Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › viktigt ang klagshamn
-
skotten wrote:hehheh, I have spoken to the windsurfers down there and they are totally cool with us kiting down there.
Howdy, I don’t know if ALL are totally cool about it though. I have been w/surfing there for a year (haven’t kited for ages) and the few kiters that have been there have kept to themselves, causing no probs that I’ve heard of.Whether there is a ban or allamansrätt allows for kiting or not, I’ll leave it to the legal eagles. You guys har bättre koll på sånt. But I have seen kiters set up where Skotten mentions.
All I am saying is that even though there are w/surfers that tolerate kiters in the area, I think the club as a whole has the policy of not.
Sticky situation for those wanting to kite there. Bit like a dog with rabies, you don’t know if it’s going to bite or not. 🙁
Good winds.
-
Hbgkitare wrote:Luuddee wrote:nån jevel som drog linorna runt halsen på nån där..
Hörde talas om att det kanske var en viss Marcel, låter honom kommentera det själv om det är sant!Det är mycket man hör, men skulle gärna vilja vara jag, att få vrida alla mina linor runt halsen, helst på gubbjävelcamparen! för det är där problemet är.
Han känner sig hotad va att någon ska ta hans lilla husvagns plats.
hahahahahaa loser!!! -
Som boende i Klagshamn är jag självklart av uppfattningen att halvön är suverän för kiting. Inte bara för att jag har 5 min till stranden men framförallt för att halvön täcker samtliga vindriktningar men också för att det är gott om plats, i.e. få kitare. Vågor saknas dock helt.
Det är således med blandade känslor jag nu kommer att ge min subjektiva, men mycket positiva, bild av detta kite-mekka. Allt i sharing-syfte och med hopp om att kunna stifta nya vänskaper kring detta helt underbara tidsfördriv….fan va poetiskt/patetiskt det där lät….
Klagshamn har två bra kitespots:
Norra stranden (VNV-NO) – Bästa riggnings och launchstället återfinns på första badplatsparkeringen. Här har man ca 2m från bil till riggning samt ytterliggare 15m till vattnet. Väl ute har man ett dolt band av ca 5 stenar parallellt med stranden ca 50m ut. Förbi detta är det cool i en radie av ca 400m. Man har således någon form av inlärningsproblem om man inte klarar lära sig detta på en 2-3 vändor. Revet ligger utanför så vattnet är mestadels platt även i vindstyrkor över 10 m/s. Sommartid måste riggning och launch skötas 100m öster om första parkeringen på sandreveln som sticker ut i vattnet, allt för att undvika all form av konfrontation med badgäster.
Södra stranden (ONO-V) – 300m öster om vindsurfklubben. Parkera på första parkeringen/grusplätten i anslutning till reningsverket och vandra rakt söderut mot havet och sikta på en kulle ca 500m bort. I anslutning till denna kulle ligger en öppen gräsplätt som funkar utmärkt för riggning och launch. I vattnet har du mestadels synliga stenar inåt fastlandet men i sydväst är två i spel varav en markerad med gul käpp. Den andra ligger 30m rakt öster om gula käppen. I rak västan eller ostan har du vindsurfstråkets inre markerade stenar i spel ca 500m ut. Plattvatten i samtliga vindriktningar och styrkor.
Nu till vindsurfarna – De förekommer endast på södra stranden och är enligt min erfarenhet vänligt inställda. Den tyska kärringen har jag inte råkat ut för….bara hört talas om….har senaste tiden börjat undra om hon och “linor-runt-halsen-incidenten” inte är en illasinnad vandringssägen då ingen jag pratat med kunnat verifiera ryktet. Så länge man launchar innanför vindsurfarna och håller sig utanför deras hårt trafikerade och faktiskt ganska avgränsade led, ser jag ingen som helst grund till konflikt. Vad gäller deras arrende rör den enkom marken, deras inmutande av vattnet saknar totalt laga kraft.
Väl mött
-Olle-
Logga in för att svara.