• haze

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 09:49

    Nä det har jag aldrig påstått att vi skall. Är ju ingen hets alls mot ett märke här. Inträffar olyckor med alla märken och kommer så att göra. Vi pyssalr med en farlig sport.

    Men som du vet är det VÄLDIGT många som kör Cabrinha kör utan leash för att detta inte behövs påstår folk eller hur? Jag vet till och med folk som har gått kurs och fick reda på kursen att de inte behövde leash till Cab. på grund av 100% power och detta är så mycket skitsnack.

    Och som i detta fallet så tror jag att med leash så hade det inte blivit så här eller? Då borde kiten lagt sig ner innan järnvägen.

    Detta kan hända med alla märken om man kör utan leash så klart. Så därför använd LEASH helt enkelt.

  • christian12345

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:02
    Haze;511733 wrote:
    [..]Men som du vet är det VÄLDIGT många som kör Cabrinha kör utan leash för att detta inte behövs påstår folk eller hur? Jag vet till och med folk som har gått kurs och fick reda på kursen att de inte behövde leash till Cab. på grund av 100% power och detta är så mycket skitsnack. [..]

    Jag körde utan leash ibland när jag hade Cabrinha då jag tyckte att det kändes säkrare.

    Men jag förstår inte vad du menar med 100%, kan du förklara? Det jag undrar är: var på Cabrinha-bommen menar du att man ska sätta fast sin leash för att få mer depower än man får genom att bara släppa bommen?

  • dadil

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:08

    @hildingdude 511608 wrote:

    antonhilding Det är tur att jag inte va i Apelviken.
    Leachen kan sprängas om pinnen inuti får ett så stort moment så att kappan som ligger runt den helt enkelt exploderar, de smäller till sedan ser man en masa plast flisor i luften ett tag.
    Andra lechen som sprängs för mig, den andra när jag körde ensam i landskronabukten då fick jag ett stort köttsår på höften genom 4 mm neopren.
    Fick ett kötsår på fingret typ 1 cm2 inte farligt.

    Låter som en sjukt dålig leash.. motsvarande de dåliga karbiner som SS med flera hade för några år sedan, som öppnade sig när man krashade hårt…

    samma sak med en jävla massa kitemärken som gör CL-releaser som spontanöppnas när man råkar komma åt fel del när man gör passar…

    även om dessa grejer suger och tillverkarna borde ta mer ansvar så går det oftast att fixa ganska billigt och enkelt..

  • haze

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:10

    Någonstans där man kan lösa ut chickenloopen och kite fortfarande sitter kvar i selen som på din kite tex. Så att den går ner till marken och inte flyger iväg. Det är det jag menade.

    @debkåusf 511443 wrote:

    yes box! o tur va väl de! Tack vare Swithbladens unika 100%depowersystem var det bara att dra i mittenlinorna.Efter behov kan man då flyga draken helt utan kraft och även landa den. Men detta har ju varit uppe tidigare i nåt videoklipp har jag för mig.

    Har verkligen Cab. 100% depower om man släpper bommen? Alltså den går ner, dör och ligger still utan något drag alls? Det är vad jag kallar 100% men det är ju min åsikt.

    Nu är det ju bara dumt att sitta här och spekulera då det verkar som inge här vet vad som hände. Den som vet vad som hände kan väl skriva istället så vet alla andra oxå så slipper vi all detta skit.

    Och fortfarande så är detta ingen smutskastning på något märke. Mest intresserad av hur det gick till, om leash användes med mera.

  • dadil

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:17

    @christian12345 511737 wrote:

    Jag körde utan leash ibland när jag hade Cabrinha då jag tyckte att det kändes säkrare.

    Men jag förstår inte vad du menar med 100%, kan du förklara? Det jag undrar är: var på Cabrinha-bommen menar du att man ska sätta fast sin leash för att få mer depower än man får genom att bara släppa bommen?

    Det är ju samma sak på de flesta 4linors SLE-kites, iaf om man inte använder stopperball på CL. man får inte mer depower än när man släpper bomen.
    om man då använder donkeydick elller motsvarande SOM FUNGERAR, och INTE kör urkrokat så blir leash bara en onödig fara för dig själv. men att ha “oh shit handle” och ha koll på hur man använder det är såklart alltid ett krav..

  • pjoter

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:32

    Sån här skit kan hända alla. Har varit nära att tappa och också tappat min kite några gånger pga olika fel.
    Två gånger med olika selar har selen lyckats öppna sig, ena gången flög hela skiten iväg (kastade den selen sen) den andra gången öppnade bara sig selen men jag kunde hålla kvar kiten å sätta ihop den igen (mysticsele med nya öppningen av spännet, även hänt elever till mig med den öppningen. Bättre att vända på metallspännet så det blir som dom var förr).

    Ett flertal gånger har jag på nåt sätt slagit loss leashen när jag krokat ur, oftast har man kört vidare å satt på den igen men även tappat kiten nångång. En leash har gått sönder för mig (fjädern i haken gick sönder så det inte gick att stänga den).

    Å en gång har jag tappat den pga hjärnsläpp där jag skrotat, tappat bommen å insett att de börjar ta väldigt lång tid för rycket att komma. man blir lite irriterad när man ser kiten flyga iväg å leashen sitter fint placerad på kroken.

    Dock har det här alltid hänt långt från människor, träd å annan skit så det har bara varit att mecka ihop igen å köra vidare.

    Har även sett och hämtat ett antal kites på rymmen så att kasta skit på en stackare som haft oturen att sätta den i tågledningen känns bara löjligt. Har man inte själv tappat en kite har man antingen kört väldigt lite eller haft en jävla tur. Sånt händer.

