Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video videokamera?

• videokamera?

Publicerad av andol på 23 augusti, 2007 vid 12:18

Antar att folk är rätt trötta på att svara på frågor angående kameraval men men…

-Är det någon som har erfarenhet av Panasonic nv-gs230?
    -Är det realtidstankning till datorn som gäller med DV?
    -Är det stor skillnad på optisk vs digital bildstabilitetsmojäng?
    -Är fördelarna fler än, snabb överföring,snabb åtkomst när det gäller hårddisk vs DV.

Mvh Andreas.

danneman svarade 16 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • davo

Medlem
    11 september, 2007 vid 21:13

Ok, inte haft själv men testat o tänkt länge, alldeles för länge…

– Mycket bra kamera, 3ccd = bra färger, bra ljus, skarp bild.
    – Nej, du får tanka över o sedan pilla o trixa. För realtid behövs någon standard som antagligen är snabbare än Firewire.
    – Optisk är bättre, eftersom den inte “äter” bildkvalitet. När jag använder stativ stänger jag alltid av bildstabilisatorn, för den “äter” bildkvalitet. Dock, känns optisk bättre än digital rent spontant.
    – Du får plats med mer info på ett DV band, därför är miniDV bättre. Dock!, de hårddiskkameror som numera säljs är ju HD…och då kommer saken i en hel annan dager…. HD kräver dock fetare dator.
    – Och kvällens minus till GS320 är att den bara har 10x optisk zoom. Helvetes jävlar ljöd bland åhörarna…och visst har de rätt. 10x optisk är för klent.
    Eftersom inte min budget tillåter en XM2, så får det bli en Sony HC47 istället. Enkel, bra zoom, miniDV, relativt billig – ingen katastrof om vattenhuset pajar.
    Hade gärna köpt en GS320, 3ccd…kalas kalas…bra jävla bild, men synd på zoomen alltså…attans. Finns visserligen tele linser…men då tappar du ljus (bländarsteg) och det brukar ju inte vara soligt som på Maui här hemma direkt.

Kör hårt!
    /David

• romo

Medlem
    13 september, 2007 vid 18:51

@andol 407950 wrote:

Antar att folk är rätt trötta på att svara på frågor angående kameraval men men…

-Är det någon som har erfarenhet av Panasonic nv-gs230?
    -Är det realtidstankning till datorn som gäller med DV?
    -Är det stor skillnad på optisk vs digital bildstabilitetsmojäng?
    -Är fördelarna fler än, snabb överföring,snabb åtkomst när det gäller hårddisk vs DV.

Mvh Andreas.

Jag skulle nog vilja påstå att det är realtidstankning som gäller.

Fast det beror iofs på vad du menar med det ordet.

Men när du läser in filmen till datorn via firewire så går det i realtid, m.a.o en timmes band tar en timme att kopiera ner till datorn.

Om du tänker på redigering så blir det annan sak, där behövs en riktigt fläskig dator om du ska kunna köra i realtid.
    Min brukar alltid behöva fundera ett tag när man lagt in en effekt eller liknande.

• jeppo_f

Medlem
    27 november, 2007 vid 15:43

Vad tror ni om Panasonic H20 då? http://www.smartson.se/test/videokamera/panasonic-sdr-h20.htm

32x zoom, optisk bildstabilisator å hårddisk. Kommer i princip uteslutande ha den till surf.

Hårddisk känns ju instinktivt bra, eftersom det inte kan komma in massa elak sand å salt och bråka med DVD-linser eller finmekanik till olika band.

Såg den för 5000 spänn på Mediamarkt. Är det nått att ha? Har ingen koll på videokameror alls…

/jeppo

• surfmc

Medlem
    23 januari, 2008 vid 21:28

Har du köpt dig en videokamera?

Jag är på gång att köpa en, är det någon idé att satsa på en full hd kamera i 10 000 klassen eller är den tekniken full av barnsjukdomar ännu. Det verkar ju som om många är dåliga i svagt ljus. Någon med erfarenhet?

• tim-eriksson

Medlem
    23 januari, 2008 vid 23:17
    surfmc;440531 wrote:
    Har du köpt dig en videokamera?

Jag är på gång att köpa en, är det någon idé att satsa på en full hd kamera i 10 000 klassen eller är den tekniken full av barnsjukdomar ännu. Det verkar ju som om många är dåliga i svagt ljus. Någon med erfarenhet?

Om du ska se skillnad på 720 p och 1080 måste du ha en stor tv, och se bra..

Jag ser inte skillnad på en 42″ på 3 meters avstånd, möjligen minimal skillnad på en 46″ på 3 meter. Du måste upp över 50-60 tum för att få någon märkbar förändring på kvalitén. Sen så krävs det lite mer burk för 1080p, iofs om du har ett skys gfx med h.264 decodning eller så kan du lösa det. Men.. Det är för mycket mekk med 1080 p enligt mig. Du kommer aldrig att använda den kvalitén innan priserna har dumpats rejält på så bra kameror.

Jag kan inte kameror alls. Men kan lite om bildkvalité och tv.

Så… Jag skulle köpt en 720 p kamera (antar att dessa finns) Istället för en 1080p (fulhd) om man kunde spara några kronor.

Reserverar mig för eventuella resonemang som är felaktiga. 😀

• surfmc

Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:19

Ja det är ju en del i det hela att man behöver ju kunna redigera. Men min tanke var att det jag ska filma kommer vara intressant att kunna visa i framtiden. Väntar barn inom kort och det vore kul med en kamera som kan matcha framtidens tv-teknik men det är kanske som du säger att skillnaden är så liten att man kanske inte ens märker den mellan 720p och och 1080.

