Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vi skall antagligen börja med kite

• mrmille

Medlem
    16 juni, 2005 vid 11:05

Hehe, helt rätt pjoter. Fast det är ju inte riktigt så enkelt som jag påstod tidigare

Kolla Koans två mastodontinlägg i denna tråd
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=307961&page=&view=&sb=5&o=&fpart=all&vc=1

Om man summerar det lite snabbt så handlar det om att en foil bygger på en Aerofoil form och en Tube/Lei byggs enligt tunnvinge principen. Rätt sak på rätt plats är den bästa lösningen, oavsätt profil.

• rocco

Medlem
    16 juni, 2005 vid 12:12

Svar till:

Svar till:

Svar till:

Svar till:

satsa på en tubkite, storlek 15-17 kvm om du vill köra lite vind, satsa på 04-eller frammåt

[/ QUOTE ]

bestäm först om du vill kunna launcha själv eller inte.

(med en tubkite måste du ha hjälp vid launchen… inget större problem om man åker där alla andra åker… om ni bara är två så kan det ju lätt bli att en får stå och titta på, med flysurfer och peter lynn kan du launcha själv)

/Jakob

[/ QUOTE ]

altså det är ju inte så jättelämpligt att sticka ut själv om man precis har börjat bra om någon har lite koll på en. föresten så är det inga somhelst problem att launcha en tub-kite på egen hand om man nu vill det.

[/ QUOTE ]

nä det ska man definitivt inte göra men man kanske vill sen när man har fått koll på grejerna. Och min poäng var även att om man åker ut 3-4 tubkitare så måste ju en launcha själv om alla ska vara ute på vattnet…

När jag körde med tubes så tyckte jag att det gick bra att selflauncha med min 9m2 i medel / svag vind. Problemet uppstår med större drakar då det är stor risk att tyngderna på vingspetsen släpper när det blåser eller när man har pumpat draken hårt.
    En annan lösning är ju att linda upp linorna och gå ut i vattnet och göra en vanlig vattenlaunch. (Har gjort detta nån gång när vi bara var två ute och surfade)
    Sen antar jag att man kan göra launches nu med 5te linor men det är inget jag har testat … funkar det bra?
    hur som helst så är det enklare med flysurfer och peter lynn drakar wink.gif

jag tycker det är en mycket relevant fråga att ställa sig inför ett kiteköp och jag förstår inte att folk blir upprörda confused.gif
    dessutom så kanske man vill åka lite under vintern och då är ju en foil det själklara valet.

[/ QUOTE ]

att man är fler innebär inget problem.. vi brukar launcha nårra kites och om siste man inte vill self-launcha så är det bara att en kille håller sin kite lågt och hjälper till o lyfta upp kiten.. skitlätt när man gjort det nån gång. selflaunch är också skitlätt. Vill du kunna sticka ut helt själv så är ju Recon svinigt bra!…

• eddie

Medlem
    16 juni, 2005 vid 13:27

Köp 03-or. De säljs billigt och är helt OK för en nyb.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:03

Svar till:

Svar till:

Svar till:

Svar till:

Svar till:

satsa på en tubkite, storlek 15-17 kvm om du vill köra lite vind, satsa på 04-eller frammåt

[/ QUOTE ]

bestäm först om du vill kunna launcha själv eller inte.

(med en tubkite måste du ha hjälp vid launchen… inget större problem om man åker där alla andra åker… om ni bara är två så kan det ju lätt bli att en får stå och titta på, med flysurfer och peter lynn kan du launcha själv)

/Jakob

[/ QUOTE ]

altså det är ju inte så jättelämpligt att sticka ut själv om man precis har börjat bra om någon har lite koll på en. föresten så är det inga somhelst problem att launcha en tub-kite på egen hand om man nu vill det.

[/ QUOTE ]

nä det ska man definitivt inte göra men man kanske vill sen när man har fått koll på grejerna. Och min poäng var även att om man åker ut 3-4 tubkitare så måste ju en launcha själv om alla ska vara ute på vattnet…

När jag körde med tubes så tyckte jag att det gick bra att selflauncha med min 9m2 i medel / svag vind. Problemet uppstår med större drakar då det är stor risk att tyngderna på vingspetsen släpper när det blåser eller när man har pumpat draken hårt.
    En annan lösning är ju att linda upp linorna och gå ut i vattnet och göra en vanlig vattenlaunch. (Har gjort detta nån gång när vi bara var två ute och surfade)
    Sen antar jag att man kan göra launches nu med 5te linor men det är inget jag har testat … funkar det bra?
    hur som helst så är det enklare med flysurfer och peter lynn drakar wink.gif

jag tycker det är en mycket relevant fråga att ställa sig inför ett kiteköp och jag förstår inte att folk blir upprörda confused.gif
    dessutom så kanske man vill åka lite under vintern och då är ju en foil det själklara valet.

[/ QUOTE ]

att man är fler innebär inget problem.. vi brukar launcha nårra kites och om siste man inte vill self-launcha så är det bara att en kille håller sin kite lågt och hjälper till o lyfta upp kiten.. skitlätt när man gjort det nån gång. selflaunch är också skitlätt. Vill du kunna sticka ut helt själv så är ju Recon svinigt bra!…

[/ QUOTE ]

jag har själv testat detta och vet att det innebär en mycket stor säkerhetsrisk.
    Försök vända på en 18m2 tub medans du håller koll på din egen drake i lite halvtaskig vind…
    inget som jag vill rekommendera någon i alla fall.
    däremot kan jag tänka mig att det kan funka hyfsat bra med en 5te lina eller med rekon. Men då blir det väl en launch mitt i powerzone?

• rocco

Medlem
    16 juni, 2005 vid 16:05

Det är inget problem om du har lite skills.. men klart man inte ska göra sånt om man är ny i det hela. Men nu kanske killarna ska ha lite råf som hjälper istället så inte tråden ballar ut helt

• zoolander

Medlem
    19 juni, 2005 vid 10:16

KÖP MIN OANVÄNDA 18 FÖR EN BILLIG SLANT..
    SLÄNG IVÄG ETT MAIL TILL johanhjertson@yahoo.se

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vi skall antagligen börja med kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.