Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vem var ute i ljunghusen igår? Var det bra?
-
Naish ehär!
Skulle köra från Ljunghusen till Kämpinge..
Trodde att det var lugnt att köra över men d va d inte Efter halva vägen vid pirarmen var det fruktansvärt dynigt.Kom inte upp på brädan sedan för alla dyningar som var skit höga.Kom närmre och närmre muren och hade jag inte släppt mina prylar hade jag nog inte left.Hittade sedan mina saker inne i kanalen.Brädan va d ingen fara med alls.Bara en liten ding på sidan.seglet e ganska sönder.Men det går absolut att fixa.Har lärt mig att man ska tänka på vad man gör och ha respekt för havet.Men jag ska ut idag iaf Kämpinge!Ses där! -
Sorry SO ger onshore i borrby, rätt…bryr mig inte så mkt om det är on eller side, vill bara ha schyssta ramper.. Var det jag menade…
-
Så nu har jag inloggningsnamn Björn!
Nu var det ju ett tag sen man körde down the line. Sydafrika 98-99 senast. Som jag minns det gör det en jävla skillnad med ren sideshore mot nästan sideshore. Men man kanske inte ska va så kräsen. Kul å höra att det va bra!
Kalle -
Eller så köper du dig en starboard evo så får du ytterligar 20-30 grader att gå ner i våg med utan att tappa greppet.
Men du har rätt. Visst är det speciellt med sydafrika. Men där är det faktiskt lite side off och inte rak sideshore.
Har fått mycket fin down the line segling i sverige i år. Malen Ringenäs Vilshärad mm. -
Kollade du det jag filmade från i går Phille? Det skulle varit mäkitigt om jag hade filmat när du lämnade grejerna vid piren. Men det är bra att du har lärt dig något, nästa gång så kan det vara bra om du ligger 100 m ovanför piren när du skall till kämpinge.
-
japp,men tror inte att jag gör om d på ett bra tag Fixade brädan igår kväll så jag kunde köra idag.Körde i kämpinge med linus och Patrik.Var faktiskt ok,kanske inte pefekt men absolut surfvärt Var va du tuffing ?
-
Naish! Tur att du har din trogne vän daddy sinclair som kan rädda dig som vanligt!
-
Björn, du kör på starboard evo har jag förstått. Vilken årsmodell, storlek, typ (wood/d-ram) kör du på? Jag e intresserad av att skaffa mig en evo wood antingen nu i höst/vinter eller till våren men jag vet inte vilken årsmodell eller storlek. Jag väger knappt 80 kg och vill ha en bräda som klarar byiga sverigevindar men gärna också starka pozovindar. Kommer köra den från 5.3 ner till 4.1 och kanske även 3.5-3.7 om det blir kanarieholmarna nästa år. Är ganska ny i ren vågridning och valet står emellan 80:an och 74:an. Kan man segla 80:an med bibehållen kontroll ner mot 3.7 eller 74:an i byiga 5.3-vindar i Svedala utan att sjunka som en kvarnsten? Har kört på en F2 maui project på 81 liter och 54-55 i bredd tidigare och den har ibland varit lite knapp mellan byarna men å andra sidan nästan lite lång å stor med fett mos i 4.2:an. Nu e ju evon bra mkt kortare men också rätt mkt bredare (80:an) även om volymen är densamma. Sen har vi ju det här med skillnaden mellan 04:an och 05:an, är det värt att punga ut med extra kosing för en 05:a, är skillnaden så stor som den verkar om man tex läser lite på starboards forum?
Blev visste lite frågor där, hehe, jäjä svara om du orkar!/Fredrik
-
Hej Frippe!
Jag kör 2005 års evo74 wood
Jag vill inte säga att jag är någon starboard expert detta är min första, men jag provseglade brädan med Kevin pritchard när jag skulle köpa den. Den han provade var visserligen inte wooden utan den d-ram men det var första gången för honom också,antar att han kör acid. Han påstod att 05:an var mycket skönare än 04:a. De har ju ändrat tillbaks tailen till pin.
Vad beträffar storlek så tror jag itne att du ska ha 80:an om du seglar 5.2 som stösta segel. Jag var rädd för att denna (74)skulle vara för liten men den planar faktiskt upp tidigare än min gamla på 76 liter, obs jag väger 85 kg och använder 5.7 som största segel och det funkade bra även underrigat. Kör du mycket onshore så kan det ju dock vara skönt. Det verkade som att scott använde 70:an mest och ska du köra i Pozo hade jag inte velat ha den största. Men det är en smaksak. Jag seglar nästan bara i bra vågförhållande med sidvind då jag kör bil dit det är bra.
Svårt att säga om det är värt att punga ut extra för 05:an kan bara säga att jag är väldigt nöjd nöjd med den. Håller inte med om att den hoppa mycket bättre än min förra bräda men vågridningsmässigt är detta ett annat koncept.Som överriggad i chopp blir den dock lite studsig med tanke på sin längd(kanske en inställningsfråga) så jag skulle nog undvikt en för stor bräda.
