Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

  • mikaels

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:54

    @Haze 512469 wrote:

    Har i och för sig inte kollat upp det men då alla måste väja för fartyg som “kör i jobbet” så borde det vara samma eller hur?

    1 rätt, nämligen “Har i och för sig inte kollat upp det” 😉
    Att väja för de som seglar för sitt bröd är en sedvänja, inget annat (iofs en trevlig sådan, men ändå).
    Väjningsreglerna är klara, tydliga och enkla, varför finns det ett sånt motstånd mot dem här, och varför alla dessa hemkokta regler om vågor och riktning?
    Sjölagen är sjölagen, blir det en riktigt krasch med skador och därmed ett försäkringsärende så kopplas juridiken in, då kan man snacka om sedvänjor och Varbergsregler tills man blir blå, det spelar ingen roll, lagen gäller.

  • rrd

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:08

    Jahap, om vi seglar på lunchen, dvs under arbetstid har vi alltid företräde…nehej

    eller när proffsen, dvs de som kan koppla sin surfing till en näringsverksamhet, enl sedvänjan “kör i jobbet” har alltid företräde…

    Nu är det väl dags att någon fördjupar sig i lagens förarbeten o kollar dom senaste rättsfallen, tänk på att alla omständigheter ska vara likvärdiga för att rättsfallet ska vara tillämpligt.

    Stön….

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:34

    Skrev som sagt: “Har i och för sig inte kollat upp det”

    Oki det jag menade var fiskebåtar som fiskade man skulle väja för. Fel av mig.

    Läge att börja fiska samtidigt då 😉

  • arnout

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:31

    Här i kalifornian användes i senaste rättsprocess mellan en kitare och surfare den internationella “surfers code of ethics”. Domstolen ansåg att den internationella sjöfarts reglerna inte kunde tilllämpades med större tillfredställighet till vågsurfing, inkl vind o kite surfing, särskild eftersom sjöfart inte bedrivs och pågår i brytande vågor; dvs i line up.

    Tänk på därmed att i vågsurfingen den som är PÅ vågen har företräde mot den som padlar ut (sist nämda ska paddla därför OM brytet, INTE genom). I vindsurfing är det däremot tvärtom… MEN om du kan, ge den på vågen företräde (gentelman agremeent). Seglar du på ett ställe där det är blandat våg o vindsurf, så gäller VÅGSURFARNAS reglerna. Annars gäller vindsurf reglarna som Calle skrev.

  • jat

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:50

    @Doc 512415 wrote:

    Problemet är väl att vi inte ens kan komma överens på Steffo vad som gäller, så det blir nog svårt att få en sammanfattning.
    Rent juridiskt gäller ju dessutom helt andra saker än vad vi hävdar när man lägger till aspekten vågor.
    Att sedan vissa vill ha andra regler på sin spot än internationell praxis gör inte saken enklare.

    Word. Denna tråd visar ju återigen att det finns olika tolkning och tycke

  • lars_k

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:03

    Surfreglerna är vedertagna regler som gäller både i Varberg och i resten av världen. Oavsett menlöst tjafs här på konfen (hur många % av sveriges surfare är ens inne här regelbundet…) så är det dessa regler som gäller. Vägrar ni acceptera dessa regler och blandar in juridik och allmänna sjöfartsregler är det nog bäst ni stannar hemma i träsket.
    Från VVK:s hemsida:

    VÅGSEGLING

    När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.

    Allmänt vett

    * Badare är mjuka – fenor är hårda!
    Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
    Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.
    * Var tydlig och se dig omkring!
    Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.
    * Håll avstånd!!!
    Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!
    * Upphinnande farkost väjer!
    Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.
    * Den som vänder väjer!
    Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.

    I vågor

    * Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
    Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
    * Den som först tog vågen har rätt till den!
    Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
    * Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
    Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.

    På plattvatten

    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!

    Till sist

    Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!

    Surf’s up!

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:10

    Men Lars_K: Detta vet vi ju. Dessutom som jag skrev någon annanstans

    Men hur ställer sig lagen till dessa regler? Det skulle vara intressant fortfarande. Om det skulle hända en olycka tex? Jag tycker det är ganska viktigt att veta. Någon annan som håller med mig?

    Sen var ju detta intressant tyckte jag:

    Här i kalifornian användes i senaste rättsprocess mellan en kitare och surfare den internationella “surfers code of ethics”. Domstolen ansåg att den internationella sjöfarts reglerna inte kunde tilllämpades med större tillfredställighet till vågsurfing, inkl vind o kite surfing, särskild eftersom sjöfart inte bedrivs och pågår i brytande vågor; dvs i line up.

