Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Verktygstips för kitebrädbygge?
-
@TomW 429598 wrote:
Tack för tipset om RG. beställt sealing tejp. Lite svårt hitta sånt i Svedala.
Verker väldig intressant att köra träkärna- har man tillgång till 3-d fräs och behärskar 3-d modellering- då finns det ingen gränsar.
Divinycell har nackdel att den har rätt låg “sheer” strength, och man behöver maxa på laminat- då blir brädan styv, kanske för styv. Jag använder H80 med runt 12mm tjocklek i mitten av brädan. Divinycellen har trots allt “hög” sheer strength för att var en skumkärna….
Men trä….med longitudinal fiberriktning jag tror man kan ha en 6mm tjock bräda, eller om det är 12mm knappt något laminate alls.
Har kört en Ocean Rodeo Mako (150×34) i 2 år nu. Kan INTE nå detta brädans performance med mina hemmabygg. ALLT måste stämma:
Outline
Rocker
Flex- och flex distribution längsbrädan
Torsional flex
Botten form
rail form
fenors “placement” och antal och design (otrolig mycket påverkan)
“stance” bredd. ( mellan fötter)Ha kul- Prova dig fram- experimenterar!
Livet är till för att lära sig nya saker.
TW
tjenixen,,har du provat å bygga med träkärna??å vad använder du för fiber,enbart glas eller kol åxå och isåfall hur många lager lägger du på plankan
-
Tänkte själv införskaffa mig en sådan här! (CNC-fräs)
Verkar helkul att experimentera! -
@djevulen 429667 wrote:
tjenixen,,har du provat å bygga med träkärna??å vad använder du för fiber,enbart glas eller kol åxå och isåfall hur många lager lägger du på plankan
Devil,
Aldrig provat träkärna- betydlig mer arbete.
Min layup från topp:
165g glass
245g carbon
165g glass
H80 core – 12-3mm tjocklek
165g glass
245g carbon
165g glasshar 4st lager 165g glass “lappar” under varje footstrap
Brädan är urstyv- 245g carbon är overkill. Brädan har 18mm konkav och blir styv av bara det.
Har kört 4 lager 165g glass topp och 3 lager botten och det funkar också. Behöver lappar under padzen.
Stora problemet på en H80 core är att få upp brottstyrka- har du tillräcklig BS, då är brädan styv.
Mina funderingar kring woodcore:
typ av trä, tjocklek kommer spela stor roll i flexet.
Man kommer till stor grad designa flexet med träkärnans design, tjocklek profil och trä val, Laminatet kommer inte har lika stor påverkan på flex.Blir mycket rolig och spännande experiement.
Vilken fräs är det som visades??? Det vore kul…Jag har datorer och 3D CAD program- (mitt jobb är 3-d design). Vore skit kul att rita i 3D och fräsa ut från en träkärna. Stavlimmad trä, klar laminate så man ser kärnan…
T
-
Vilken smak skall du använda på glassen? 😀 hehe, abachi är bland det bästa man kan ha som kärna enligt mig, liknar balsan till vikten men är inte lika bräcklig, dessutom får du blir bättre flex med en träkärna än divinycell.
-
@yeeah 430219 wrote:
går det att dator styra?
CNC står för Computer Numeric Control eller nåt sånt så det vore ju konstigt om det inte gick att datorstyra. Men har jag förstått saken rätt i att det där bordet bara styr matning av olika slag men man köttar fast en vanlig fräs på det?
-
ni som åxå bygger kolla denna siten,här köper vi allt material http://www.carbon-composites.se/ prata med Bernt om priser å så
-
snygging,above the lax,dak å stebe,,,vad sägs om ett “byggmöte” på någon sylta på lördag kväll?,det hade varit sket kul å tjöta litta å dra ett par pilsner
-
@djevulen 430267 wrote:
snygging,above the lax,dak å stebe,,,vad sägs om ett “byggmöte” på någon sylta på lördag kväll?,det hade varit sket kul å tjöta litta å dra ett par pilsner
Hade det verkligen varit. Tyvärr är denna lördagen helt körd för min del. Nästa Lördag funkar bättre, eller så får jag nöja mig med att ta del av mötesprotokollet 😉
Logga in för att svara.