Mvh Börn
-
Tack för svaret, svårt val de dära. Grejen är att jag tänker använda brädan även till hårdvindsfreestyle å då kan de ju kännas lite i minsta laget med 74 liter. Det känns lite som om 74:an är att föredra när trycket är bra medan 80:an kanske vore det bättre valet i byiga vindar. Jag får väl helt enkelt fundera vidare, tänker ju inte köpa bräda riktigt än…
Tack iaf…/Fredrik
-
Men hårdvinds freestyle. Ska man inte ha en freestylebräda för det?
-
Jo, om man har råd vore väl det optimala att ha två freestylebrädor, en freestylewave å kanske två vågbrädor. Nu är ju tyvärr inte det fallet utan man får nöja sig med en freestyle å en vågis och samtidigt är det ju då så att jag inte alla gånger då det blåser 5.3 eller mer kommer att köra vågor utan ibland har jag inte tid, lust eller möjlighet att ta mig längre än till Habo ljung. Sent på hösten är det dessutom rätt gött att bottna och inte behöva simma runt i svinkalla vågor även om vågor lär vara det bästa som finns vid rätt förhållanden. För mig är det bättre att få surfa plattvatten än inte alls. Nästa vår blir det antagligen El yaque å då behövs nog en mindre bräda än min 67 cm breda freestyle i choppet. Jag vill inte ha en freestylewave för jag vill hellre ha en bräda som är optimal för vågor men som går att köra freestyle på också i hård vind om det behövs än en bräda som klarar båda discipliner ok. En liten freestyle är för bred och därmed inget jag vill ha i vågorna, en sådan går därmed bort.
/Fredrik
-
Jag förstår inte riktigt problemet.
Du har en större freestyle bräda. Och en vågbräda. Om det blåser hårdvind kan du segla våg. Hårdvindsfreestyle låter som en motsägelse såvida du inte har för avsikt att enbart bli bra på dig freestyle.
/bonasurf -
Personligen tycker jag du är ute och seglar. Våg är eftersträvansvärt och det villkorslöst ultimata sättet att vindsurfa på. Om du inte känner så tycker jag du ska hålla dig till frestylebrädor. Är helt i fas med vad du tycker om hybrider. Vi är ändå enligt vindsurfingjargongen fostrade att sträva efter den ultimata brädan. Faktum är att då finns det ingen swiss army knife of vindsurfing. Du får göra ett val. Antingen så dyrkar du dina spocks volcanos och anddra balettpriruetter eller så tar du tag i esensen av riktig vindsurfing; vågsegling som har både det oifrågsättbara vågelementet samt det villkorslösa hopp och loop momentet. Ledsen men allt annat är balett.
-
Svar till:
Jag förstår inte riktigt problemet.
[/ QUOTE ]
Ok, jag har kanske uttryckt mig lite otydligt. Så här är det alltså; jag har en freestylebräda men ingen vågbräda i nuläget. Jag skrev i något av mina tidigare inlägg att jag tidigare kört på en F2 maui project och det är precis så det är, den är mao såld. Jag sålde den för att jag ville testa något nytt och har nu blivit lite såld på starboard evo av någon anledning.
Att hårdvindsfreestyle är en motsägelse har jag lite svårt att se, vari ligger motsägelsen?! Måste man välja antingen våg eller freestyle inom vissa givna vindområden och sen hålla sig till “rätt” typ av segling vid en viss vindstyrka? Jag seglar givetvis helst vågsegling men ibland har jag tyvärr varken tid eller lust – man vet ju inte om man blir ensam i höstkylan å de e inte särskilt kul men desto farligare – att åka till det bästa vågspottet varje gång det blåser tillräckligt bra för vågsegling och då väljer jag som sagt hellre plattvatten och freestyle än att stanna hemma. Anledningen till att jag då ändå vill ha en ren vågbräda är att jag då jag seglar vågor vill ha en bräda som är optimal. Att denna bräda inte är optimal för freestyle i hårdvind är inte hela världen och jag får väl hålla med om att mitt tidigare argument att välja 80:an pga att den är bredare och därmed bättre i hårdvindsfreestyle är ganska haltande.Svar till:
Personligen tycker jag du är ute och seglar. Våg är eftersträvansvärt och det villkorslöst ultimata sättet att vindsurfa på. Om du inte känner så tycker jag du ska hålla dig till frestylebrädor
[/ QUOTE ]
Jag håller med om att vågsegling är den absolut roligaste delen av vindsurfing men samtidigt kan jag inte vara utan de tekniskt krävande momenten i freestyleseglingen. Känslan i vågsegling är enorm men tillfredsställelsen efter att ha satt ett nytt trick är också den eftertraktansvärd. Varför välja? Du tycker kanske jag är ute och seglar och det är precis vad jag är, så ofta som möjligt!
Svar till:
Ledsen men allt annat är balett.
[/ QUOTE ]
Balett är kul! (Liksom vågsegling)
/Fredrik
Logga in för att svara.