• Videoguide

Publicerad av kirre på 3 juli, 2009 vid 08:30

Vi är ett gäng med videfilmare här nere i Egypten som tänkte slå våra påsar ihop så att säga och starta upp en youtubekanal

Kanalen ska ha fokus på Egypten och vad man göra när man är där.

Det är tänkt att det ska finnas videos från de olika kitecentren och deras spotar, kitesafari reportage och video dagböcker från olika kite turer både safarin men också en del från landbaserade downwinds och från nya spotar (håller på med att få ihop ett gäng som skall med och testa El quessir nu till exempel).

Dykning kommer också att finnas med. Dykplats presentationer med massor av uv video, rena encounter videos där dykare möter lite ovanligare fiskar och djur. Reportage och video dagböcker.

Wake board, quads och go cart komma att finnas med också, hela tanken är att kunna titta lite på som inspiration innan man kommer till egypten.

Vad tycker ni? Finns det ett intresse i en sådan kanal? Skulle ni titta på den?
    Vad skulle ni vilja ha med av reportage/ information?

Skulle vara kul tycker vi som filmar att få ett gemensamt forum och lite annan fokus på filmningen än vi har idag, men vad tycker ni??

Hylla eller såga det hela gärna alla ideer och tankar välkommnas mer en gärna.

Kirre

kirre svarade 15 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mikhogl

Medlem
    3 juli, 2009 vid 10:02

Det låter ju trevligt. Har ni hittat någon spot med sliders eller rails i egypten? Jag har vart på tornado ett par svängar men i de krokarna har jag inte hittat nått.

Mvh Micke

• kirre

Medlem
    3 juli, 2009 vid 10:09

Tjenare Micke

Vad jag vet finns det inte en spot med fasta sliders och kickers i egypten, men både Red Sea Zone i El Gouna och Colona i Hurghada har några sliders och kickers stående och som man kan få ut på vattnet ifall att intresset finns.

Kanske skulle låna ihop dom alla och köra några sessions??? Och filma såklart 🙂

Kirre

• spexz

Medlem
    3 juli, 2009 vid 19:17

Super bra idé.. Då får man lite mer inblick på varje ställe än bara vatten bilder, även om detta är intressantast.. Kör på!

• a-holm

Medlem
    3 juli, 2009 vid 20:44

grymt! det skulle vara skoj att se. men använd vimeo i stället, mycket bättre kvalitet

• pepa

Medlem
    3 juli, 2009 vid 21:07

Vill ju aldrig vara negativ (numera…) men är det inte rätt kass där nere? Jag baserar 0% av frågan på egen erfarenhet och 95% på andras sagor och berättelser, så var inte ond på mig please. Jag vill ju bara veta 🙂

Dessutom undrar jag vars resterande 5% finns.

• mikhogl

Medlem
    3 juli, 2009 vid 21:52
    Pepä;556868 wrote:
    Vill ju aldrig vara negativ (numera…) men är det inte rätt kass där nere? Jag baserar 0% av frågan på egen erfarenhet och 95% på andras sagor och berättelser, så var inte ond på mig please. Jag vill ju bara veta 🙂

Dessutom undrar jag vars resterande 5% finns.

Tjena Jeppe!
    Jag kan fylla i nån % till, och har haft nåra bra veckor där, fin vind. Många timmar åkning för liten peng, räddningsbåt mm är billigt.
    men det är inte jättevarierad åkning, inga vågor, inte jätteplatt heller om man inte vill köra där det är jäfligt grunt, borde vara läge att sätta upp en A-frame eller liknande där.