    Quote:
    Tänk på därmed att i vågsurfingen den som är PÅ vågen har företräde mot den som padlar ut (sist nämda ska paddla därför OM brytet, INTE genom). I vindsurfing är det däremot tvärtom… MEN om du kan, ge den på vågen företräde (gentelman agremeent). Seglar du på ett ställe där det är blandat våg o vindsurf, så gäller VÅGSURFARNAS reglerna. Annars gäller vindsurf reglarna som Calle skrev.

    Hur ställer man sig till detta då? I Läjet? Torö? Apelviken? Ännu en frågeställning då…

  • christian

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:40

    @Lars_K 512555 wrote:

    På plattvatten

    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!

    [/B]

    Jag lever i tron att om man seglar på samma bog är det den som seglar i lovartsläge som skall väja för den som är i lä (lägre i vind)
    Det är ju lovartsseglaren som har manöverutrymmet (höjd)

    /christian

  • ola-h

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:55

    Haha, jag har just den diskussionen på surfsverige med yttre Åsa som exempel. Där är det riktigt läskigt med vågsurfare som paddlar ut på precis fel ställe. Surfare som sitter i lineup eller surfar vågen är rätt lätta att se och även om de gör vågseglingen betydligt tråkigare så är de ju bara att acceptera. Och de som plockar vågor (de duktiga) verkar intressant nog inte hamna på det mest kritiska stället när de paddlar ut (och dessutom inte bli kvar där i flera minuter, släppa brädan etc).

    Min önskan är att det bland surfarna hårdare skulle tillämpa regeln som Haze postar ovan: I detta fall skulle då bad-surfarna paddla ut lite längre in i breaket (att paddla runt hela pointen är antagligen omöjligt i den strömmen som är).

    Det är ett speciellt ställe precis på hörnet av ön där det är löjligt svårt att se vågsurfare som badar. Jag tror det beror på att vågorna tryck ihop och är tätare här. Så när man bottensvängen kommer man mycket närmare vågen framför. Om då någon dyker igenom den just då så blir det direkt kritiskt, extra kritiskt om killen ha släppt brädan. Mitt enda riktigt läskiga incident (förutom då jag själv fick brädan kluven av en fena bara en decemeter från mitt huvud) var resultatet av just detta. Jag såg i ögonvrån ett huvud bara en halvmeter från brädan precis när jag passerade i bottensvängen och hade i princip lika gärna kunnat köra på. Killen måste ha dykt igenom med brädan “på släp” och kommit upp mitt i nästa vågdal.

    Till alla vindsurfare kan jag bara rekommendera att vara så noga som möjligt med att “räkna in” och hålla koll på vågsurfarna på yttre Åsa. Av vågsurfarna skulle jag önska lite extra försiktighet just på denna del av breaket, helst att man inte paddlar ut alls just där och DEFINITIVT att man inte dyker genomvågen utan brädan.

  • haze

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:58

    Hmm jag förstår inte det där med att duckdiva utan bräda. Tror det är en nybörjar grej. Och det var väl det ni kom fram till oxå på surfsverige eller hur? Alltså att det var mest nybörjare som höll till där ute.

  • oldschool

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:07

    Oftast är det väl tyvärr nybörjarna som är “problemet” inom kite, surf och windsurfing. Det tar ju ett tag inan man har bra koll inom alla dessa vattensporter och det påverkar ju faktiskt omdömet en hel del.

  • argulander

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:12

    @Lars_K 512555 wrote:

    Surfreglerna är vedertagna regler som gäller både i Varberg och i resten av världen. Oavsett menlöst tjafs här på konfen (hur många % av sveriges surfare är ens inne här regelbundet…) så är det dessa regler som gäller. Vägrar ni acceptera dessa regler och blandar in juridik och allmänna sjöfartsregler är det nog bäst ni stannar hemma i träsket.
    Från VVK:s hemsida:

    VÅGSEGLING

    När vågorna rullar in fungerar inte längre de gamla väjningsreglerna för segling – vem som skall väja och vem som skall få företräde på vattnet. I Apelviken kan det bra dagar bli många seglare, alla får plats men vi upplever vissa problem med att seglare inte respekterar dessa enkla väjningsregler, eller inte är medvetna om att de finns.

