Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?
-
Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?
rasmus_w svarade 16 år, 6 månader sedan 49 Medlemmar · 69 Svar
-
Förkylning efter den totala utmattning man får efter en dags kraftig blåst!
-
Bankat i mastfoten och stukat tårna. Mindre skada i axeln efter att ha vurpat på 30 cm djup och tagit i med handen i fallet.
Verkar vara många som har problem med sk. tennisarmbåge, se separat tråd här på forumet.
Kolla även dessa trådar, står mycket om olika skador folk dragit på sig.
http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=2546&highlight=injury
http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=2861&highlight=injury
/ Andy
-
-Revbensfraktur efter landning på bommen är vanligt…
Förebyggs genom att ha rätt längd på hängseletamparna, då får man större frihet i rörelsen, de flesta som inte är väldigt rutinerade har nog för korta tampar.
-Skärsår från fena eller koraller…
Förebyggs genom att ha dräkt (tråkigt) och skor
-STORA Blåmärken (o avslagen brädnos samt rippat segel)…
Förebyggs genom att inte ge sig ut i masthöga Mauivintervågor i mycket byig vind
-Sprucken trumhinna…
Förebyggs genom bättre koll och ev öronproppar?/hjälm
-
Förutom en brainshake så har jag psykiska besvär när det blåser.
-
psn2
Gäst20 december, 2007 vid 10:26För att vända lite på frågan, den mest otippade skadan jag fått var när jag skulle dra nedhallet och på något sätt fastnade med skinnet mellan tummen och pekfingret i tampen, inga bestående men, men det blev en blodig segeltur. Håll skinnet borta från hårt åtspända spectralinor.
-
Mindre sår och blåmärken hör väl nästan till.
Utöver det:
– Ett stukat finger efter en landning rakt ner på grejjorna (inte så allvarligt ändå).
– Skadade knäna lite värre en gång för länge sedan då jag klantigt nog hoppade över en våg på vägen in på alldeles för grunt vatten. Körde fenan i botten och det tog tvärstopp. Uttänjda ledband och svullna knän. Den skadan satt i längre, men det är den enda allvarliga jag råkat ut för.Inte mycket med tanke på att det för min del är över 15 års mer eller mindre aktivt surfande. Skidåkning, innebandy, fotboll mm har gett mycket mer skador under samma tid.
-
Ja, till att börja med skulle jag väl vilja säga att vindsurfing är en väldigt skadefri sport, med tanke på fart och prylar att slå sig på.
Mina gissningar på topp-tre är:
– Fotskador. Ledband, stukningar, brutna tår etc.
– Revbensskador, folk som landar på bom eller bräda.
– Diverse överansträngingar i rygg, axlar och armbågarÄven jag har varit väldigt skadefri genom åren. Säkerligen främst en lyckad kombination av feghet och ren jävla röta …
Allvarligaste skadan var helt klart i Australien, Sydney. Ofrivillig ikrokning när jag släppte grejorna i luften resulterade i en no-hands killerloop… kraften fallet gjorde att fästena för ryggmuskeln på vänster sida töjdes ut rejält, och jag kunde inte lyfta armen för vattenstart. Väl på land så “kluckade” det i ryggen eftersom muskeln satt såpass löst. Kunde liksom flytta runt den inne i ryggen med handen, något skum känsla, ahem. Märkligt nog inte så smärtsamt först, men mer senare … Sov sittande i tre-fyra veckor, försiktig träning å en indisk husläkare fixade problemet. Kan känna av det ibland än idag, men inga problem.
-
Mental ohälsa pga att när det för en gångs skull blåser när man inte jobbar…så är man uppbokad med familjeaktiviteter. Om det är helg och man inte är uppbokad…då brukar det inte blåsa…
ja e så bitter….
-
@surf_matz 434740 wrote:
Jag har fatt sa javla manga pungplask, ooooooajajaj vad det gor ont…
Låter saftigt 😀
Vissa säger ju fotleder och jag har själv varit med om en sådana fall. Men hur ska fotstropparna vara för att försöka undvika detta men även inte för slappa för hopp osv.?
-
Som dom flesta säger, uppskurna fötter, bommar lite varstans på kroppen (tänderna e värst, fråga inte hur det gick till)
Och så har jag fortfarande ett rätt rejält ärr efter att i fart lyckats få under foten under brädan så fenan såg en öppning och skar upp ankel-knölen (vem brys sig hur det stavas?). Det var långt över ett år sen.
Annars hör jag mycket och armbågs och knäproblem. Kanske inte är pga. surfing uteslutande, men det verkar vara ett flertal som drar på sig det.
-
@Chuckey 434782 wrote:
Låter saftigt 😀
Vissa säger ju fotleder och jag har själv varit med om en sådana fall. Men hur ska fotstropparna vara för att försöka undvika detta men även inte för slappa för hopp osv.?
Har hört folk som tycker att man bara ska ha så att tårna går in, dom säger att dom sitter fast bra ändå, men jag är skeptisk 🙂
-
@hellgren 434784 wrote:
Har hört folk som tycker att man bara ska ha så att tårna går in, dom säger att dom sitter fast bra ändå, men jag är skeptisk 🙂
Jag kör så stora att jag får in hela foten, då sitter jag nästan alltid kvar med bägge fötterna även i spolningar. Det som gör ont är när man tappar bara ena foten…
-
@Lars_K 434749 wrote:
Vred tummen ur led när jag höll i bommen i en fet spolning i somras,
Just ja, tummen glömde jag. Jag har också dragit tummen ur led i ett misslyckat freestyletrick. Hela tumme satt på ovansdan av handen och pekade rakt ut. Det gick fint att bryta tillbaka den och segla in, men sedan kom smärtan. Spydde faktiskt på stranden, men det vara bara att rigga ned och åka till dagis och hämta barnen med god min.
Gips och 6 veckor rehab blev det. Min allvarligaste vindsurfingskada. Nu efter 1.5 är är jag huvudsakligen helt återställd. Lite sämre rörlighet och lite ont vid väderomslag bara.
Logga in för att svara.