Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka är de snabbaste 90-talsbrädorna?
-
Vilka är de snabbaste 90-talsbrädorna?
Publicerad av patric_f på 7 september, 2004 vid 09:46Kan några av de gamla rävarna här på forumet lämna sina synpunkter på vilka de snabbaste 90-talsbrädorna är : )
anonym-anvandare svarade 20 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Copello red line klassas som en av de grövsta. Dock hade väl thommen en som gick lite snabbare…sägs det av thommen fantaster…jaja!
-
Lilla Bic Vivacen är väl klockad på dryga 41 knop har jag för mig. Alla hade nog grissnabba brädor på 90-talet…
-
Knatte
Gäst7 september, 2004 vid 10:03RRD 271 racing är nog bland det snabbaste som har lämnat en shaper verkstad
På den tiden, var Bringdal med och shapade RRD-brädorna -
Kör en gammal Tiga slalom 285 nu. Jag tycker den är rätt kvick. Skulle det bli stor skillnad att byta till något av de alternativ som har föreslagits? Synpunkter???
-
Knatte
Gäst7 september, 2004 vid 10:34Övertygad att det är stor skillnad!! Tiga 285 är väl inte känd för att vara snabb?
Men alla brädor som du har hört talas om ovan, är inte lättseglade och gippvänliga direkt. De är gjorda för att gå fort och inget annat.
Finns säkerligen mycket bättre kompromisser om du bara skall ha en bräda..
Du har nog roligare seglingsmässigt på nästan alla andra brädor
Men vill du vara snabbast så -
Jag kan tänka mig Mistral`s SLE 270 från 96-98 alla som körde på dom var/är sjukt nöjda, den är även ganska lätt seglad och det gör nog sitt i topp-fart, så gippade den som inget annat.
Sen kommer ju min RRD 276, snabb, snabbare, snabbast!!
-
Med lätthet Tigas “Slalom 270” Helgrym rakt fram men näst intill omöjlig att gippa med.
-
Dunken var ju oslagbar på sina F2 – Sputnik ett bra tag, om det berodde på brädan eller seglaren kan man väl diskutera. Orsaken till att det tog ett antal år att lära mig sätta gipparna något sånär ofta tilskriver jag helt min gamla Sputnik 🙂
Thomas
-
hmm tidigare var det ju oxå så att toppseglarna fick sina brädor shapade custom och sedan satte de sina loggor på brädan. så mao så körde de ju inte alltid produktionsbrädor. Vet inte när det slutade med det. Idag kör de ju ofta på prototypbrädor från tillverkarna eller rena produktionsbrädor.
Men en snabb shape är ju snabb även om det skiljer något kilo på brädan (då det tutar i) -
Kan direkt säga att Tiga 285 var superseg och 270 inte alls så snabb. Jag höll jämna steg med min Bic Electric (och då var det en sverigecupstävlande som körde 270:an…).
/Mats -
Fanatic Mega JAG hade produktionsspeedrkordet kring -95 har jag för mig.
-
Tackar för info! Hittade denna länken igår om inrapporterade maxfarter Post your best speed och många av de nämnda brädorna finns mycket riktigt med…
-
Öhh tror nog att det var många “glädjemätare” med där….
Kul sida iallafall!
Logga in för att svara.