Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Victory for EXOCET TF100 in Martinique
Taggad: racing
-
Victory for EXOCET TF100 in Martinique
Publicerad av anonym-anvandare på 4 mars, 2003 vid 21:13Från Exocets hemsida:
“Victory for EXOCET TF100 in Martinique
02/26/2003
Yannick Renard has used the new EXOCET TURBO FORMULA 100 for the first time in the Martinique Formula Windsurfing Championships last sunday. He has won all 4 races in winds going from 20 to 25 knots. His first comments on the board were : “The turbo goes fast, really fast. It has a great glide and the speed down wind is amazing”Patrice is at the moment in US, preparing for the famous ‘Mid Winters’. He confirms also the TF100’s amazing board speed and this in all conditions.”
Är det någon som testat Turbo Formula 90 / 100?! Är detta ett engångstillfälle eller kommer Starboard petas från toppen?
/Lånk
dr-masse svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Yannick dominerar totalt på Martinique. Han skulle kunna vinna med en dörr och en presenning. Patrice kom 13:e vid Midwinters (12:a som bästa placering!). Föga imponerande med tanke på hur han gick i EuroCupen förra året.
Brädan kan dock säkert vara konkurrenskraftig ändå…de tidigare modellerna har ju varit helt OK, men mitt tips är att ta informationen med en nypa salt.
mvh
Per -
Den första TF 100an är nu på väg till sverige. Så fort isen försvunnit kommer vi att ge oss ut och testa den mot förra årets L99a och då får vi se hur den går.
Saxade en del av en intervju med Patrice som gjordes efter midwinters. Han verkar ju rätt nöjd med sitt material trots det mindre bra resultatet. Den som kanske har mest ågren efter midwintes är väl KP med sina nya Nitro 4 som verkade vara lite efter NP i fart.
RED: You told me you are in the middle of preparing yourself for the comming race seazon?
PATRICE: Yes, I’m really glad by the results I did at the “Mistral mid-winter”, although I didn’t get a big opposition I could try and see if all the work we did through the winter paid off. The Turbo 100 has pleased me beyond my expectation, that board has been designed around the weakest point of our previous board “The XL 99”. The performance in ligth wind increased as well as the down wind speed and ability.
My first surprise last week was that when I sailed the board in 30 knots of wind, I had no problems to control and go fast with 9.8.
The board will definately perform very good with big size sails also as it feels very lively with the Hyperbole recess. It does give you a constant acceleration.
RED: Some more surprices?
PATRICE: I’ve been using two new select fin’s R03 DC wide and regular and I must addmit that they are the nicest and easiest available on the market at the moment. I believe the new fins are better than any deboichet I’ve tried so far. Last year I’ve been using Deboichet custom fin’s in Formula but this year I’m not going to use them. The new Select fins felt really efficient and are forgiving a lot, you can push as much as you want without getting any spin out.
RED: You recently moved from Neil pryde to Aerotech, some comments?
PATRICE: My last surprise in last weeks races were the “Aerotech sails”. It has taken me some time to think if I took the rigth decision by leaving Neil pryde, but now I’m glad that I did it.The main reasons why I left Neil pryde is because I couldn’t have access to there development anymore like I used to have for many years. Part of the success is to develop and be innovative all the time, so when Steve Gotlieb offered me to sail and do some development on the sails I thought that this would be good for Exocet as well.
The VMG Formula from Aerotech is really different in feeling from other sails I have tried so far. One of the main reasons, I discovered here is the high quality of the materials they are putting in the sail, this “Pentex fiber” gives a feeling of a very solid sail, as there is no distortion when the wind picks up and the most important of all, you can rig the sail as many time as you want, it won’t get old as quick as monofilm does. The other nice thing about that material beside of being stronger is that it has only half the weigth of monofilm. This “Pentex fiber” is actually used mostly in big boats due to the price of that material (about 6 time more than monofilm), to me now it makes the sails from other brand looking very cheap. Now that I have used the 9.8 VMG in a competition, I must say that I was impressed by the sail and I believe that the sail is already as good as the 9.8 NP from last year which was my favorite sail.
I’m glad from my move with Aerotech as they have actually the same philosphy that we have at Exocet, I’m convinced that this cooperation will be bringing even better products in the future.
