Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Verktygstips för kitebrädbygge?

• Verktygstips för kitebrädbygge?

Publicerad av above_the_law på 14 november, 2007 vid 15:48

Tjena,
    tänkte spara lite tid genom att fråga istället för trial n error-taktiken jag brukar använda.

Frågor:
    1. Vika typer av moderna verktyg och hjälpmedel är bra/nödvändiga att införskaffa om man vill börja bygga kitebrädor?
    2. Ungefärliga priser och inköpsställen?
    3. Hur laminerar man med hjälp av vakumpåse, rent konkret? Vilka tillbehör krävs och var köper man dessa.

Tänker använda divinycell/balsa, epoxy, glasfiber/kolfiber….
    Jag har shapat ett par vindsurfingbrädor för länge sedan och en kitebräda men med mycket enkla verktyg och tekniker. Tycker i o f s att det varit riktigt roligt, men ska jag göra det igen så vill jag att det ska bli RIKTIGT bra. Dessutom har jag lite ont om tid och man kan nog spara rätt många timmar och få ett avsevärt bättre resultat om man har “rätt” verktyg liksom…..

Tacksam för alla seriösa tips från er som verkligen kan detta:laugh: …

stebe svarade 17 år sedan 15 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • djevulen

Medlem
    14 november, 2007 vid 16:14

tjenare,vi är tre stycken som åxå ska bygga ett gäng plankor nu över vintern,,,häng på oss

• djevulen

Medlem
    14 november, 2007 vid 16:18

opps glömde numret 0706-973460,, vi har tillgång till allt,material vaccumpåse det enda vi behöver nu är någon som e jävlig på cad-program

• skotten

Medlem
    14 november, 2007 vid 17:07

you guys are forgetting the most usefull tool in your arsenal!. I know he isnt around as much as some of us fanatics, but TOMW has been building boards since he was like a fetus or something. He has loads of tips and tricks if you ask him what the story is.

He had a blog that he updated regularly a while back

http://twboards.blogspot.com/

I only see him on the beach with his boards, and they look pruduction ready, we aint talking a plank of wood with the nails pulled out of it here. Give him a shout and throw any questions you like at him, top bloke and a board guru.

• gh0st

Medlem
    14 november, 2007 vid 17:38

Ja, tomw’s brädor ser riktigt fina ut. Måste få prova dom någon gång Tom.

• nic

Medlem
    14 november, 2007 vid 18:47
    djevulen;428562 wrote:
    opps glömde numret 0706-973460,, vi har tillgång till allt,material vaccumpåse det enda vi behöver nu är någon som e jävlig på cad-program

Vad ska ni med cad till, outlinen är bättre att kopiera en favvobräda och sedan gör ni rockerbord. Resten av formen gör ni ändå för hand med sandpapper och kärlek.

Jag har vakumpump och rockerbord till bra pris om ni behöver. Rockerbordet har en bra radial böj. Liten inbyggd konkav. Plexiglas i botten så vakumpåse behövs inte, bara vakumplast på ovansidan. På så sätt blir (det viktigaste) botten färdigpolerad direkt.

nic

• djevulen

Medlem
    14 november, 2007 vid 19:32

tjenare nic,tanken med cad är att vi kommer å fräsa skummet i en nc fräs så man slipper å få spänningar i kärnan å få med konkaver å så,vi kommer nog att fräsa ett tio-tal skum eller kärna i balsa trä.jag har åxå en mall (vagga)liggande i källaren,ska man bygga så ska man göra det till hundraprocent,sen e det ett roligt projekt å se om man kan fixa i hop alla pryttlarna,har även byggt ett 30tal windsurfingbrägor på det glada 90-talet

• djevulen

Medlem
    14 november, 2007 vid 19:40

det jag har kvar å fundera på är vilket väv vi ska använda och isåfall hur många laget,,vi ska prova lite olika,bla med riktad kolfiber under stropparna å sen ett lager med kevlar så plankan inte blir för styv,någon som vet?

• above_the_law

Medlem
    14 november, 2007 vid 22:39

Tackar!
    Har skickat ett privat meddelande till dig.
    Har en kompis som jobbat i CAD och som nyligen börjat kita också. Ska kolla om han har lust att hänga på.
    Har sparat ditt nummer och återkommer…

• above_the_law

Medlem
    14 november, 2007 vid 22:41
    djevulen;428562 wrote:

Tackar!
    Har skickat ett privat meddelande till dig.
    Har en kompis som jobbat i CAD och som nyligen börjat kita också. Ska kolla om han har lust att hänga på.
    Har sparat ditt nummer och återkommer…

• above_the_law

Medlem
    14 november, 2007 vid 22:51
    nic;428603 wrote:
    Vad ska ni med cad till, outlinen är bättre att kopiera en favvobräda och sedan gör ni rockerbord. Resten av formen gör ni ändå för hand med sandpapper och kärlek.

Jag har vakumpump och rockerbord till bra pris om ni behöver. Rockerbordet har en bra radial böj. Liten inbyggd konkav. Plexiglas i botten så vakumpåse behövs inte, bara vakumplast på ovansidan. På så sätt blir (det viktigaste) botten färdigpolerad direkt.

nic

Tack för tips och erbjudandet Nic!
    Låter som en smart lösning med plexi och vakumplast. Hur får man det helt tätt runt kanterna och vid pumpinfästningen? Vad innebär ett “bra pris” i dom här sammanhangen?

