Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Viktens betydelse

• Viktens betydelse

Publicerad av rikard_j på 3 juli, 2003 vid 10:05

Jag undrar hur stor vikten har betydelse när man väljer en kite. Om en kitare som väger 90 kilo kör med en 16 m2 kite. Vilken storlek skall då en kitare som väger 70 kilo välja?

skutt svarade 21 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:18

Jag väger en 68 pannor och jag köpte en Co2 16kvm och är helnöjd. Som jag ser det så betyder det bara att jag kommer att plana snabbare än de som är tyngre. Jag är iofs nybörjare så mina antaganden kan ju vara hel fuck up. Men jag har för mig att det var Pan som är i min viktklass och älskade att köra med sin 17 fuel, tror jag det va…..

Beror ju lite på var du ska köra oxå. Jag kör i mälardalen och här är det fan vindstilla som i pungen för det mesta så det behövs en stor en drake,,,,, kite drake alltså =)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:18

Jag väger en 68 pannor och jag köpte en Co2 16kvm och är helnöjd. Somjag ser det så betyder det bara att jag kommer att plana snabbare än de som är tyngre. Jag är iofs nybörjare så mina antaganden kan ju vara hel fuck up. Men jag tror det var Pan som är i min viktklass och älskade att köra med sin 17 fuel tror jag det va…..

Beror ju lite på var du ska köra oxå. Jag kör i mälardalen och här är det fan vindstilla som i pungen frödet mesta så det behövs en stor en drake,,,,, kite drake alltså =)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:19

Sorry för dubbel inlägget hordatorn fick juck…

• rikard_j

Medlem
    3 juli, 2003 vid 10:59

Jag menade om en 90 kilos kitare har bra drag/lyft i sin 16 m2 kite. Vad skall en 70 kilos kitare använda för storlek för att få motsvarande drag/lyft i samma vindförhållande?

• kitefredrik

Medlem
    3 juli, 2003 vid 13:08

En kvalificerad gissning från mig: 14 kvm. (12 blir nog lite för lite TROR jag)

• hengo

Medlem