Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikter och brädvolym

• Vikter och brädvolym

Publicerad av anonym-anvandare på 12 juli, 2000 vid 08:00

Jag har fått ett bra erbjudande på en bräda på 105l, jag väger ungefär 75kg.
    Kan jag segla den utan att behöva vattenstarta? (tänkte lära mig i sommar)
    Jag har bara seglat pråmar tidigare.

robin svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • robin

Medlem
    12 juli, 2000 vid 08:39

Det går men det kommer att vara rejält vingligt om du bara har seglat pråm. Jag tycker att du ska ha runt 120 liter, fast om du har fått ett bra pris på 105-litersbrädan så funkar det också.

/Robin

• nils-m

Medlem
    12 juli, 2000 vid 08:47

Det finns en formel för att beräkna om det är lätt att dra rigg.
    Brädans volym-(din vikt brädans vikt riggensvikt)=
    Det du får fram är överskjutande volym, den bör vara minst 20 liter för att det ska vara någorlunda enkelt att dra rigg

nils.marten@linq.com

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juli, 2000 vid 16:31

105 l verkar lite i minsta laget om du har seglat pråm tidigare. Visst går det, men kanske inte det roligaste. Dessutom kan det vara värt att veta din segelgarderob. Vad har du till brädan? Var seglar du? Kommer du lätt i planing? Själv skulle jag som tidigare inlägg råda till ca 120l eller t o m mer?

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2000 vid 06:09

Jag får ett 6,0 slalom(?)-segel till brädan.
    Jag kommer nästan uteslutande att segla i skärgården.
    Jag vill ändå ha möjlighet att kunna hoppa och greja
    med brädan så jag är orolig för att ha för stor volym också.

• robin

Medlem
    13 juli, 2000 vid 06:42

När det blåser kommer du att ha riktigt kul med brädan, fast jag skulle råda dig att köpa lite större prylar.
    Själv kör jag på 107-liters bräda med 6.7 som störst i Stockholm, och jag får inte ens segla hälften mot vad jag skulle kunna med större prylar. Om du kör inomskärs så händer det inte ofta att en 120-liters bräda känns för stor och du kan ha riktigt kul med en sådan. Du behöver ju inte köpa en racebräda bara för att den ska vara lite större.
    Vad gäller seglet så är 6.0 en perfekt storlek att lära sig vattenstarter och gippar men se till att det inte är ett rent racesegel. Egentligen ska du nog skaffa ett 7.0 istället, för det du tappar i lätthanterlighet får du igen i antal segeltimmar!
    Men till slut handlar det ju faktiskt om din plånbok tyvärr och du kommer garanterat att ha kul på 105-litersbrädan när det blåser! Dessutom har du kanske kvar pråmen till de alltför många dagar det inte blåser.

/Robin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikter och brädvolym

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.