Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?
-
Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?
mikaels svarade 16 år, 5 månader sedan 36 Medlemmar · 92 Svar
-
@surfslusken 470689 wrote:
Haaaa…vilken underbar vändning i tråden! Helt plötsligt har “debatörerna” börjat tänka och göra lite efterforskningar! De var ju de enda jag egentligen va ute efter! Se nu bara till o fortsätt så i alla ämnen här på konfen, och när ni läser kvällspressen, ser på TV, lyssnar på nyheterna där dom berättar allt om allt som hänt i världen på 3 minuter osv osv.
Beviserligen hade inte du tänkt till iallafall innan du gav dig in i diskussionen.
Så ett gott råd, tänk till du med. -
Reflektion: (a propos tänka efter)
en konferenspolare, fellow surfer, postar en tråd om hur hans bil fått en skada, och undrar om nåt sett, eller vet nåt.
Istället för hjälp dyker då upp inlägg som försvarar idioten som, med eller utan vetskap, gjorde det hela och sen försvann utan spår. Dessutom inlägg som försvarar detta handlande, tycker att man få leva med rejäla dingar på sin bil, och dessutom kallar dem (oss) som ifrågasätter handlandet för lynchmobb, går på om kvällstidningshysteri etc, svammel om hobbyjurister mm, för att sen vända i ett sista (kan man hoppas) inlägg om ‘vändning’ i tråden, när juridiken till sist förklarats tydligt nog.
Förhoppningsvis är det inte bara jag som tycker det är lite konstigt…Alla kan råka ut för en olyckshändelse, en dörr blåser upp, en rigg far iväg, det är shit happens, men det är hur man hanterar det som skiljer pojkarna från männen, och smitare är knappt ens pojkar, utan brottslingar, vilket numera alla fattar, hoppas jag.
Det har ingenting med lynchmobbar eller interneträttvisa att göra, utan bara vanligt hyfs, som tydligen inte är så vanligt längre…
PS, ang. ‘göra lite efterforskningar’, rättsläget vad gäller uppsåt var ett klick bort med Google, men det var för långt för dig, som var tvungen att visa din okunskap i ett forum, måste vara en av de bästa QFT någonsin (var tom tvungen att editera mitt tidigare inlägg så det syntes) ;), mer slusk än surf, om du frågar mig…
Nu hoppas vi bara att försäkringsbolagen löser detta för fastforward, och lär oss hur man parkera på Gålö 🙂
-
@getwet 470670 wrote:
Fel fel fel….som glad hobbyförsäkringssnubbe (arbetat med försäkringar i nästan 25 år) så är det Alfans trafikförsäkring som ska betala, skadeståndsanspråket ställs alltså direkt till försäkringsbolaget som har trafikförsäkrat Alfan, inte mot ägaren, fattat galoppen slusken? Eftersom dörren öppnats räknas detta som att fordonet är i trafik, precis som om den skulle vara parkerad och någon öppnar dörren och en cyklist kommer bakifrån och skadar sig, bilens trafikförsäkring ska betala. Det är därför det är lagstadgat slusken att alla motordrivna fordon ska ha en trafikförsäkring som ska täcka skadeståndsanspråk, den drabbade bilägaren ska alltså ställa sitt anspråk till Alfans försäkringbolag, inte ägaren, det är rent hobbymässigt att påstå att det ska bli ett mål i tingsrätten, eller att man måste kräva pengar av ägaren.
Polisiärt däremot ska det anmälas och klassas såsom en smitning, vilket inte försäkringbolaget bryr sig om.@getwet 470297 wrote:
Kör bara fastforward, leta reda på Alfan och ställ ägaren mot väggen. Smitning är en allvarlig förseelse oavsett om det är personskada eller inte med i bilden.
