-
Vem som helst kan vara med..Cool va,vad tycker du?
Kommer ihåg de härliga Super Slalom “tävlingarna” som Varbergs Vindsurfing Klubb anordnade i Varberg på sommarn.
“Regler”:
Vem som helst oavsett utrustning får vara med.
( Vågbräda/slalombräda/ Racebräda ) det spelade liksom ingen roll.
Tanken var att alla fick och vågade vara med med den utrustningen de hade. Det var kanonkul. SOUL!
Istället för prylhysteri…OBS: STYRBOAD / BARBORD regeln gäller!
Glömmer aldrig när jag var med med min “vågslalombräda”
( idag freemove) , i samma heat var Jonas Landmark &
Calle Sjöberg som var då i världklass och några till.
Starten tog jag och ledde till första bojen…det var grymt kul!
Sen drog nästan alla om, men det gjorde liksom inget för
det hela var på skoj. Och alla hade kul utan prestations
ångest. Som lätt kan bli i Freestyle tävlingar.Därför tror jag mycket på detta alternativ till den väldigt
dyra utrustningen man måste ha för att vara med i “Svenska Cupen” & “Wave”/freestyle cupen.
Segla på det du har, spela roll om du vinner, det är upp till digGenomförande:
+200-400 meter mellan 2 bojar skulle räcka, som man kör 2-4 varv i form av en 8 ( halvind ).
+Banan lägs nära land.
+5-10 pers i varje heat.Den korta halvvindsbanan ger fördelar med “mindre”/normalstora segel och brädor som “folk” har.
Formula utrustning kan nog kännas klumpig, men Svenska Cupen finns ju redan för det ändamålet.
Så en snabb free/ride/move/freestyle/slalom/race som de flesta har är denna diceplin för.Det skapar otroligt tempo och spänning och framför allt är
mycket roligare och mer spännande att titta på än t ex Formula.Vad behövs:
2 st Vattendunkar á 20 liter; som sprayas oranga.
2 st linor till botten med “sänke”.
1 st Startboj eller LeMans start.OBS! : Man behöver ju inte tävla med startsignal jämt utan kan ju bara ligga och dra järnet med polarna. Haga Park
brukade ha något liknande vilket var kanonkul.Om bojarna kan ligga i så är det ju kanon…sen är det bara
att gasa järnet…hoppa ur banan och dra på en Spock…och
i banan igen. Gasa järnet och ha kul på alla nivåer.Kalla det för vad du vill: Super Slalom/ Dragrace / Folkrace etc…
Och detta kan man ju fixa var som helst utan stora pådrag
Fituna, Varberg, Haga, etc etc. I med ett par bojar och kör!Vi får väl testa när isen släpper
Vem som helst kan ju göra detta…DEN SOM HAR ROLIGAST VINNER!!!
Vad tycker Ni?
Log in to reply.