-
Viktigt Lanesund (Uddevalla området)!
Det är som bekant väldigt svårt att hitta någon riktigt bra spot i Uddevalla-området. Efter tips här på steffo var jag på följande spot i Lanesund idag:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=58.335093,11.771389&spn=0.000641,0.002411&t=h&z=19
Det var nära att parkera, bra med plats att rigga, långgrunt (ganska dyigt), och en ö som bjöd på lite plattvatten och hyfsat jämn vind, dvs ett ritkigt bra ställe att köra på …
Det tog inte många minuter innan en fågelskådare tog plats i tornet precis bredvid där vi riggade och strax därefter kom markägaren.
En förutsättning för att kunna köra vidare på denna spot är en god kontakt med markägaren. Anders som arrenderar marken påpekade att vår verksamhet på hans åker:
1. Skrämmer bort korna från området nära stranden och därmed blir området inte ”betat”.
2. Trycker ner det långa gräset innan det ska slås.
3. Förstör det stängsel som vi varje gång måste forsera för att komma in på ängen.Kontentan är att han vill att vi kontaktar honom innan varje session för att klargöra ifall där finns djur på bete eller om gräset ska slås och att vi ska vara försiktiga med stängslet.
Själv är jag i sverige på semester och nyttjar inte spoten frekvent, men jag tror det vore av värde för alla om det gick att styra upp en god kontakt med Anders där vi möjligen betalade en årsavgift för utökat användande och fixade en grind för att inte förstöra stängslet.
Det bör tillägas att området är naturreservat och markägaren redan kontaktat länsstyrelsen.
Tills vidare har Anders bett oss slå honom en signal innan varje session på följande nummer:
070-55 111 28
Logga in för att svara.