felsta företag är ju jätterädda om sitt varumärke och gör att för sina kunder.

• positivhalaren

Medlem
    9 april, 2009 vid 14:56

Jag vet att det är farligt nära OT nu men:

På tal om det där med service på saker köpta nån ”annanstans” så måste jag säga att jag har full förståelse för om man som handlare har viss restriktivitet. Men det kan bli dumsnålt från handlarens sida med. Jag köpte t.ex massvis med gitarrprylar i en viss butik i min hemstad, typ stärkare, elgura, akustisk, bas, etc. Säkert prylar för en 30-35 papp på en period av 3-4 år. Jag hade som vana att handla där, och trots att jag lämnat stan drog jag dit ett antal år senare, då för att tjacka ny gura. Han hade tyvärr inte just den modellen jag ville ha, så jag köpte den hos en konkurrent. Därefter ville jag ha den servad, (mot betalning givetvis) så jag återvände och fick då blankt nej. ”Det är en service jag utför bara för kunder”. Jaha. Det blev en ganska fet turnoff för mig, och jag går inte längre dit. Mest för att jag tycker det var ett så idiotiskt resonemang. Bryr man sig inte mer än så om sina kunder ger jag hellre mina stålar till nån annan.

Alltså. Det kan finnas flera skäl till att en potentiell eller befintlig kund köper en vara hos en konkurrent. Dock bör man kanske inte alltid vara så snabb att neka en befintlig kund sevice enbart pga. inköpsställe. Han kanske egentligen hellre hade velat handla av dig. Det kan vara onödigt att tvinga honom att även i fortsättningen gå nån annanstans.

• nundy

Medlem
    9 april, 2009 vid 15:00

Jag har haft oturen att knäcka 2 st snowboards i vinter, garantisaker. Den första köpte jag när jag var i USA förra året när dollarn var löjlig låg. Jag hörde först med den lokala dealern här om det gick att lösa det hemma men han refererade till butiken där jag köpt grejerna. Även om det är ett multinationellt företag så har de olika system för europa och USA, (vilket för mig som konsument verkar konstigt).

Jag ringde direkt till butiken där jag köpte brädan och de skickade en ny i posten, betalade frakt, tull och allt. Hade den 5 dagar efter samtalet. När den nya sedan knäckts sände den en ny på samma sätt.

Jag har erfarenheten att bra nätbutiker också känner till problemet med att man inte får samma service som på hemmaplan och att de därmed gör sitt YTTERSTA för att man ska bli nöjd även i förhållande till det. Så visst fan kommer jag kanske köpa från den butiken nästa gång om det fungerar lika bra då och är halva priset! Tyvärr så styr marknaden. 5 dagar är ju snabbare än vad det skulle tagit för att få en ny här hemma, speciellt då hela europas lib tech lager var slutsålt innan jul!

Summa summarum: hör med butiken innan du köper grejerna vad som händer vid reklamation i annat land!

• skotten

Medlem
    9 april, 2009 vid 16:37

Its also important to remember that before pulling out a manuscript of swedish consument laws, they only apply if you bought something in sweden. Everyone knows that buying stuff abroad on the net is cheaper, and that it comes with its own inherant service and warranty issues. (ie the need to post it back to where you bought it from)

• luuc

Medlem
    9 april, 2009 vid 22:23

tack for svaren pa de fragorna men vem ar det nu som har mystic i sverige onsport eller den dar andra snubben? ja menar ingen butik utan vem har rattigheten i sverige som man kan snacka garanti med?

kopte inte selen i sverige men det ar ett solklart garantifall sommarna slappte till kroken och selen ar inte gammal och ser ut som ny. handlade den dock i australien men ja har kvitto och allt. har alltid funkat med andra foretag med garanti fran utlandet i sverige (for mig iaf.)
    hoppas mystic ar lika intresserade av att inte salja skit som dem…

• sourra

Medlem
    9 april, 2009 vid 22:45

Kollade just på mystics hemsida under ”Contact” och där har de ett kontaktformulär för Warranty. Du kan ju testa fylla i det och höra vad de säger. Jag har aldrig ägt någon annan mystic-pryl än sätesöverdrag och hälstroppar och ingen av dom har gått sönder så jag vet inte hur Mystic är att ha att göra med gällande garantier.

http://www.mysticboarding.com/

• pjoter

Medlem
    9 april, 2009 vid 22:45

Finns bara en snubbe som är mr mystic. Kent på http://www.ontopsports.com

• skanepaul

Medlem
    10 april, 2009 vid 08:35
    above_the_law;539670 wrote:
    Verkar ju som om du missade den viktigaste punkten Johan???(nr 1):

So, if you are swedish and:
    1. Wreck/trash your old suit by crashing into rocks in Germany and have to buy a new one in Germany.

Behöver ju INTE vara så att man köpte den i tyskland p g a ”dumsnålhet”! Man kan ju faktiskt tvingas köpa märkesprylar när man är ute och reser, eller?
    Kan ju t o m vara så att en produkt är dyrare utomlands…

Dessutom:
    De flesta resonerar fortfarande så jäkla kortsiktigt!
    Ex: Om du som handlare anstränger dig lite extra för dina kunder så får du antagligen fler kunder och behåller dina gamla kunder längre vilket ger återköp. Det är mer kostnadseffektivt/billigare att prioritera resurser för att behålla gamla kunder än vad det kostar att ”ragga” nya….i längden!
    Men fortsätt ni att säga att dom får vända sig till någon annan, så får vi se vad som händer. Tror snarare att internethandeln med sin ofta utökade ånger- och returrätt kommer att öka sin andel ytterligare!
    OBS! Det enda vapen som lokala handlar har att ta till mot näthandeln är ju just über-service och sin närhet till marknaden!
    Så funkar marknadsekonomin av idag…..

Är det verkligen någon som inte fattar resonemanget på lååååång sikt nu?

”Punkt slut” från mig på den här tråden f r o m nu.

Varför punkt slut?? Forum är väl till för diskussioner?

Det är jävligt lätt att säga (skriva) som du säger men det är ohållbart på längre sikt för en mindre växande surfbutik. Kanske fungerar för tillfället här i sverige att vara så pass schysst i sin service, vilket inte alls är fel SÅ KLART!

Men se på din ”egen” butik robsport, ska ni ta Oneill reklamationer som även är köpta i utlandet (eller annan butik/kedja) så kommer ni till slut inte att ha något annat att göra än att syssla med reklamationsärenden i dagarna i ända…Som sagt funkar nog för tillfället men inte om surfmarknaden växer ytterligare här.

Jag ska tillägga att jag själv är MYCKET snäll när det gäller reklamationer i mitt jobb (sportbutik) men jag måste också sätta en gräns, men om jag har tid så kan jag ta en reklamation som jag vet kommer från konkurrerande butik.

Tänk också på att om inte produkten finns för utbyte hos t.ex. Oneill men ni har den i butiken, vad gör ni då??

Ger ni då kunden den produkten som ni har i lager, får kredit av Oneill för inköpspriset på den reklamerade varan och förlorar handelsmarginalen på produkten ni hade i lager, alltså pengarna ni tjänar på sålda produkter (någon annan hade ju förhoppningsvis köpt den produkten till ord. pris, vilket ger en vinst på försäljningen)…inte så kul va? 🙂

EDIT: Sorry, det var inte meningen att blanda in robsport i det hela, det var bara ett EXEMPEL!!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vem har mystic i sverige! garanti sak

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.