Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vid midnatt börjar revolutionen…

• mrmille

Medlem
    4 juli, 2005 vid 22:31

Svar till:

gott att de provar nya saker dock. kanns ju smartare iaf med en kite som har en foilprofil och rigid struktur an de dar peter lynn-kitesen som kar tvartom.

staffan

[/ QUOTE ]

Du har nog missat något Staffan

Peter Lynns kites har ARC profilen av en anledning. Det gör dem otroligt stabila och det är nästan det enda sättet att slippa bridle.

Peter Lynn kites beter sig som en blandning mellan foil och Lei i luften. Men dom är sååå mycket stabilare och ger hela tiden ett jämnare tryck var du än har den i fönstret. Oavsätt om du jämför med en bridlad foil eller en lei kite.

När jag var ute idag och körde klagade några windsurfare på att det var byigt och därtil lsvårt för dem att hantera. Något jag med min Phantom 12a inte hade några problem alls att klara av. Det som skiljde sig var bomtrycket och var kiten la sig i fönstret.

Flysurfer etc har nog kommit längst i utvecklingen vad gäller tryck per m². Men det är faktiskt inte bara det som räknas!

• cortex

Medlem
    5 juli, 2005 vid 09:02

Svar till:

huvudargumentet mot foils ar val att de svanger segt?

staffan

[/ QUOTE ]

Jo, men det beror också indirekt på att de har en väldigt stor windrange. I och med att du kan hålla en stor foil längre kommer du att köra med den i vindar där man sedan länge har fått gå ner några storlekar om man kör LEI. Det gör att du s.a.s har en större drake mot vad du egentligen behöver i den vinden = ”svänger segt”.

Jag tar (igen) exemplet Speed 10 kvm. Den har bottendrag som en LEI på 15 kvm. Den svänger snabbare än en LEI på 15 kvm… och med betydligt mindre bar-tryck (om man vill, du kan ställa in hur hård feedback du vill ha). Däremot kan du hålla den i 15 m/s. I 15 m/s kör man ju med en liten LEI på typ 9 kvm eller mindre. Klart den svänger snabbare. Om du å andra sidan istället kör med en Speed 5 (samma drag som en 9 kvm LEI i den vinden) så ska du få se på svänghastighet. Dessutom kommer du att ha en massa windrange ”kvar” uppåt.

Nu för att återknyta till tråden:

Crossbow är s.a.s ett steg i rätt riktning (tycker jag iaf) för att uppnå stor depower och mycket drag per kvadratmeter i LEI-världen. Den ger ca 80% effektiv yta i förhållande till total yta (enligt filmen). Även om det är en bit kvar till den effektiva ytan som Speed ger så gör det iaf mig mycket intresserad av att testa Crossbow. Alltid kul med lite nytt stuff.

/Kaj(Tech)

• pepa

Medlem
    5 juli, 2005 vid 13:40

Om det blåser perfekt en tia LEI, tar du den då eller väljer du en foil?

Pepo

• cortex

Medlem
    5 juli, 2005 vid 14:51

Jag tar just nu min Speed 10. Eller Psycho2 7, beroende på vindstyrkan.
    När jag får min Speed 7 så är det den som åker fram i de vindarna istället.

Därmed inte sagt att jag har något emot att köra med en LEI… fast personligen har jag oftast roligare med en liten foil än med en liten LEI.

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juli, 2005 vid 15:34

å så kan man använda den som madrass senare på kvällen när man blev alldeles trött i hela huet………………..

• pepa

Medlem
    5 juli, 2005 vid 16:39

Fan det trodde jag faktiskt inte du skulle säga. För mig är det verkligen helt omöjligt att se att man kan ha roligare i den vinden med en foil. Och ja, jag har provat.

Jepon

• kongos

Medlem
    5 juli, 2005 vid 17:21

Svar till:

Om det blåser perfekt en tia LEI, tar du den då eller väljer du en foil?

Pepo

[/ QUOTE ]

Nä.
    När det blåser ”perfekt en tia LEI”
    (vilket måste vara ett specialuttryck för en vind som är perfekt för en tia LEI och dyker upp ca en gång vart 300 år)
    så tar alla en tia LEI och åker med den. D.v.s. om de har en på lager, alltså.
    Nu vill jag veta vilken datum det blåste ”perfekt en tia LEI”.
    När jag sen fyller 328 år så ska jag köpa en tia och rida på den vinden som kommer dyka upp någon gång året där på.
    Bara jag inte jobbar sent skift.
    Det går bra att svara inom de närmaste 200 åren.
    Tack.

/E

• gogga

Medlem
    5 juli, 2005 vid 17:40

050704
    dvs igår

• kongos

Medlem
    5 juli, 2005 vid 17:58

Du ljuger

• pepa

Medlem
    5 juli, 2005 vid 17:59

Hur fan orkade du skriva så mycket på nåt som du fattade den egentliga innebörden på?

Pepo

• gogga

Medlem
    5 juli, 2005 vid 18:00

Okej, du vet bäst

• cortex

Medlem
    5 juli, 2005 vid 18:27

Svar till:

Fan det trodde jag faktiskt inte du skulle säga. För mig är det verkligen helt omöjligt att se att man kan ha roligare i den vinden med en foil. Och ja, jag har provat.

Jepon

[/ QUOTE ]

Jomen det är ju just det jag menar; alla kan inte gilla samma saker. Alla har vi olika kriterier som vi tycker är viktiga respektive mindre viktiga.
    Sedan beror det ju mycket på *vilken* foil du testat. Jag kan tänka mig ett antal LEI kites som är roligare än andra i storlek 10. Samma sak med foilar.

Sedan ”kompliceras” det hela mycket med exempelvis Psycho2’an som man kan skräddarsy till hur man gillar den… vilket innebär att den som lånar en sådan nästan garanterat inte kommer att passa ihop med den på direkten.

Återigen, det finns LEI’s som känns mer olika varandra än vissa LEI’s och foils.

Vill du köra med LEI’s i den vinden (Cabrinha gissar jag) så är det helt ok för mig. Jag tänker inte sätta igång en häxjakt emot dig (och alla andra) som tycker så. Alla har rätt till en vettig åsikt utan att ständigt behöva försvara den inför andra. Vettiga åsikter skaffar man sig genom erfarenhet…. åsikter utan erfarenhet kallas för vidskepelser. grin.gif

Så som vanligt gäller. Kör på vad du gillar, bara du har kul!
    (Å respektera att andra gör det samma)

/Kaj(Tech)

• pepa

Medlem
    5 juli, 2005 vid 22:29

En grej till, hur fan orkar ni skriva så mycket?

Pepo

• arnolderik

Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:37

Det undrar jag också confused.gif
    Och hur fan orkar dem argumentera med peps som förmodligen har 10 ggr så många åktimmar som alla lallare på detta forum tillsammans… smirk.gif
    Träning ger färdighet kom ihåg det…

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2005 vid 09:43

De som propagerar för foils skriver inte så mycket tror jag.. Det är mest cut’n-paste från tidigare inlägg där de bedyrar foilskapelsens förträfflighet i samma ordalag. 🙂
    De skriver samma sak som för fyra år sedan när LEI/Foil debatten startade.
    Bara att nu heter de där madrasserna speed istället för psycho, eller så..

Lite som Linux/Windows/Mac diskussionerna.. Undra om Foilkillarna också kör Linux eller Mac?! Vore ju ett intressant sammanträffande.

Yiiiha!

/Chrillo som är lite sommardryg med pajjat knä…

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vid midnatt börjar revolutionen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.