Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vietnam eller Filippinerna över jul & nyår – eller andra förslag?

• Vietnam eller Filippinerna över jul & nyår – eller andra förslag?

Publicerad av happymagnus på 3 oktober, 2010 vid 20:34

Funderar på att antingen åka till Mui Ne eller Boracay över jul/nyår. Har du varit där? Några idéer eller tankar om val mellan dessa två?

Jag vill ha shortssurf, billigt boende och mycket vind. Nackdelen med Mui Ne lär ju vara att vinden är byig, Boracay är rätt mycket längre flygtid och dessutom typ fyra tusen dyrare flygbiljett.

Eller några andra idéer för bra surf jul/nyår?

Kjello svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Kjello

Gäst
    11 oktober, 2010 vid 13:45

Just den tiden har Mui Ne bäst klimat (Högsesong), och bra vind kommer samma tid varje dag alltid in snett mot stranden, så det bör inte vara byigt, men aldrig plattvatten, och hårt bryt vid stranden.
    Billigast coolaste boendet tycker jag, “Saigon Cafe” 70 dollar/mån 2009 för ett par (2pers), vid stranden (ligger vid det som ser ut som en vit boll med ett svart bakvänt S igenom). knappt 2 km från kitebeach, åt rätt håll, så man kan åka andra hållet till Mui Ne village (stora udden), för stora vågor, ungefär 4 km
    (såg från kitebeach, kiteare som åkte rakt ut på havet, från bakom udden, det är en vågspot H, sida om udden, där vissa vågade startar ifrån).

Vinden kommer alltid från bildens nedre högra hörn, mot bildens övre vänstra hörn,
    men glöm åka plattvatten närmare udden, det är fiskenät/fiskebåtar overallt där, och palmer som välter ut över vattnet (dessutom höga udden skymmer vinden = byigt).
    Kitebeach är den biten längst mot V. Börjar mitt emellan nålen “mitt hus” och sträcker sej till nästa udde.
    (ser smått ut på bilden bara)

jag hyrde eget hus för 100 dollar/mån, en liten bit ifrån Saigon Cafe.
    Det finns även billigt boende på andra sidan vägen längs kitebeach,
    men ville inte bo där i lä bland mygg/kryp och avgaser / buller i en stråhydda.
    Mui%20Ne2.jpg

Det kan va lite jobb att hitta billigt boende den tiden. Hotellen längs kitebeach kostar runt 100 dollar dygnet.
    Otrolig prisskillnad. (dyra hotellen sprutar giftmoln in i alla buskar, mot moskitos mm, otrevligt)

Men jag klarade mej med bara en fläkt i taket, och oftast utan något över mej (hett) moskitos “väldigt få”, störde inte alls.

Glöm madrass, funkar inte “svettigt”,
    jag slängde ut madrassen, sov som en vietnamese på en stråmatta “lite lyx, jag hade en upphöjd murad kakelsäng”, dom sover mest på golvet, hårt men cool.

En natt blev jag biten av pyttesmå myror, som hade tagit sej in genom en spricka i hörnet, men lätt åtgärdat, jag svabbade sängen och tejpade igen sprickan.
    Sen 4 mån, höll jag allt kliniskt rent som ett badrum, då kommer inga kryp.

Förutom förödelsen Vietnam Claud, “otroligt” ett jättemoln med flugor landar, täcker in hela Mui Ne, på några secunder, bits inte, bara en mess överallt.
    Hände 2ggr på 4 månader. allt är över direkt, döda flugor överallt.

Tips; ta mad en stor microfiberduk att svabba rent med, finns annars att köpa i Phan Thet nästa stad knappt 1 timme med buss.

Och angående farliga djur, så ska man passa sej på nätterna, om man går upp mot höglandet,, det finns giftormar små som daggmaskar (svåra att upptäcka), kan ringla ihop sej mitt på vägen, jättefarligt.

Boracay vet jag inget om, verkar löna sej mest för lite längre tid.