Den tv:n du pratar om är den full hd eller hd-ready, hd-ready är motsvarande 720 antar jag.

Jag har väntat med att skaffa en platt-tv och gör troligen det inte förrän om ett tag och jag antar att de flesta kommer vara full-hd då.

Ett annat problem är väl vilket lagringsmedia man ska ha filmerna på för att det inte ska bli sämre kvalité än vad kameran filmar.

Jag har läst alldeles för lite än men det verkar vara så att flera av de nya full-hd kamerorna har sensorer som ger knivskarp bild i dagsljus men som fungerar sämre än de andra typerna av kameror i lite mörkare ljus. Vad jag förstår är det CMOS vs 3CCD.

Men detta är ju en djungel, fler med synpunkter.

• sourra

Medlem
    24 januari, 2008 vid 11:47

Panasonic har två HD-kameror (SD5/SX5) som fått sjukt bra betyg. De spelar in på flashminne = inget surrande ljud från bandmotorn om du t.ex. ska filma Surf MC Jr. inomhus. Dessutom får du full kvalitet när du tar över filmen till datorn. Tyvärr har den bara 10x optisk zoom men jämför man det med en digital systemkamera så motsvarar det ett objektiv med 43-430mm zoom vilket inte är så jävla dumt.

http://www.pricerunner.se/pl/8-983154/Videokameror/Panasonic-HDC-SD5-priser

• ola_p

Medlem
    24 januari, 2008 vid 12:33

motsvarande 430mm är ju rätt ok, filmar man på ställen där man är någotsånär nära så bör det ju funka.

• surfmc

Medlem
    24 januari, 2008 vid 15:18

@sourra 440608 wrote:

Panasonic har två HD-kameror (SD5/SX5) som fått sjukt bra betyg. De spelar in på flashminne = inget surrande ljud från bandmotorn om du t.ex. ska filma Surf MC Jr. inomhus. Dessutom får du full kvalitet när du tar över filmen till datorn. Tyvärr har den bara 10x optisk zoom men jämför man det med en digital systemkamera så motsvarar det ett objektiv med 43-430mm zoom vilket inte är så jävla dumt.

http://www.pricerunner.se/pl/8-983154/Videokameror/Panasonic-HDC-SD5-priser

Ja ska kolla på den, det vore kul med en som man kan sätta på någon vidvinkellins och om den funkar bra när det är lite sämreljus.

Sourra, du får se till att göra dina trick inom 10 ggr zoom avstånd så kan jag filma dig!

• sourra

Medlem
    24 januari, 2008 vid 15:30

Hehe, alltså 430mm är rätt rejält mycket jag har just skaffat en extender till mitt superdildoobjektiv. När jag sätter ihop dom får jag 420mm brännvidd.

• jeppo_f

Medlem
    25 januari, 2008 vid 14:15

10ggr zoom räcker inte riktigt för att filma surf. Visst, det låter mycket med motsvarande 430mm brännvidd, men när man filmar behöver man komma lite närmare än när man fotar.

Vi filmade en del nu i Sydafrika med en Panasonic SDR-H20 med 32x-zoom, och det behövs faktiskt så mycket, i alla fall om man köper kameran för att främst ha den för surf.

/jeppo

• sourra

Medlem
    25 januari, 2008 vid 14:24

Men man ska inte stirra sig blind på X-värdena utan kolla på den faktiska brännvidden. Kite filmas ofta lite närmare land än windsurf. Tänk även på att Andy Gordon filmat några riktigt fina grejer med en kamera som har motsvarande 50-500mm (Pana GS500).

• jeppo_f

Medlem
    25 januari, 2008 vid 15:07

Sant. Nu filmade vi iofs bara vågsegling, å då beror det ju väldigt mycket på hur spotten ser ut och hur långt ut brytet ligger. På tex Sunset skulle man klara sig alldeles utmärkt med en 10x zoom, men Melkbos skulle vara svårt.

Freestylesegling eller kite-hoppande är nog inte heller så kinkigt.

Just det! Optiskt bildstabilisator är riktigt bra! Vi körde med ett billigt skit-stativ, å utan bildstabilisatorn hade det aldrig funkat å köra på maxzoom och där omkring.

/jeppo

• tim-eriksson

Medlem
    25 januari, 2008 vid 16:24

En samsung 46″ Le*** Kan inte spec exakt. Kollade även på Toshibas nya Z serie som sägs vara sjukt bra. 46″. På en 42″ missade jag blindtest på 720 p / 1080 p men på en 46 så såg man marginell skillnad.

Då kollade jag på 1 meter.

Så. Om det är prisskillnad på 720 p och 1080 p. ta 720 p och lägg ner slantar på bättre optik !

Om du inte tror mig, googla lite om det här. Finns ton av information på minhemmabio.se (eller vad det är). Kolla även ett test hos en kompis som har en stooor tv 46+ som har fulhd. Jämför samma filmsekvens (troligen en trailer) i 720p och 1080p. Så får du själv se 🙂

• surfmc

Medlem
    25 februari, 2008 vid 18:20

AAAAHHHH

Jag var inne på att köpa en canon hv20 men funderar nu på om jag ska köpa en icke full-hd kamera istället och ha råd med lite andra prylar. Någon som kan ge någon bra tips på en kamera med grym optik??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video videokamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.