• sourra

Medlem
    3 juli, 2009 vid 23:26

Jag kan inte tala för hela Egypten heller men €30/dag för alla måltider+boende+heldag på sandbanken med kitebåt och obegränsad rescue är fan fina fisken. Numera kan jag även ge tummen upp för sjukvården och vindsäkerheten håller världsklass. Nu talar vi Safaga också, inte hulkada eller så. Det borde bli nån % va? Sen har vi ju Chrille som han hade en upplevelse som borde passa in under de 95 =)

christian12345;447380 wrote:
    Jag har sett att folk snackar om Hurghada här på forumet och tycker att det är på sin plats att utfärda en varning. Förutom en 14-dagars tur med flodbåt i Holland så var Hurghada min mest förfärliga semester någonsin. Här är dagboken som jag kommer ihåg det:

Dag 1: Ingen vind, läste ut enda boken jag hade med.
    Dag 2: Ingen vind, läste manualen till mina kites 33 gånger.
    Dag 3: Ingen vind, blev oöverträffad mästare i Snake på mobilen.
    Dag 4: Räserbajs, dålig andedräkt pga vätskebrist.
    Dag 5: Räserbajs, ont i huvudet pga vätskebrist.
    Dag 6: Räserbajs, spruckna läppar pga vätskebrist.
    Dag 7: Räserbajs, kan inte ens gråta pga vätskebrist.
    Dag 8: Ingen vind, sitter med rakbladet i handen och försöker komma ihåg: var det ”nedför gatan, inte korsa övergångsstället” eller tvärt om?

Observera att under dag 4-7 ”The Räserbajs Era” var det också vindstilla. Det betyder att temperaturen på det sunkiga rummet var olidlig.

May This Be a Lesson To You All!

• kirre

Medlem
    4 juli, 2009 vid 05:33

Kul att höra att det är flera som tycker att det skulle vara ett kul projekt. Betyder väl helt enkelt att vi får köra, vi ska nog kunna ha lite filmer uppe i nästa vecka nån gång.

Det är inte vind här varje dag året runt men oftast kan man hitta vind ifall att man är villig att röra lite på sej, det är ofta stor skillnad på vindarna, ute på öarna, El Gouna, Hurghada eller nere i södern. De veckor som det fläskar på så spelar det inte så stor roll men när det blir trögt på vind fronten, så är mitt råd att röra på sej, ta en taxi söderöver eller en båt ut till öarna och då hittar man oftast vind där.

Djupt platt vatten finns det också ifall man vill ha det men de flesta centren vill ju ha grunt vatten för det är enkelt att köra lektioner då.

Får se till att det kommer upp lite videos från andra, kanske inte så kända spots, så får ni lite mer att välja bland.

Fridens

Kirre

• skanepaul

Medlem
    4 juli, 2009 vid 07:32

I norra Sharm, Nabq bay har jag hittat min pärla. http://www.kitejunkies.com/

Som habo fast lite plattare. 🙂 Och några hundra meter upwind från centret kan det bli riktigt fina vågor om det brallar i!

90% procent vind på 4 besök nu.

El gouna gillade jag inte alls och då framförallt kite spoten(arna) sög och Hurghada (Colona) är väl något mittemellan.

Safaga har jag ingen aning om.

• kirre

Medlem
    4 juli, 2009 vid 12:18

Nabq e nice, och den enda platsen jag vet om i Egypten som har vattiga vågor.

Men har vissa förhoppningar om att hitta vågor nere runt El quesir, vi får se ska försöka komma ner dit och testa så snart som möjligt.

Och när vi vart där så kommer det givetvis film på youtubekanalen 🙂

Men om det är vackra omgivningar och sjukt platt vatten med riktigt bra vind chanser så kolla in dom här bilderna 🙂

Ska ut och filma ett par av dessa spotsen på Måndag och kita givetvis 🙂

[IMG]http://www.panoramio.com/photo/23737620[/IMG]

[IMG]http://www.panoramio.com/photo/23736338[/IMG]

[IMG]http://www.panoramio.com/photo/23735937[/IMG]

Det är sjukt läckra spots tycker jag.

Fridens

Kirre

• kirre

Medlem
    4 juli, 2009 vid 12:21

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.