Det har ingen som helst betydelse om det gäller plåt , eller en brevlåda, ett staket eller en glasruta. Det handlar MYCKET mer om moral och att våga stå för saker man orsakat istället för att fegt likt en råtta banga ur när man orsakat något. Vissa i denna tråd tycks anse att skit samma är rätt attityd, luktar illa tycker jag, djävligt illa! 😡Vilket försäkringsbolag är de ni hanterar skadeärenden på de sättet?
@getwet 470298 wrote:
Detta är straffskalan för smitning, vilket faktist denna händelse kan anses tillhöra, framförallt om fordonet varit i trafik.
En gemensam benämning på olika straff som böter, villkorlig dom, skyddstillsyn, fängelse och överlämnande till särskild vård.
Parkeringsskada Varning – 4 månader 2 månader
Kanske dags för Alfa ägaren att kliva fram och berätta samt bevisa att man har moral och etik, vi lär nog få reda på ändå vem det är till slut. Så många kajtare och surfare är det inte i Sthlm med omnejd.
Eller så?
-
Men snälla, vad är det du inte förstår?
Vi talar om två separata händelser här:
1) parkeringsskadan, som hanteras av vållande förares försäkringsbolag (om han inte smet, som här, då det hanteras av TFF, alltså trafikförsäkringsföreingen, som vi alla bilägare betalat till)
och 2) smitningen, som hanteras av Polisen (och resten av rättsväsendet).Normala parkeringsskador brukar ju inte gå till 2), eftersom normala bilister står för sina handlingar.
1) är en olyckshändelse, no big deal, bara att lösa
2) är ett brott.Förstår du fortfarande inte skillnaden?
-
@surfslusken 470740 wrote:
Vilket försäkringsbolag är de ni hanterar skadeärenden på de sättet?
Eller så?
Edu helt slut slusken, försvann allt förnuft med spolningen i Sydafrika eller? 😉
-
Uppdatering:
Jag blev precis kontaktad av ägaren till den silvriga Alfan som nyligen sett min inlägg på Kitenation. Han hade varit bortrest och inte sett mitt inlägg förrän idag. Han hade inte märkt då han gjorde skadan och trodde därför inte att det var han som hade orsakat den.Jag har fått alla kontaktupgifter och vi ska göra upp detta imorgon, så det ser ut att lösa sig.
-
getwet;470768 wrote:Edu helt slut slusken, försvann allt förnuft med spolningen i Sydafrika eller? 😉
Hahahaha..:grin: Har också funderat i de banorna.. Men förmodligen är det upproriska beteendet ett resultat av dålig uppmärksamhet som liten och/eller taskigt behandlad av jämnåriga i skolan, vilket får mig tro att slusken egentligen behöver en trygg hand att hålla i samt lite kärlek..:wink:
-
@P Malmkvist 470839 wrote:
…slusken egentligen behöver en trygg hand att hålla i samt lite kärlek..:wink:
Slusken får redan den kärlek han behöver från sin trygga hand.
-
Finns verkligen Surfslusken på riktigt? Jag har hört att han bara är en av forumets åsikts-botar. Programmerad att liva upp stämningen lite då och då. Förvisso verkar det finna en och annan bug i programmet, men det bidrar till botens karaktär. : )
-
Jag har träffat sluskis några gånger. Fast det kanske mest bevisar att jag också är en bot. 🙂
-
Lars_K;470848 wrote:Slusken får redan den kärlek han behöver från sin trygga hand.
Seriöst så tycker jag det gått lite långt med kollektiva smutskastningen på killen. Även fast någon inte tycker som man själv gör behöver man inte vara otrevlig för det.
-
makrus;470995 wrote:Seriöst så tycker jag det gått lite långt med kollektiva smutskastningen på killen. Även fast någon inte tycker som man själv gör behöver man inte vara otrevlig för det.
Tycker absolut att smutskastning är onödigt men i detta fall så gäller det inte denna tråd i huvudsak utan ett gäng trådar där Slusken roat sig på andras bekostnad med dryga kommentarer, därav tycker jag att Slusken kan tåla lite pajkastning..:wink:
Diskussionen ‘Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?’ är stängd för nya svar.