Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikt på brädor

• Vikt på brädor

Publicerad av nordgren på 11 januari, 2005 vid 19:43

Är det bara jag som stör mig lite på viktangivelserna på brädor?
    Kollar man i tester i tidningen windsurf där det väger brädorna så väger de generellt ca ett kg mer där än vad tilverkarna angivit, är det bara för att de väger med stroppar och fena och fabrikörerna endast väger brädorna eller kan det vara fabrikörerna som anger felaktig info?

dr-masse svarade 20 år sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • voodoo

Medlem
    11 januari, 2005 vid 19:53

fabrikören anger oftast vikt exkl stroppar pads fena.

har ngn funderat på varför de nya stubbisarna som är 210-230 inte är lättare än de som är 250-255?

(hellre en lite tyngre bräda som håller (6-6.5kg) än en superlätt bräda (ca 5kg) som tar stryk för minsta lilla!)

• nordgren

Medlem
    11 januari, 2005 vid 20:00

Utan padsen också?

Angående stubbisarna så tror jag att de har ungefär lika stor yta som traditionella vågbrädor vilket medför att de ffår åt lika mycket laminat/material = lika vikt.
    Dom är ju kortare men även bredare, då jämnar det ut sig och vikten blir densamma. Skulle jag gissa iaf…

• lars_k

Medlem
    11 januari, 2005 vid 20:04

Jag tror att stubbysarna inte är lättare eftersom de får lika stor yta pga större bredd. Och det är ytan, dvs mängden laminat som huvudsakligen avgör vikten på brädan.

• lars_k

Medlem
    11 januari, 2005 vid 20:05

Hehe. Kunde inte sagt det bättre själv wink.gif

• nordgren

Medlem
    11 januari, 2005 vid 20:08

*gapskratt* Fan nästan exakt samma formulering till och med. grin.gif

• dr-masse

Medlem
    11 januari, 2005 vid 20:46

Ha, det där var dråpligt!

Dessutom så har man ju “tagit bort” en del av brädan som väger typ noll – nosen. Volymen är ju dessutom snarlik, ofta faktiskt mer på “stubby”.

Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikt på brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.