Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Viktens betydelse

• Viktens betydelse

Publicerad av rikard_j på 3 juli, 2003 vid 10:05

Jag undrar hur stor vikten har betydelse när man väljer en kite. Om en kitare som väger 90 kilo kör med en 16 m2 kite. Vilken storlek skall då en kitare som väger 70 kilo välja?

skutt svarade 21 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:18

Jag väger en 68 pannor och jag köpte en Co2 16kvm och är helnöjd. Som jag ser det så betyder det bara att jag kommer att plana snabbare än de som är tyngre. Jag är iofs nybörjare så mina antaganden kan ju vara hel fuck up. Men jag har för mig att det var Pan som är i min viktklass och älskade att köra med sin 17 fuel, tror jag det va…..

Beror ju lite på var du ska köra oxå. Jag kör i mälardalen och här är det fan vindstilla som i pungen för det mesta så det behövs en stor en drake,,,,, kite drake alltså =)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:18

Jag väger en 68 pannor och jag köpte en Co2 16kvm och är helnöjd. Somjag ser det så betyder det bara att jag kommer att plana snabbare än de som är tyngre. Jag är iofs nybörjare så mina antaganden kan ju vara hel fuck up. Men jag tror det var Pan som är i min viktklass och älskade att köra med sin 17 fuel tror jag det va…..

Beror ju lite på var du ska köra oxå. Jag kör i mälardalen och här är det fan vindstilla som i pungen frödet mesta så det behövs en stor en drake,,,,, kite drake alltså =)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:19

Sorry för dubbel inlägget hordatorn fick juck…

• rikard_j

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:59

Jag menade om en 90 kilos kitare har bra drag/lyft i sin 16 m2 kite. Vad skall en 70 kilos kitare använda för storlek för att få motsvarande drag/lyft i samma vindförhållande?

• kitefredrik

Medlem
    3 juli, 2003 vid 13:08

En kvalificerad gissning från mig: 14 kvm. (12 blir nog lite för lite TROR jag)

• hengo

Medlem
    3 juli, 2003 vid 13:18

äre inte ganska mkt teknik inblandat också?
    inte bara vikten som spelar roll

• skutt

Medlem
    3 juli, 2003 vid 13:24

Hej . En tabell jag läste någonstans rekomenderade +/- 1 kvm
    kite per 10 kg kitare om åkarna är lika duktiga . så skilnaden 90-70 kg 16m2 -2kvm = 14m2 om det är en kite av samma modell ,ps är det olika kites så kan man få ett annat resultat . men generelt funkar det att tänka så .

• rikard_j

Medlem
    4 juli, 2003 vid 10:06

Borde det inte finnas ett matematiskts samband? Jag menar att en person som väger 70kg, alltså 78% av en som väger 90kg, vill väl ha 78% drag av den kiten som 90kg kitaren har. Då borde ju 70kg kitaren välja en kite som har 78% av den yta som 90kg kitaren har?

• kitelife

Medlem
    4 juli, 2003 vid 11:27

*lol* det har lite betydelse vad du väger men oxå vad det är som väger (fett eller muskler) allt går ut på kroppskontroll och hur mycket man vågar… oki det kan va obehagligt och va apriggad i början men man vänjer sig och till slut så är det inte lönt och gå ut alls om man inte är ??? just det APriggad!

Grundar detta på min egen erfarenhet och mina 58 kg, jag håller oftast lika stor draken som dom andra gubbarna på spotten som väger ibland det dubbla av vad jag väger (nja inte riktigt kanske men ni förstår vad jag menar : ) den stora skillnaden är att jag planar och tar höjd tidigare än dom flesta : ) i överkant är inte skillnaden så stor…

Allt som behövs är rutin och bra teknik så är inte vikten så viktig längre…

Ps. en nybörjare bör börja med en kite i storlek typ 13-15 ( ideal är ca. 14 m2) oberoende vikt och gå ut i lungna vindar typ 5 m/s och när det känns säkert och bra addera mer vind… Ds.

• gugge

Medlem
    4 juli, 2003 vid 11:27

Men om 90 kilos personen är helt kass på att hantera sin drake har sambandet ingen betydelse.

det där med 10 kilo +- 1 m2 har jag också hört.

Sen kan det ju vara så att han har en avancerad drake eller en med lågt AR. Du vet, vill du räkna på det kommer du aldrig att köpa en drake.

• danielsan

Medlem
    4 juli, 2003 vid 11:42

frågan var väl inte hur olika drakar fungerar på personer med olika vikter utan snarare om vikten på en person är den enda rörliga variabeln och alla andra faktorer fasta, hur stor blir kraftskillnaden mellan personer med olika vikt.

• rikard_j

Medlem
    4 juli, 2003 vid 12:55

Just precis. Någon som uppfattat frågan korrekt. smile.gif Givetvis har skickligheten på kitaren en större betydelse än vikten. Men med två lika skickliga kitare med olika vikter är ute och kör i samma vindförhållanden så måste ju den tyngre kitaren köra en större kite för att få lika höga hopp som den lättare.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juli, 2003 vid 13:36

Jag kan lite (lite lite kanske…) förstå folk som inte tycker att man kan räkna på sånt här, men varför skulle man föredra en uppenbart felaktig tummregel (1 m2 extra per 10 kg) framför ett rejält och riktigt matematiskt samband? 🙂

Aerodynamiska krafter är proportionella mot ytan, så det stämmer att om en drake med yta X lyfter en kille på 90 kg rakt up nätt och jämt, och en annan kille väger 0.72*90 kg så kan han räkna med en liten moonwalk med en drake med yta 0.72*X. Det är väl det som brukar definiera toppen av windrangen på en liten bräda. Botten blir väl ett lite krångligare resonemang men borde stanna på ungefär samma samband.

/Fysiktönten som mest sitter på stranden och räknar… 😉

• skutt

Medlem
    4 juli, 2003 vid 14:11

Felaktig tummregel ? +-1m2/10kg den regeln är faktiskt baserad på den matematiska formeln (16%/+~¨90\”+-1/m2%70+-x%//=14m2 ) så det så .

• rikard_j

Medlem
    4 juli, 2003 vid 14:26

Å tusan ! Jag insåg inte det från början… wink.gif
    Nu när detta är utklarat återstår bara frågan om hur mycket mindre bräda en 70kg åkare bör ha än en 90kg åkare om de kör med samma kitestorlek?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Viktens betydelse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.