-
Venturieffekt – en liten studie
Jag satt och glodde lite på de vanliga surfhemsidorna idag och hittade denna sida: http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060727124624/
Det intressanta med länken är att han skriver följaande:”inbetween the pillars the wind gets an acceleration of about 2bft if the winddirection is apropriate…”
Jag tycker det låter väldigt mycket men av bilderna ser man ju att det inte blåser så mycket på vissa ställen men just mellan bron verkar det rätt bra.
När man åker omkring i Stockholm och passerar massa broar har man ju själv konstaterat att det blåst rätt bra under/efter dessa på sina ställen. Denna trycka-ihop-effekt kallad venturieffekt är ju en rätt intressant grej som någon borde studera mer noggrannt. Eftersom jag inte har något att göra på dagarna då det inte blåser så fick jag ett dumryck och testade en grej.
En hårtrok och vindmätare blev mina verktyg. Som bilderna visar så blåste det med vindmätaren 2,1 m/s på öppen yta men efter att ha styrt in vinden med hjälp av pappersväggar så ökade det till 2,5 dvs 19% ökning i vindhastighet. Ok, nu är det alltså bevisat att venturieffekten existerar men jag får väl inget nobelpris direkt. Vad jag däremot vill komma till är att det borde gå att studera venturieffekten mer noggrant. Tänk till exempel om man hade en matematisktformel där man matade in höjd på öar, avstånd i sundet, vindstyrka m.m. och få ut en beräkning på ungefärlig vindförstärkningseffekt. Det skulle ju också gå att applicera på sund med en bro som i länken ovan.Om man hade en sån matematiskformel skulle man i teorin kunna bygga en vridbar flytande tunnel på vattnet som förstärker vinden maximal. Eller???
Nu får ni garva eller spåna vidare på idén. Inte att bygga något men Ola H. eller Adde kanske kan börja räkna lite nu och någon kanske har en vindtunnel på jobbet som han/hon kan låna för lite mer exakta experiment 😀
När ska det börja blåsa igen? Jag blir knäpp i den här värmen! :tongue:
Logga in för att svara.