Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Videoredegering
-
Videoredegering
Publicerad av swe223 på 17 januari, 2005 vid 14:06Hej!
Jag har en fråga till er som video filmar mycket. Har själv skaffat mej en dv kamra och har börjat filma en hel del. Vindsurfing och annat. Vad använder ni för program för att redigera film samt komprimera ihop det till mindre storlek.
Mvh Nicklasdrakglenn svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Adobe premier pro. Har visserligen inte redigerat så mycke vindsurf film ännu, men det är allmänt ett jävligt bra program. Tyvärr lite knepigt i början tyckte i allafall jag, men det är värt mödan.
Om du vill ha not enklare finns ju pinnacle, helt ok och väldigt enkelt.
-
tjena hej!
jag använder pinnacle 8, funkar fint men kräver en hel del hårddisk till själva ”rå-filmen”. det finns säkert program som är bättre, men jag tycker att detta är det enklaste som ger bäst resultat utan att man behöver gå en 3 års redigeringsutbildning för att behärska dethoppas att det hjälper..
mvh
micke -
Har du tillgång til en mac så rekomenderas defenitivt Final Cut Pro, e det windows så ska du nog satsa på premiere. Alternativet är Avid Express, men det är lite klurigare att lära sig.
För att komprimera filmer rekomenderar jag nog Sorenson Squeeze suite 4. -
Knatte
Gäst17 januari, 2005 vid 16:54Adobe premiere 6.5 använder jag. Efter att ha gått igenom klickdatas interaktiva kurs för Adobe premiere så börjar jag få lite bättre grepp på funktionerna.
Det jag inte känner mig riktigt bekväm med är komprimeringen.Jag brukar ju använda Mpeg 2 och Mpeg 4, men då blir det en tendens till randigt i videon.
Ola, ifall du använder ;
Svar till:
För att komprimera filmer rekomenderar jag nog Sorenson Squeeze suite 4.
[/ QUOTE ]
Hur funkar detta? Kan jag smidigt använda detta ihop med Premiere 6.5, efter jag har lagt filmen i Timeline och skall börja exportera (komprimera)
Normalt så gör jag ju export to MPeg encoder efter färdig klippning.Eller hur funkar det? Var hittar jag Sorenson Squeeze suite 4 ??
Behöver man speciella Codec för att se dessa filmer sedan -
Det kostar fedt med cash tror jag… och jag har bara en macversion…
Men den borde ju gå att hitta…Har inte premiere installerat så jag kan inte kolla exakt hur det ser ut, men… Du bör kunna göra en avi (skulle jag tro, det är mov om man kör mac). som bara innehåller referenser till dv materialet, sen öppnar du filen i sorensen, och därifrån kan man läsa manualen till sorenson… Alternativt kan man köra cleaner som också är helt ok.
Mig veterligen finns det följande inom kategorin värda att nämna, sorenson, discreet cleaner, compressor till FCP, och Compression Master och jag kan ha missat någon.
Hursomhelst är det ungefär samma metod till alla, ta det du får tag på.
Att dina mpg filmer har troligen men interlace inställningar att göra, det bör finnas någon som vet vet vilken inställning som skall pillas på för att få interlacen rätt… Testa google…Codec beror helt på vilket format man väljer, men jag har för mig att quicktime tar sorensen pro, och mp4orna kan nog läsas av vlc, qucktime, mplayer mfl.
-
Knatte
Gäst17 januari, 2005 vid 20:38Visst har ränderna det med interlace att göra
Det vart ju skillnad direkt
Men hittar inte ”deinterlace” på Mpeg komprimeringsdekodern, bara på QT och på stillbilderna.
Så ifall någon vet hur jag fixar det på Mpeg encodern så blir jag så glad
Så här bra blev det på en stillbild när jag klickade för deinterlace. -
Knatte
Gäst17 januari, 2005 vid 20:40Utan iklickad deinterlace..
Ok inte samma bild, men skillnaden i kvaliten är stooor!! -
Eller rättare sagt, så tror jag det handlar om att antingen får den som tittar på filmen köra ett deinterlacefilter vid uppspelning (interlace innebär ju att varannan linje e från bilden innan och varannan från bilden efter, = dubbla fps). Skulle gissa på att du skall lägga et deinterlace filter i premiere innan du exporterar, eller öka frameraten på exporten, så skall ränderna bli osynliga, tror jag.
-
Knatte
Gäst17 januari, 2005 vid 20:58Det är precis vad jag kan göra på bildexportering och ifall jag exporterar filmen till QT.
Men exporterar jag via Mpeg encodern, så finns det ingen deinterlace inställning…
Jag kan inte göra samma sak med Mpeg. (jag har inte hittat detta ännu i alla fall.)Gjorde en QT-version just nu med deinterlace inkopplat. Blev grym skillnad i kvaliten
Tyvärr blev filstorleken 513 Mb stor också -
Appropå frågor om videoredigering
Blåste på XP & Adobe premier 7.0 i helgen (första vettiga OS från Microsoft) men Adobe 7 skiten vägrar att plocka upp Adobe 5 filerna som jag satt och snicka på, ska det verkligen vara så att man får börja om från början??
Glenn – Hmpf
Logga in för att svara.