Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?
-
Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?
rasmus_w svarade 16 år, 6 månader sedan 49 Medlemmar · 69 Svar
-
Vanligaste “skadan” är väl såriga händer. Hur lyckas ni göra illa er i kastfallen föresten? Jag brukar jämt hålla stenhårt i bommen när jag flyger med. Om man håller bommen på behörigt avstånd från kroppen så är det ganska svårt att göra illa sig..
-
Inga frakturer här heller, annars är det mest blåmärken och skavsår på smalbenen från brädan, och såklart köldskadade fingrar och skavsår inne i händerna.
Kör alltid med väst och i vågor även hjälm.
Blir dock psykiskt instabil när det inte blåser, alt. det blåser och man inte kan komma ut och köra./Niclas
-
@Spray 464149 wrote:
Vanligaste “skadan” är väl såriga händer. Hur lyckas ni göra illa er i kastfallen föresten? Jag brukar jämt hålla stenhårt i bommen när jag flyger med. Om man håller bommen på behörigt avstånd från kroppen så är det ganska svårt att göra illa sig..
Jag tror att du seglar i 10-20 knop när du får kastfall. I 25-30 knop är det lite mer krafter inblandade. Men i princip gör du rätt, så länge man släpper bommen är risken att göra sig eller brädan illa ganska liten. Att skota in lite skadar inte heller.
Själv brukar jag försöka slappna av och undvika att kroka ur när jag får kastfall. Man viker visserligen ryggen bakåt till max men han man sittsele så gör det inte så mycket, och man landar i allmänhet mjukt under seglet.
-
@Rasmus_W 464209 wrote:
Jag tror att du seglar i 10-20 knop när du får kastfall. I 25-30 knop är det lite mer krafter inblandade. Men i princip gör du rätt, så länge man släpper bommen är risken att göra sig eller brädan illa ganska liten. Att skota in lite skadar inte heller.
Själv brukar jag försöka slappna av och undvika att kroka ur när jag får kastfall. Man viker visserligen ryggen bakåt till max men han man sittsele så gör det inte så mycket, och man landar i allmänhet mjukt under seglet.
Det saknas väl ett inte i den texten? För det blir nog svårt att skota in om händerna inte längre är på kvar bommen? Eller ska man vid kastfall släppa bommen och stanna ikrokad och skota in medelst ett kraftigt höftknyck? 😉
-
Fick en kajt-jävel i huvudet på Torö för några år sen. Skrubbsår i pannan som tog flera veckor att läka ut. Kan väl för övrigt säga att jag sen dess betraktar varje kajtare som en potentiell livsfara.
-
@NLC 464220 wrote:
Det saknas väl ett inte i den texten? För det blir nog svårt att skota in om händerna inte längre är på kvar bommen? Eller ska man vid kastfall släppa bommen och stanna ikrokad och skota in medelst ett kraftigt höftknyck? 😉
Jo det stämmer. Inte släppa bommen vid kastfall. Fast är man ikrokad så brukar seglet skotas in även om man inte har händerna på bommen eftersom masten brukar falla en aning åt lä när man släpper bommen med selen ikrokad. Eller, om man kör det moderna hängseletrimmet som Guy Cribb m.fl. förespråkar så skotas seglet in väldigt mycket om man släpper bommen.
-
Kjello
Gäst9 maj, 2008 vid 10:15vid kastfall när jag inte är ikrokad, får jag en skön jättehög flygtur, och landar i vattnet en bra bit ifrån.
Men med sits-selen ikrokad är det omöjligt att hinna kroka ur, jag hamnar platt på seglet åvanför bommen fortfarande ikrokad “tvärstopp” så blodet trycks upp i huvet, jätteläskigt, ond sprängskalle av blodtrycket efter. -
Det coola med vindsurfingen är att när man är ute och seglar så är det så mycket adrenalin i kroppen och kylande vatten runt omkring så att man oftast inte märker småskador förän man kommit in och undrar vad det är för rött som droppar 🙂
Dom gigantiska flygturerna med kastfall utan sele är det tyvär många år sedan jag fixade. Det var faktist rätt kul.
Den allvarligaste skadan jag har haft under mina 20 år av surf är en spricka i revbenet med kraftigt mörbultad muskulatur runt omkring. Åkte på ett kastfall i full fart på slören, överriggad och ikrokad när bommen åkte ur fram handen på mej. När riggen tog i vattnet blev det tvär stopp. Jag böjdes som en banan, hängselekroken böjdes som en kringla, och revbenet sprack av trycket från hängselen. Gorde ont som f*n i ett par veckor, men har inte märkt av det sen dess.
-
@Kjello 464255 wrote:
vid kastfall när jag inte är ikrokad, får jag en skön jättehög flygtur, och landar i vattnet en bra bit ifrån.
Men med sits-selen ikrokad är det omöjligt att hinna kroka ur, jag hamnar platt på seglet åvanför bommen fortfarande ikrokad “tvärstopp” så blodet trycks upp i huvet, jätteläskigt, ond sprängskalle av blodtrycket efter.Ja det där tror jag handlar om bog och var man har hängselelinorna. Jag har mina linor straxt bakom balanspunkten och slörar ganska sällan eftersom en slör alltid betyder en lååååång trist kryss efteråt. Under de parametrarna brukar kastfall, speciellt överriggade, betyda att riggen snurrar ett halvt varv så jag landar under seglet med masttoppen pekandes nästan rakt i lä. En gång när jag seglade 6.6 fast jag borde kört 4.0 så gick hängselelinan rätt av när centrifugalkraften drog i mig som hårdast.
När man får kastfall på brant slör, eller med linorna för långt fram, brukar ikrokade kastfall leda till det du beskriver. Man kanske ändå kan få min sköna centrifugtur om man släpper med framhanden och skotar in med bakhanden men jag tvivlar på att särskilt många har “balls” nog för att testa. Jag har inte testat, vilket kanske säger nåt om mig, utöver att jag gillar att teoretisera och analysera.
Logga in för att svara.