Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

  • Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

    Publicerad av s på 21 november, 2003 vid 09:27

    Fundera på den!

    Jag menar då inte bara bräd- och segeldesign utan livsstil och allt.

    Vi skall nämligen träffas ett gäng nästa helg och klämma på prylar, kolla in nyheterna, käka hawaii-pizza (ok, inte så gott men det är ju ett måste på en surfträff) och dricka öl.

    Så därför vill vi ha hjälp av Sveriges surfar-elit wink.gif att fundera på vad som är dagens trend, vad som kommer nästa år, vad som kommer efter det. Har ni någon teori?

    /Staffan

    weeboy svarade 20 år, 5 månader sedan 23 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • lars_k

    Medlem
    21 november, 2003 vid 09:39

    Jag tror snabba brädor är på väg tillbaka, nu när speed är lite på tapeten igen. Långa och smala saker. Kommer som en egen nisch vid sidan om våg och freestyle.
    Gränsen vad gäller kort och brett på våg/freestyle har nog snart nåtts så det blir inte mkt värre än nu….
    Sen måste det snart komma nya material och tillverkningsmetoder så vi får bort några kilon på brädorna. Fram med en 4 kg vågis som tål 5 meters plattlandningar för fanken =)

  • andreas-t

    Medlem
    21 november, 2003 vid 10:24

    Å så har vi ju Starboard Compact:

    http://surfingsports.com/starboard_compact_126.asp

    Den ser ju helt klart lite annorlunda ut…

    /Andreas

  • lars_k

    Medlem
    21 november, 2003 vid 10:27

    Hyfsad sail-range på den…f*cking crazy bräda.

  • karapp

    Medlem
    21 november, 2003 vid 10:29

    Hoppas på en sak… att det blir billigare (eller att jag blir rikare wink.gif), nypris borde gå ner under 10 000kr för en bräda, å segel under 3000kr!

  • mexi_

    Medlem
    21 november, 2003 vid 11:10

    var inne på starboards sida igår letade efter compacten men hittade den inte, den verkar riktigt ny……ser ju hur cool ut som helst

  • wiseguy

    Medlem
    21 november, 2003 vid 11:23

    Kortare mastlängd kanske kan bli nått. Som på Boxer seglet. Sen hoppas jag som nån annan skrev att grejorna ska bli billigare. Hoppas oxå att ws blir mindre en prylsport och mer en upplevelsesport

  • lars_k

    Medlem
    21 november, 2003 vid 11:33

    Gunsails fixar priset. Jag har just beställt nya 04:or för dryga 2000 per segel. Nån kampanj visserligen men halva priset jfr konkurrenterna. Fint som fläsk.

  • getwet

    Medlem
    21 november, 2003 vid 11:39

    Precis som Lasse skrev så är nog fortåkaprylarna på väg tillbaka men i mer “lättseglad” form och bredare register.
    Varje brädtillverkare släpper ut nya slalomkonceptet nu på löpande band, ska bli oerhört spännande att se va det blir av det. Förhoppningsvis en ny slalomcup både nationellt och internationellt.
    Jag har nu varit med i 28 år och surfat aktivt, sett grejer, stilar, trender komma och gå. Men vad som ändå slår mig är att det finns två saker som alltid håller, och dom kommer att fortsätta hålla……..våg och regatta (numera formula)! Dom kommer alltid att finnas och vara med för det är där själen ligger i windsurfing, resten är bara “kosmetika”.

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:03

    Hej

    Enligt rykten kommer den tidigast i januari ut ur pressarna (och sedan skall den ju fraktas hit också vilket tar ett par månader på båten). Intresserade rekomenderas ta kontakt med generalagenten i tid så de i sin tur är ute med en beställning i tid. By the way, jag kommer ta grejor med flyg från Thailand i januari, så kanske kan snabb frakt samordnas. Beställning mm måste förstås ändå gå genom Surfcompaniet.

  • adde

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:12

    Faktum är att Naish korttjocka bräda Hybrid finns i en större model, väldigt lik *board Compakt…. kika på
    http://www.naishjapan.com/wind

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:12

    Jag tror på att fler brädor blir kortare. Jag vet att det på vissa ställen experimenterats med vågbrädor ned mot 2m.

    För övrigt tror jag att heltäckningsmattan är på väg tillbaka, vänta er de första vibbarna i denna riktning inom 5 år. Desutom har jag länge argumenterat för moduliserad förvaring hemma i form av väskor (IKEA har nappat lite på detta har jag sett). När det gäller skidkläder tror jag dagens funktionalitetshysteri kommer ersättas av mer stil, glitter och glamour. På surfklädessidan kommer tighta surfshorts dessutom igen snart (även på killar, alltså).

  • lars_k

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:17

    Haha, så du har fler strängar på din lyra Ola? Trodde det bara var bräd-design som gällde. Alltså även heminredning och surfmode :-O

  • surferdude

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:42

    Heltäckningsmatta kommer tillbaka dock under annan benämning. Jag arbetar en hel del med svenska “inne” arkitekter de säger inte “heltäckningsmatta” utan “textilgolv”. Lite finare, lite modernare.

    När jag bodde och jobbade i Los Angeles hade jag heltäckningsmatta i hela lägenhetn. En tjock och soft. Den tvättades varje halvår av några underbetalda sydamerikaner. Så den var alltid ren och fräsh. Den arbetskraften finns inte i Svedala. Ergo den arbetskraften behövs nog för att “textilgolven” skall bli monetärt intressanta alternativ i folkhemmet. Om folkhemmet inte vill ha denna arbetskraft så ingen folkhemsmatta.

    Detta har för de flesta inget med windsurfing i Sverige att göra. Men minnet och känslan av heltäckningsmattan finns där bredvid känslan av surfing och bodyboarding från min sunny cal period.

    Så va det sagt (hoppas man slipper höra att man e dum i huvudet som vanligt efter mina inlägg)

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2003 vid 12:54

    Intresserad av heminredning och mode? Nej snarare var det bara några personliga idemässiga inblickar, helt påhittade av mig själv. Intressant om de verkar slå in dock (se Surferdudes inlägg ovan). Kanske trendorakel skulle vara ett intressant yrke?

  • mexi_

    Medlem
    21 november, 2003 vid 13:08

    haha och jag som läst i något inlägg att skillnaden mellan brädor förr och nu är att mastfoten sitter längre bak på brädan……….nu sitter den bra långt fram…;-)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.