• byguy

Medlem
    15 november, 2007 vid 08:58

Material:
    kärnmaterial:
    antingen tex divinycell H100 eller annat högdensitetskum med bra skjuvhållfasthet (airex)
    träkärna där fibrerna ligger i brädans längsriktning (tex stavlimmad abachi)
    balsa kärna är ett mycket dåligt alternativ (stående fibrer, extremt känsligt för vatten inträngning)
    laminat:
    glasfiber, kolfiber dock ej kevlar
    kevlar är mycket hygroskopiskt (bör torkas i ugn 120 grader i minst två timmar alldeles innan laminering) vidare är det mycket svårt att klippa i, samt sticker någon fiber ut efter laminering slipning fransar denna sig (går ej att slipa jämn)
    blanda ej olika typer av fibrer
    kol har en brotttöjförlängning på 0.5% medan glas har ca 3.5%, detta innebär att när kolfibern är belastad till brott tar glaset upp endast 0.5/3.5 av sin brottbelastning
    vakumtillbehör (förutom pump):
    vakumpåse; byggplast packtejp
    släppfilm; punkterad plastfilm
    peelply; teflonbehandlad ryckväv
    ncfräsning:
    ingen större ide, fräsen ger chipning i skummet (sliter loss bitar) så du måste ändå slipa eferåt
    skummet är så tunt att tex infrästa kanaler kommer ändå att formas efter rockerbordets form
    cadanvändning:
    ingen större nytta eftersom ncfräsning är som ovan
    (man kan ju sitta på jobbet och drömma)

laminering direkt mot plexiglas kräver antingen att du först blöter väven sedan lägger på kärnan vilket inte ger någon kontroll över fiber/harts förhållandet eller att du använder dig av infusionsteknik vilket kräver speciella spår infrästa i kärnan
    det är mycket lätt att få fickor av innestängd luft mellan plexiglaset och brädan

Kostnaderna blir ganska höga. H100 15 mm tjockt kostar ca 380 kr / m^2 plus 400 kr om du inte köper en full kartong . Kol min 200 kr / m^2 för 200 grams väv, glas från 30 kr / m^2, peel ply ungefär samma. Epoxi runt 200 kr / kg. Alla priser är utan moms.

Helst bör man ha någon form av värmerum där brädan kan efterhärda i ca 60 grader.

Ni kommer få ett antal olika goda råd från olika personer. Väljer man själv godtyckligt bland dessa blir resultatet dåligt. Välj någon som handledare och följ hans råd helt genom processen. Är handledaren kunnig blir det resultatet bra.

Är ni ett gäng så blir kostnaderna mindre per person och ni kan skoj ihop.

• langens_kite

Medlem
    15 november, 2007 vid 14:41

Den här borde funka bra
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
    Har själv kopplat en nålventil med penumatik slang till insuget på en gammal kompressor,funkar också.

• langens_kite

Medlem
    15 november, 2007 vid 14:42

@LANGENS_KITE 428732 wrote:

Den här borde funka bra
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
    Har själv kopplat en nålventil med penumatik slang till insuget på en gammal kompressor,funkar också.

Funkar inte sök på vakumpump

• nic

Medlem
    15 november, 2007 vid 15:52
    above_the_law;428660 wrote:
    Tack för tips och erbjudandet Nic!
    Låter som en smart lösning med plexi och vakumplast. Hur får man det helt tätt runt kanterna och vid pumpinfästningen? Vad innebär ett “bra pris” i dom här sammanhangen?

Plexi är bra men som Guy säger får man mindre kontroll över blandningen men det är bara om man är perfektionist som man verkligen ser någon skillnad. Faktum är att jag använde mindre och mindre peeply som sög upp harts att jag till slut skippade det helt och då fick jag de bästa brädorna. Både hållbara och snygga men det kan säkert vara olika beroende på epoxytyp å andra förutsättningar. Å lyssnar man på expertisen borde det inte vara så.

Plexi är oxå bra för då bygger du allt i ett svep. Klappat å klart från start. Bara lägga upp allt i rätt ordning på bordet, suga ut luften, klämma in kanterna å vänta några timmar. Luft kan bli instängd men jag hade inga problem med det förrän jag experimenterade med att köra brädan en andra gång för att få dit grafik. Eftersom den då var hård fastnade luft som amen i kyrkan.

Jag har satt kabelgångar runt på kanten av rockerbordet. Sedan lägger jag plasten på och klämmer fast en kabel runt hela borde. (Nic Patent Pending 😉 ) I ett hörn låter jag slangen från vakumsugen gå in. (Har en kletig massa som tätar)

Bra pris = säg vad du tycker det e värt så är det säkert ok…

nic

• djevulen

Medlem
    15 november, 2007 vid 15:59

Jag har satt kabelgångar runt på kanten av rockerbordet. Sedan lägger jag plasten på och klämmer fast en kabel runt hela borde. (Nic Patent Pending 😉 ) I ett hörn låter jag slangen från vakumsugen gå in. (Har en kletig massa som tätar)

nic

det va en bra ide,,du får en öl för patentet

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Verktygstips för kitebrädbygge?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.