Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Vi skall antagligen börja med kite
-
Vi skall antagligen börja med kite
Publicerad av anonym-anvandare på 13 juni, 2005 vid 21:19vi är två stycken killar från skånetrackterna (Nära habo ljung) som eventuellt hade tängkt att börja med kite. Frågan är vilka storlekar på drakarna det skall vara och vilka brädor. jag själv väger dryga 85 kg och vill kunna åka när det blåser mindre än 8 m/s då jag inte vill göra min vindsurfingutrustning arbetslös. Den andra väger runt omkring 65 tror jag.budgeten skall helst inte överstiga skyarna. har märkt att årtalet spelar in mycket på utrustningen, så kom gärna med förslag på vad som är lämpligt att börja med.
zoolander svarade 19 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
det beror på vad du vill ha ut av ditt surf
vill du ha det senaste och häftigaste är det nog EH eller “Flexifoil strike / storm” som gäller.
Är det garanterad åkning vinter som sommar i byig eller stabil är det peter lynn / flysurfer.EH kaufar du av Rambo (Hugo) och Flexifoil av peter på kiters.se
Flysurfer är nog kajtech.nu bäst på och Peter Lynn kan jag fixa fram.Sen har vi ju även möjligheterna att skaffa begagnat. Men håll dig till kites där det finns reservdelar att tillgå hyggligt lokalt.
Storleken varierar lite mellan märkena, hör med respektive ÅF. Jag skulle nog säga att med EH/Flexifoil kan man börja med en 12-14m², med Flysurfer en 10-12m² och med Peter Lynn en 13-15m².
-
satsa på en tubkite, storlek 15-17 kvm om du vill köra lite vind, satsa på 04-eller frammåt
-
Svar till:
satsa på en tubkite, storlek 15-17 kvm om du vill köra lite vind, satsa på 04-eller frammåt
[/ QUOTE ]
Jag håller med Luuddee, det ska vara LEI kites. o mellan 15 o 17 e lagom eftersom du inte vill missa så mkt vindsurfing. Kör Cabrinha eller Naish, det är det enda rätta! http://www.surfersparadise.nu , http://www.swell.se dom har även begnagnade grejer. Bräda mellan 150 o 170 lång. 38-40 cm bred.
Lycka till
-
hehe visst dom är antagligen riktigt bra men dock tyverr lite över min ekonomi tyckte jag såg en hel del saker här inne på steffo som verkade vara till rimligt pris typ ca 6000 för både bräda o kite…är det något man skall satsa på ??
-
Alla dom stora kända märkena är ok.
Minst 38cm bred bräda.
03 eller nyare så får du grejer som håller garanterat.
Svin billgt med beg. så det är bara att gratulera dig.
85 kg och endast en kite 16 kvm 65 kg 12 eller 14 kvm -
Svar till:
[/ QUOTE ]
bestäm först om du vill kunna launcha själv eller inte.
(med en tubkite måste du ha hjälp vid launchen… inget större problem om man åker där alla andra åker… om ni bara är två så kan det ju lätt bli att en får stå och titta på, med flysurfer och peter lynn kan du launcha själv)
/Jakob
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
(med en tubkite måste du ha hjälp vid launchen… inget större problem om man åker där alla andra åker… om ni bara är två så kan det ju lätt bli att en får stå och titta på, med flysurfer och peter lynn kan du launcha själv)
/Jakob
[/ QUOTE ]
altså det är ju inte så jättelämpligt att sticka ut själv om man precis har börjat bra om någon har lite koll på en. föresten så är det inga somhelst problem att launcha en tub-kite på egen hand om man nu vill det.
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
/Jakob
[/ QUOTE ]
sånt jevla skitsnack.. går fan lika bra att launcha tubkiten själv.. problemet är kanske att ta ner den själv men efter lite träning går det också ganska lätt.
-
hehe detta är ju ett forum för dummies så jag måste bara fråga “Vad är en tubkite??????” är det den vanliga som är uppblåsbar eller den med små luftkanaler i ????
-
tubekite e en uppblåsbar. foil e en sån med kanaler i (kallas även här på forumet för luftmadrass, folie tyskemeck mm av folk som oftast inte ens testat en).
-
japp, men luftmadrasser flyger finare serrö
Tubekite = vindfång
Foilkite = vinge (tio gånger så bra som tube, naturligtvis) -
Finns inga dumma frågor bara dumma svar!
Ja du gissar rätt Tubkite= vanlig uppblåsbar
Sedan är det foils med öppna eller slutna celler. -
fan om jag håller med om de där med luftfång alltså. kollar du på dom första flygplanen så hade dom ett enkelt tyg som var välvt. vilket blir ungefär den formen en kite får med LEI. bildas rätt mkt turbulens bakom blåsan dock men formen är den samma. å frågan e ju om dom första flygplanen verkligen var vindfång. en hangglider e ju också ett vindfång då.
sen att formen på en foil e fan så mkt mer utvecklad e en sak. -
Svar till:
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
/Jakob
[/ QUOTE ]
altså det är ju inte så jättelämpligt att sticka ut själv om man precis har börjat bra om någon har lite koll på en. föresten så är det inga somhelst problem att launcha en tub-kite på egen hand om man nu vill det.
[/ QUOTE ]
nä det ska man definitivt inte göra men man kanske vill sen när man har fått koll på grejerna. Och min poäng var även att om man åker ut 3-4 tubkitare så måste ju en launcha själv om alla ska vara ute på vattnet…
När jag körde med tubes så tyckte jag att det gick bra att selflauncha med min 9m2 i medel / svag vind. Problemet uppstår med större drakar då det är stor risk att tyngderna på vingspetsen släpper när det blåser eller när man har pumpat draken hårt.
En annan lösning är ju att linda upp linorna och gå ut i vattnet och göra en vanlig vattenlaunch. (Har gjort detta nån gång när vi bara var två ute och surfade)
Sen antar jag att man kan göra launches nu med 5te linor men det är inget jag har testat … funkar det bra?
hur som helst så är det enklare med flysurfer och peter lynn drakarjag tycker det är en mycket relevant fråga att ställa sig inför ett kiteköp och jag förstår inte att folk blir upprörda
dessutom så kanske man vill åka lite under vintern och då är ju en foil det själklara valet.
Logga in för att svara.