    Allmänt vett

    * Badare är mjuka – fenor är hårda!
    Segla inte på(!) eller i närheten av badande människor! Håll ordentligt avstånd till dessa.
    Denna regel gäller även för paddlande och surfande vågsurfare samt vindsurfare som ramlat i vattnet.
    * Var tydlig och se dig omkring!
    Visa vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer väja i god tid och kolla så att din utväg är fri. Håll kursen stadigt (om möjligt) när du har företräde så de som skall väja ser var du tar vägen.
    * Håll avstånd!!!
    Då inte alla är lika duktiga och ståsäkra som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Otroligt viktigt att hålla avstånd!
    * Upphinnande farkost väjer!
    Seglar du ifatt någon så är det din plikt att väja.
    * Den som vänder väjer!
    Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.

    I vågor

    * Seglare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Ofta är det svårare att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brotten. Ge dessa kämpande vindsurfare fri väg!
    Tänk också på att många vill hoppa på vägen ut, håll ordentligt avstånd om du passerar i lä eftersom det kan bli avdrift i vindens riktning då man hoppar.
    * Den som först tog vågen har rätt till den!
    Enkelt, respektera den regeln! Gippa inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan, höjda er inte upp på någon annans våg.
    * Om man fångade vågen samtidigt så har den som ligger i lovart företräde.
    Den vindsurfare som ligger högst upp i vind har företräde om det skulle råda tvivel på vem som har rätt till vågen eller om man fångade vågen samtidigt. Håll avstånd om du ligger i lä på en våg! Man får inte pressa höjd mot, eller blockera en persons rätt att rida vågen!!! Håll undan om du ligger i lä om en seglare på en våg. Ibland kan man lägga fina frontsidesvängar i Apelviken, de gånger vill man inte bli blockad av någon i lä.

    På plattvatten

    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!

    Till sist

    Var glad, le och ge glädjetjut om allt är bra!

    Surf’s up!

    Vill poängtera vad gäller plattvatten att det inte alls stämmer med sjövägsreglerna eller för den delen kappseglingsregler för segelbåtar att den som kryssar har företräde. Styrbord/babord regeln går före, dvs kryssar du för babords halsar ska du väja för en seglare som seglar undanvind för styrbords halsar. Regeln har ändrats men det var väldigt många år sen som kryssande hade företräde (typ början av 60-talet). Fortfarande finns det seglare som tror att denna gamla regel ännu gäller (kom en gång slörande med spinnaker norr om Möja mötandes en kryssbåt för babord som var mycket förbannad för att jag inte väjde, var nära att krocka, till saken hör ju att det är lättare för en kryssbåt att väja än om man seglar spinnaker). För övrigt tycker jag att inlägget ovan är rätt bra. Poängterar att det vi sysslar med är att betrakta som vattenlek och kanske kräver mer av just vett och etikett än hårda regler. Viktigt att vara generös och tydlig, ej ta onödiga risker. Deeutom måste man som sagt var mycket medveten om att alla på vattnet ej kan ens det mest elementära av regelverket.

    Klas

  • glader

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:18

    Ingen konflikt mellan VVK och sjövägsreglerna:

    VVK wrote:
    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
  • sinker

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 22:43

    Jag har ett förslag…

    Alla verkar var för att vi förhåller oss till samma regler på vattnet så att vi undviker kollision, skada och irritation. Uppenbarligen så går åsikterna isär om vilka regler som gäller var och när.

    Skulle vi lite strukturerat kunna börja med att välja ut de viktigaste/enklaste situationerna. För varje situation, diskutera fram en samsyn och dokumentera den som en regel. Vi kan posta dessa 5-10 regler här på forumet, på olika klubbsidor, samt ev trycka upp informationsskyltar till de (få) ställen som är olycksdrabbade.

    OM vi tycker att vi kommer överens och skapar något bra kan vi fortsätta med fler situationer, tex hur kite eller SUP bör förhålla sig.

    Bifogat finns ett utkast(!) på hur vi skulle kunna visualisera ett av dessa 5-10 fall.

    Alltså:
    1) Vi listar de 5-10 viktigaste situationerna
    2) Vi diskuterar fram en samsyn på vad som gäller i situationen/specialfallet
    3) Vi dokumenterar det pedagogiskt
    4) Vi sprider informationen

    Nån som gillar upplägget?
    /sinker

    (Personligen har jag levt mycket på vattnet i många olika farkoster och var länge av åsikten att Sjöfartverkets Sjövägsregler http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf skulle gälla för vindsurfare/kitare/mfl MEN jag har ändrat uppfattning på senare tid när jag fått insikt i det orimliga att applicera dem i en surfvik. Hade det funnits ett pedagogiskt material som utfärdats av ett enat Surf-Sverige skulle jag konverterat mycket tidigare.)

  • badjanne

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 06:03

    Hej Sinker
    Bra ideer du har.
    Nu gäller det bara att genomföra dom.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.