Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vikten på brädan?
-
Vikten på brädan?
Posted by JOHN_J_RAMBO on 14 maj, 2003 at 19:04Spelar detta så stor roll?
okej om en bräda väger 6kg o en annan 10kg..
men om det rör sig om 1kg.. från 5,6 till 6,5
Vågbrädor e det jag har mina funderingar på!Någon som kan berätta lite om det?
Ola o Lars har jag förstått gillar vågisar
Tacksam för info!go_catch_a_wave replied 21 years, 7 months ago 6 Members · 9 Replies -
9 Replies
-
1 kg på en vågis gör mycket. Min förra bräda vägde 7 kg, min nya 6.2 (enl spec). Dessa 800g märks otroligt mycket, framför allt i luften. Men vikten är egentligen inte den “viktigaste” egenskapen. Shapen gör mer skillnad. Sen ska det ju hålla också. Att hoppa av en vågbräda i plattlandningar är faktiskt inte så ovanligt… Finns lätta “ltd” – versioner, t.ex. RRD har ju en nu, men utan garantier :/
Men Ola H som provar material på löpande band kan säkert ge ett utförligare svar… -
JOHN_J_RAMBO
Guest14 maj, 2003 at 20:01Det kanske han kan…
Jag väntar o ser vad han har att sägaTackiletack för din insatts!
-
Med fel shape spelar vikten ingen roll!
Men om du jämför två likvärdiga brädor är klart att den lättare går bättre, planar tidigare, svänger snabbare pga mindre vikt att flytta på. Desvärre har vissa tillverkare haft stora problem att kombinera låg vikt med god hållbarhet, vid hopp vill säga. Även jag som väger under 70 kilo har haft sönder flera vågbrädor. Om du väger mer får du ta med detta i beräkning om du tänkt ladda utan att sätta landningen 100. De brädor som har hälgropar, dvs extra padsmaterial under de vanliga padsen håller självklart mycket bättre. Men vissa brädor går mitt av också. Många tillverkare har dock extratjockapads till i år. De senaste åren har jag sett många märken och typer av brädor som varit kraschade under padsen. Såväl brädor som tillhört sverigeeliten som medelsurfare. Nya brädor brukar gå att reklamera av första ägaren men annars är det ofta kört.Men, det är klart det är värt att ta risken! En lätt bräda är grymt skön. Jag går under 6 kg i år.
/Magnus -
En tanke från idémannen (jag):
Vad tror ni händer om man har linor från mastfoten och från främre fotstropparna till hängselen som lyfter brädan jämnt? Tänk att linorna fungerar som hundkoppel, med passande dragkraft
Vikten skulle virtuellt kännas mindre kanske?
-
Jag håller med de som svarat medan (Mag, Lars K). 1 kilo skillnad mellan två för övrigt bra brädor gör enorm skillnad, både i känslan och den mer “objektiva” prestandan som tidig planing mm.
När det gäller hållbarhet kan lättare vara klenare, men är det inte alltid. Min gamla Delfs (TwoField) byggd 93 vägde t.ex. 5.7 kilo (med tre fenboxar) och höll i 6 säsonger (förutom fenboxreparationer pga brutala stankontakter). Då var den fortfarande utan minsta buckla på ovansidan och stenhård under stropparna. Bra custombrädor kan vara 0.5-1 kilo lättre än motsvarande seriebräda och ändå ha bättre hållbarhet mot krascher och krossskador. Seriebrädorna i allmänhet byggda för att vara och förbli hårda och har därför ganska mycket sandwich relativt mängden väv. Många custombrädor har istället mer och finare väv men tunnare (eller ingen i vissa fall) sw i laminaten. Det ger bättre slaghållfasthet med sämre skydd mot att bli mjuka.
Generell kan man också säga att även om proffsen hoppar dubbelt så högt och gör fetare grejor så har de nog med koll för att undvika de värsta plattlandningarna. Även om de som får brädor gratis så kan ha vissa favoritexemplar och dessa vill man inte slita sönder i onödan. Är det läga för fetplattlandning (och inte tävling) är det bättre att släppa efter lite. En kille eller tjej med mindre koll kanske inte märker att en plattlandning är på gång förrän det är för sent och dessutom gör många mindre plattlandningar som var och en sliter på brädan.
-
JOHN_J_RAMBO
Guest15 maj, 2003 at 17:53hm..jasså det är så det ligger till
Danke skön!
-
Hej å hå, en gammal klycha säger 1 kilo på brädan = 10 kilo på seglaren???. Eller var det tvärtom…… hmmm….Jag har en Naish 8″4 och en 8″6 som jag tycker är helt guld, både vikt och seglingsmässigt. snart får jag en Twister också………..( viktväktaren)
-
en bra tumregel är att betala så mycket pengar som möjligt för en så lätt bräda som möjligt som helst är tillverkad i äggskal så att du kan dinga den så lätt som möjligt eller hoppa av den så lätt som möjligt.
Log in to reply.