Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigaste faktorn vid höjdtagning?

• Viktigaste faktorn vid höjdtagning?

Publicerad av nemo på 7 april, 2000 vid 08:20

Är det Seglet eller brädan+fena som har störst betydelse för hojdtagningsförmågan? Exempel: Har en Freeride Xantos 290,300 eller Vision 170 +50cmfena och ett camberfritt slalomsegel typ NP Diablo 9.2 eller dylikt.Vilket
    ger störst prestandaökning brädbyte till racebräda eller byte av segelet till ett racesegel eller cambratfreeracesegel? Min tes är att seglet har störst betydelse i ovan nämda ex. rätt eller fel? Hur stor blir skillnaden? måste man köra raceprylar för att ha en chans?

anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2000 vid 08:26

nej du behöver inte ha race prylar för att hänga med i amatör köp en stor rak fena bara så är du på…..

kryss kungen

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2000 vid 09:53

Det beror på vilka brädor du jämför.
    Jämför du med de nya fetekorta “IKEAdörrarna” så har du tyvärr ingen chans, jämfört med vilken annan bräda som helst, oavsett segel.
    Så är det (tyvärr…).

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2000 vid 10:03

har du seglat nån av dom där “fete” grejerna som du pratar om eller är det bara saker som du har hört här som du skriver?? vad kör du på själv???

Mr Big

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2000 vid 11:09

Provkörde en Star Formula i fredags, jag lovar, den gick som inget annat i lättvind! OBS att det inte var jag som skrev föregående inlägg…

• smurf

Medlem
    9 april, 2000 vid 16:06

Bra utrustning kan få en hyfsad seglare att gå bra men jag tror dock att en duktig seglare
    ändå skulle komma segrande ut ur ett race. Visst spelar utrustningen stor roll men det
    hänger mycket på teknik och erfarenhet också. På ett enstaka ben kanske utrustning är
    avgörande men i ett helt race tror jag man kan hävda sig ganska bra även med mer freeride
    lättvinds widestyle, typ free diamond, vision eller även fjolårets xantos, om man har rätta
    tekniken. Har man bara en bräda som kan klara av att seglas med en 9.0:a så tror jag
    att man kan hävda sig ganska bra i amatörklassen.

Ser man dock till din fråga om ett camber segel eller en ny formula bräda är mest avgörande
    så måste jag dock hävda att brädan har mest inverkan, de tar otroligt bra med höjd…

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2000 vid 17:40

Någon som har erfarenhet på hur stort segel och fena man kan hänga på en Mistral SLE från -96? och få något ut av det??
    seglar just nu 7,5 och det känns som det skulle gå att hängapå mer!! Någon som vet
    MR ?

• racer

Medlem
    9 april, 2000 vid 22:00

Jag vet, hade en sån, mycket lättseglad och snabb, tål riktigt mycket vind om du har en mindre fena, jag körde 39cm och 44cm fena till VX2 7.8m vilket funkar mycket bra ända tills fenboxen sprack, en sjukdom på de brädorna plus att de har tendens att mjukna under fötterna annars en mycket trevlig bräda. Bytte senare till en ännu goare Seatrend Race 290 på 118liter -97 som svänger bättre.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 april, 2000 vid 07:44

NE det var jag och jag har en Starboard Formula och har bytt från en ACE 309.
    JAg lovar och svär…
    Det är det absolut bästa jag någonsin har seglat!
    Den känns som en slalombräda på halvvind och slör och kryssar så otrooolit mycket bättre än ACE’n och den gick väldigt högt.
    Det konstigaste av allt är att det är extremt mycket mer lättkontrolletad i hårdvind. Jag tror knappt det är sannt själv?
    Tyvärr (som sagt…(för det blir dyrt…))

• per

Medlem
    10 april, 2000 vid 15:19

Har en 290 SLE -98:a själv. Har haft 8,3 som störst (46 cm fena)…funkar OK men inte den bästa balansen

• anonym-anvandare

Medlem
    10 april, 2000 vid 17:54

jag kör på en thommen 295 135 L och en 44cm + 8,6 och det funkar suveränt bra. men som sagt surfarens teknik är ganska avgörande. Men jag ska köra som amatör i svenska cuppen med den brädan sedan så ska jag nog lägga till mig en 7,4 också.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigaste faktorn vid höjdtagning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.