Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vilka fenor har du använt?
-
@faster 498086 wrote:
Har testat 26:an en gång och då var den för liten, det blåser ju aldrig så man får aldrig testa dem. Fenan till vänster är 17 cm djup perfekt i ett fågelreservat:smile:
Tja Robban
Ska vi tolka det som att din persson går bättre än techart.. :laugh: -
Vad tror ni om dessa? Någon som testat?
mauiultrafins.com -
tbsurf;498132 wrote:Tja Robban
Ska vi tolka det som att din persson går bättre än techart.. :laugh:Vet ej eftersom det var för lite vind när jag testade den, och senast när det var vind så ville jag inte chansa på något oprövat kort. Jag vet vad min Persson går för nu iaf.
-
@Mattias J 497863 wrote:
Som återfallssurfare och sedan länge “prylbög” så håller jag fullständigt med TB om att sjögräsfenorna är under all kritik. Lessacher funkar som Tom säger upp till 36 knop, sen bromsar dom eller helt sonika kastar upp brädan ur vattnet?? Jag hade förmånen att få provsegla Markus Black Diamond på Haga. Den hade riktigt bra släpp, men ändå mycket spinout. Jag tror att problemet består i att det från början är raka fenor som helt sonika är rejkade till 42-45 grader. Enligt en ingenjör som jag pratat med händer följande. Vattnet måste följa en linje, och i framkant så följer ju vattnet fenan nedåt. Men i bakkanten följer vattenflödet fenan uppåt. Detta ger den effekten som jag beskrev på Lessacher att trycket på vattenflödet lyfter brädan uppåt. Detta ger till slut spinout eller en vobblande känsla.
Jag har även en G-Sport(Curtis) weed 27 cm, och den har en bakkant närmast brädan som leder vattnet ner första biten och här har jag inga spinouts över huvudtaget. Problemet med denna fena är att profilen är alldeles för tjock. Detta ger i högre farter ett tak på maxfarten.
Markus berättade om Chris Lockwoods fenor som han körde med på Karpathos. Dom var rejkade ca 25-30 grader, trots att de inte var sjögräsfenor. Detta tror jag är helt rätt. Kollar man stridsplan så kan flera typer ställa sina vingar för att få olika “rejk” i olika farter. Allt för att få olika lyft. Ju snabbare de vill åka ju mera ställer de vingarna bakåt. Dessutom var Lockwood´s fenor extremt tunna i profilen, vilket också är naturligt eftersom man vill ha så lite motstånd i vattnet som möjligt,
Jag bor i Västervik som är en riktig “plaststad” och har tagit kontakt med lite olika företag som kommer att hjälpa till att “cadda” lite olika ideér på fenor. Sedan kommer vi att CNC fräsa ut fenorna för bästa finish. Vi kommer att vara ett “gäng” som kommer att provsegla prototyperna under hösten. Det blir jag, Peter Kremsl, Markus E, Lars D m.fl. Det ska bli extremt roligt att få genomföra detta och se vad som kan komma ut av det.
På ritbordet idag har vi bl.a en ren Haga Park “Ankdamm edition”, en “stealth” för så ren avlösning som möjligt samt lite annat smått och gott. Först kommer vi som sagt att prova ut sjögräsfenor eftersom de flesta speedställena i Sverige är fulla med weed. ” I´ve never had problems with too much weed??!!” Bob Marley
Mer info kommer så fort någon prototyp är klar och provseglad. Var fan är vinden………
Interesting news Mattias….! Jag antar att det inte kommer att finnas utrymme för “trimbox” hehe..!
Ne jag får tröska vidare med mina budgetfenor. Tjocka o stabila grejor..! Hoppas på en retur till Grankullavik innan drivisen kommer..!
-
Någon som kör med select devil och hur är den jämfört med tectonics facon f1 och choco mach1 ? Tycker dessa påminner rätt mycket om varandra när man ser dom på bild.
//Björn
-
jag får nog lägga till VEKTOR. jag är riktigt nöjd med mina, framför allt Rockit modellen.
-
@BUDDA 523825 wrote:
jag får nog lägga till VEKTOR. jag är riktigt nöjd med mina, framför allt Rockit modellen.
Tjena, kör du med Ex modellen också ?
http://www.vectorfins.com/new/category.php?category=slalom//Björn
-
Hittade info om lite info om olika fenor, stod inte vem som kört
frågan är hur lätta en del av dessa är och få tag på i sverige?Make Model Size Speed
C3 X2 22 cm 49.2 knots
Custom KA McDougall Lockwood Assymetric 20 cm 48.9 knots
Tectonics F1 Falcon 26 cm 48.55 knots
Deboichet Downwind 22 cm 47.46 knots
Deboichet Upwind 24 cm 47.08 knots
Time Machine TM45V7 Super Carbon Assymetric 23 cm 46.73 knots
Starboard Drake Speed SR6b 230 23 cm 46.07 knots -
Select ska tydligen göra Caspar Speed fenor som är väldigt poppis och kända i Holland.
Select-fenorna blir väl annars bättre för varje år om jag har förstått rätt och numera har det några riktigt fina modeller (har ej provat). Jag kör numera endast C3 & Falcon fenor och tycker att dessa funkar bra för mig. -
Mattias J;497863 wrote:Jag bor i Västervik som är en riktig “plaststad” och har tagit kontakt med lite olika företag som kommer att hjälpa till att “cadda” lite olika ideér på fenor. Sedan kommer vi att CNC fräsa ut fenorna för bästa finish. Vi kommer att vara ett “gäng” som kommer att provsegla prototyperna under hösten. Det blir jag, Peter Kremsl, Markus E, Lars D m.fl. Det ska bli extremt roligt att få genomföra detta och se vad som kan komma ut av det.
Testa om du inte kan komma i kontakt med HOT här på konfen, han är en hejare på aero/hydrodynamik och har tidigare gjort riktigt fina fenor (dessutom flödestestade). Vi snackade lite löst om att göra fenor, men jag hann inte med det så det rann ut i sanden.
-
Läste lite på den här bloggen om bla select och andra märken.
http://erikloots.blogspot.com/
//Björn -
Många har säkert sett denna video, jag skickar upp den ifall att!?
http://www.youtube.com/watch?v=8dib1wlZCdEG10 Vs Prepreg
http://www.youtube.com/watch?v=trvvb69jrvQ&feature=relatedVore riktigt kul om vi får fram bra material på hemmaplan mot sjögräset!
Logga in för att svara.