  • blackadder

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:37

    @Haze 511740 wrote:

    Någonstans där man kan lösa ut chickenloopen och kite fortfarande sitter kvar i selen som på din kite tex. Så att den går ner till marken och inte flyger iväg. Det är det jag menade.

    Har verkligen Cab. 100% depower om man släpper bommen? Alltså den går ner, dör och ligger still utan något drag alls? Det är vad jag kallar 100% men det är ju min åsikt.

    Nu är det ju bara dumt att sitta här och spekulera då det verkar som inge här vet vad som hände. Den som vet vad som hände kan väl skriva istället så vet alla andra oxå så slipper vi all detta skit.

    Och fortfarande så är detta ingen smutskastning på något märke. Mest intresserad av hur det gick till, om leash användes med mera.

    Nej, nej. Hasse snackar aldrig skit om andra märken.

  • kalina

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:44

    Lägg ner detta nu. En olycka hände. Kunde hänt med vilket märke som helst. Huvudsaken är väl att ingen kom till skada.

    //Kalina

  • haze

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:47

    Son jag skrev här ovanför Ulrik så är detta inget sånt alls från min sida. Detta kan hända alla med alla kitemärken om man inte har leash. Är mest intresserad av det så kallad 100% depower.

    Och fortfarande så är det mest intressant att veta vad som gick fel och hur vi kan förhindra att det händer igen eller hur?

    Tex gå ut i tidningarna och förklara. Vet att SJ kommer att klaga till kommunen då jag har släktingar som jobbar på SJ och de ringde mig igår tex och frågade vad som hade hänt eller om jag var där. De påstod att SJ skulle klaga.

    Är mest intresserad av att vi kommer få fortsätta att kitesurfa i Varberg med omnejd. FÖR om det kommer ett förbud så kommer det att sprida sig ganska fort skulle jag tro.

    Och tror att de flesta är mest intresserad av detta så som Nic, Yann med flera andra som har skrivit i denna tråden. Inte av att döma ut ett märke!!!! Så som ni tror så fort vi skriver något om “erat” märke så är det att döma ut det.

    Dessutom att det var Cab inblandat är inte så konstigt då det är det särklass största märke i Sverige. Det är som man skulle säga att det största bilmärke Sverige är sämre än alla andra bara för att de har flest olyckor då det naturligtvis finns mest bilar på vägen av detta märke.

  • nordstedt

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 10:48
    pjoter;511748 wrote:
    (mysticsele med nya öppningen av spännet, även hänt elever till mig med den öppningen. Bättre att vända på metallspännet så det blir som dom var förr).

    Där sa du nånting! Min sele öppnas ganska ofta via det spännet men då ska det va slut med det nu då :santa:

  • nic

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:19
    debkåusf;511713 wrote:
    E ganska säker på att detta ej kommer att påverka förbudsdialogen över huvudtaget!

    Du säger att det inte påverkar alls. Att lägga ett förbud pga av närheten till tåglinjen är mycket enklare än pga av att någon badare klagar. Vågar påstå att detta är mycket värre eftersom vi inte kan argumentera oss ur detta. Tåglinjen är där den är å kommer inte att flytta på sig.

    nic

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:29

    Ok haze! 100% depower på Switchblade: 1. Skota ut bommen fullt. 2. Drag i depoweranordningspaketet(typ 3 cm under mittenlinornas infästning). 3. Draken kommer nu att falla till marken och vara 100% depowerad!!!!!!!!!! 4. För enkel relaunch mata ut mittenlinorna igen(försiktigt). Detta funkar mig veterligen från swbl.2 o framåt. På IDSen finns det dessutom en lina monterad från mittenlinorna till chickenloopen som drar i mittenlinorna åt en om man releasar. Själv har jag prövat att monterat bort idsen och istället dra själv i mittenlinorna, detta funkar perfekt.

    Switchblade e bäst!!!! Ha ha

  • blackadder

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:29

    Ja du har nog rätt nic. “Förbjudet att kitesurfa om det finns tåg på rälsen.” Detta är en sak mellan den enskilde och banverket. Utebliven trafik = uteblivna pengar -> någon får betala (troligtvis försäkringsbolag). Antagligen får också personen i fråga böter.

    Hade kommunerna varit så pigga på att förbjuda saker så hade man nog förbjudit till exempel mc för länge sedan. Det är ju bara att dra hårt i ena sidan på styret så går det åt helvete. Helt livsfarligt, det fattar ju vem som helst.

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:31

    @nic 511762 wrote:

    Du säger att det inte påverkar alls. Att lägga ett förbud pga av närheten till tåglinjen är mycket enklare än pga av att någon badare klagar. Vågar påstå att detta är mycket värre eftersom vi inte kan argumentera oss ur detta. Tåglinjen är där den är å kommer inte att flytta på sig.

    nic

    Fel igen, den skall flyttas o förläggas i tunnel vid nämda avsnitt!:cool2:

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 11:35

    @debkåusf 511766 wrote:

    Ok haze! 100% depower på Switchblade: 1. Skota ut bommen fullt. 2. Drag i depoweranordningspaketet(typ 3 cm under mittenlinornas infästning). 3. Draken kommer nu att falla till marken och vara 100% depowerad!!!!!!!!!! 4. För enkel relaunch mata ut mittenlinorna igen(försiktigt). Detta funkar mig veterligen från swbl.2 o framåt. På IDSen finns det dessutom en lina monterad från mittenlinorna till chickenloopen som drar i mittenlinorna åt en om man releasar. Själv har jag prövat att monterat bort idsen och istället dra själv i mittenlinorna, detta funkar perfekt.

    Switchblade e bäst!!!! Ha ha

    detta kommer du ha stor nytta av när du ser ljuset o skaffar en swbl IDS!:grin:

Sida 5 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.