-
Liten kommentar bara. Han hänvisar till “Mistral Midwinters” där konkurrensen inte var så hård. Tävlingen som gick nu var “Calema Midwinters” (jag har själv blandat ihop de) med 6 av topp-tio formula grabbsen på plats. Där kom Patrice på 13 plats efter sådana storheter som Chris McGrath, Leonardo Rebello och Devon Boulon (asch, nu retas jag bara :-).
http://www.calema.com/MW2003RESULTS.htm
Som formula-aspirant (om några år när kidsen är större) så är det som gläder mig överlägset mest det faktum att det var hyggligt blandat med brädor och segel i toppen. Ett bra tecken på en fungerande tävlingsklass, tycker jag.
Surfa På!
-
Hej!
Var inne och kollade på resultatlänken som Masse lagt in..
Imponerande antal klasser… Påminner om Sverige på 80-taletSå… Masse… kommer du att börja köra formula… intressant…
Linus, S-19
-
Ja, va f-n. Man måste väl testa alla aspekter av sporten!
Dock dröjer det nog några år, typ tre. Då har ja å frun kanske lite mer koll på kidsen å så. Eller så har kidsen lite mer koll på oss (det mest trovärdiga alternativet). Då har ja nån slags plan om att handla en formula, lättvindsåka lite och tävla i typ mellansvenska eller vad som finns 2006. Vi får se.
Löftet till mig själv är att först skall jag lära mig lite fler manövrar och, framförallt, loopa. Hela min utrustning handlar egentligen om att loopa, utan att jag lyckats. Hittills. Smart, va? Och med väl passerade tretti bast så börjar tiden bli knapp…
Surfa På!
-
Hmmm…också över 30 med jobb och 2-åring och målet att loopa. Loopen har förresten varit målet de senaste 8 åren men har aldrig ens testats. Med 5-6 surfdagar per år i hygglig vind kommer jag aldrig längre än till att våtdräkten blir blöt då och då… ack ack ack…
Surfdagis??? -
Äsch, jag har minsann en 7-åring och en 3-åring OCH surfointresserad fru OCH två jobb men kan ändå vara med och tävla i Svenska Cupen.
Det är klart att jag inte hinner vara ute och trimma och träna på vattnet lika mycket som de andra men det är på banan och mellan racen man lär sig mest. Och det finns ju en amatörklass så man slipper skämmas och kan t.o.m. få priser Jag tror nog att de flesta kan ta sig runt banan utan att skämmas bara man lärt sig grunderna.
Själv har jag seglat själv sedan -85 och aldrig ens funderat på att tävla, mer än när man har bra tryck i Slalomprylarna, men förra året testade jag och det var jäkligt kul. Frustrerande emellanåt men otroligt utvecklande och djäkligt skoj. Dessutom så träffar man en massa likasinnade och det är hur kul som helst.Jag tycker att det vore klart roligare och nyttigt för sporten om fler vågade testa utan att behöva satsa 100%. Det vore bra om vi blev fler i spannet nybörjare till medelgoda.
Råd till alla föräldrar med svårt att hitta tid för surfet:
Stick ut efter jobbet ett par dagar i veckan under perioden från vår till höst (mellan 18-21 är det ljust nog), hitta luckor på helgerna, försök styra semesterdagarna till något surfvänligt område. Det går alldeles utmärkt att dra ut mellan 19-21:30 på vår-sommarkvällarna och då brukar frugan tycka att det är mer ok än på dagstid när man skall “göra nåt tillsammans”. Blåser det för lite? Skaffa formula-grejor eller widestyle/freeride-grejor.Tack vare de nya feta prylarna finns det ingen ursäkt till att sitta på land och gnälla mer.
Mvh,
Gustav S-108 -
Jannik vandt ikke 4 race på en dag. Jeg sejlede selv med og vist sejlede Jannik stærkt som alle os andre, men på Martinique hjælper det MEGET at have taktikken i orden. Danske Brian Røgild og Polske Michal sejlede begge starboard og var langt hurtigere på deres nye Formula 147.
mvh. DEN-111 -
Skön läsning! Just nu känns freestyleåkandet roligast, men lite formula-tävlande lockar så småningom. Vi får se hur det blir!
Surfa På!
Logga in för att svara.