• marcusrobell

Medlem
    12 oktober, 2010 vid 08:13

Har bott i Mui Ne varje säsong de tre senaste åren och stannat mellan 1 och 4 månader. Jul/nyår brukar man få bra vind. Vinden i Mui Ne är inte alls särskilt byig, vet inte var den infon kommer ifrån. Choppigt ja, byigt nej. När det blåser som det oftast gör så blåser det mkt. De flesta kör 9 eller 11 beroende på vikt och bräda. Jag väger 90 och kör alltid 9a med twintip eller surfbräda.

Boende kan vara lite stökigt att hitta över jul/nyår, det finns många hotell så något löser du nog alltid. Det kommer vara ganska mkt folk ute på havet under denna tid men det är en stor strand så man hittar alltid nån plats att köra på. Sen finns ju också den legendariska 2 timmars downwindern till Phan Thiet som är bland det bästa jag gjort med en kite och surfbräda…

• Kjello

Gäst
    12 oktober, 2010 vid 14:20

marcusrobell då va du där i vintras, jag va där vintern -09, då funkade aldrig gprs, bara gsm, i kontantkorten. Gick bara att ringa och sms’a.
    Men dom snackade om att det skulle komma 3g, har det kommit någon möjlighet med internetsurf i mobil, annat än wifi..

Sjysst ändå när jag va där, alla bjuder på gratis wifi, så man kunde wifi-surfa i mobilen på närmaste bar, eller i närheten.

• jmaster

Medlem
    12 oktober, 2010 vid 15:02

tjena
    tänkte åka till Mui Ne nu i november 2,5 vecka.
    Kan jag räkna med lite sämre vindförhållanden men lite billigare boende?
    SJ

• marcusrobell

Medlem
    13 oktober, 2010 vid 12:30

Stämmer, men har du tur kan du få riktigt fin vind. Säsongen har inte kommit igång än. pratade precis med en vän som bor där nere. alla sitter och väntar, men det kommer nog snart.

• hannis

Medlem
    31 oktober, 2010 vid 18:50

Blev biljett bokad till Mui Ne idag över jul/nyår. Tokdyr biljett såklart men va fan, man måste ju få surf. Några tips på bra hotell? Är det värt att dra med sig en Custom Global 5’6″a? Det verkar som om det finns vågor… men en 5’6″ är ju meckig (och kostar) att få med sig för två veckor surf… Så Kjello och Marcus, hur bra är vågorna – egentligen?

• Kjello

Gäst
    1 november, 2010 vid 06:09

Såg feta surfvågor/vågsurfare och någon kite, när jag 2ggr passerade på mc längs stranden vid Mui Ne villge.
    Och från Jibes lastar dom ett par jeepar, och eller, en mindre lastbil med vågsurfbrädor varje morgon, och alla vågsurfare åker mot den stranden, även bakpå moppen med en stor vågbräda under armen.

Många kitesurfar directional på Mui Ne kitebeach, men inga stora vågor där.

Inget kul i hettan kånka på mycket, jag skulle hyrt vågbräda i Jibes, transport och allt ordnat.

Om problem att hitta billigt boende så kolla/hämta på min hemsida “Mui Ne i Vietnam.kmz” en google earth nål som markerar huset jag hyrde, finns inte det ledigt så har dom flera rum där, man sover på golvet, bastmatta/madrass,
    Kiteläraren/ägaren “Mr Lee” för Best kitescool (svart bestflagga) bor/hyr hus där.
    Ägarna för stället kan inte engelska, men många gäster kan.

Men varför inte, ett helt hus med flera rum kök, mm, allt för bara 200 USD/mån,
    När man hittat stigen, från asfaltsvägen upp till mitt hus, så kolla först stora tomten direkt till H, vid vägen, med 2 frächa stora murade betonghus, går inte att missa ett stort pastellblått hus med blåkaklad altan, perfekt, ägaren en jättetrevlig tjej bor i det andra större beige huset på samma stora tomt, hon kan engelska.
    Rättare; jag skulle fått hyra det för 200USD/mån. med ett rum oandvändbart, för hon lagrade möbler mm i det rummet (hon kunde tömma det rummet om jag betalade lite mer), men 2 stora lediga rum + kök och toa/dusch.
    Stora kokospalmer på sandtomten, man fick gärna ta kokosnötter gratis.
    Hon är bra på att laga mat, det är bara att beställa vad du vill, hon fixar allt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vietnam eller Filippinerna över jul & nyår – eller andra förslag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.